آسیب های ناخن پا در کوهنوردی

دیباچه

پس از كوهنوردي چند ساعته در یک روز ناخن شست پاي من براثر فشار كبود شده و دردناك می شود، با وجودي كه كفش و جوراب كوهنوردي خوبی پوشيده بودم. براي كاهش درد و درمان اين زائده و تكرار نشدنِ آن چه بايد کرد؟ در ادمه با سلوچ همراه باشید(آسیب های ناخن پا در کوهنوردی).

آسیب های ناخن پا را بشناسیم

مشکل شایعی در کوهنوردی  وجود دارد که برای بسیاری از کوهنوردان امکان دارد اتفاق افتد و آنهم خونریزی در زیر ناخنها بعد از یک برنامه کوهنوردی یک یا چند روزه سنگین است. بعد از چند ساعت کوهنوردی امکان دارد حتی ناخن از بستر خود جدا گردد و بعد از جند روز ناخن بیفتد که در صورت تکرار آن شاید باعث نگرانی کوهنورد شود.

(آسیب های ناخن پا در کوهنوردی)

لازم است در اینجا نکاتی را در این زمینه ذکر  کنیم:

1- معمولا در چنین مواردی نیازی به درمانهای خاص برای کاهش درد ندارد و درد ناشی از فشار به ناخنها با مسکن ساده کاهش می یابد.

آسیب های ناخن پا در کوهنوردی

2- ممکن است جدا شدن ناخن از بستر خود بارها تکرار شود و این مشکل باز هم بوجود آید. البته این موارد  بیشتر در افرادی بوجود می آید که از کفش تنگ استفاده می کنند و ناخن شست در معرض ضربه های متوالی در حین برنامه قرار می گیرد ولی می تواند علل دیگری نیز داشته باشد از جمله سابقه سرمازدگی قبلی در برنامه های کوهنوردی همچنین این مشکل در برنامه های فصل سرد سال بیشتر اتفاق می افتد. (آسیب های ناخن پا در کوهنوردی)

ولی بهیچ وجه جای نگرانی نیست و خود بخود بهبود می یابد.

3- در روزهای بعد از برنامه احتمال دارد ناخن خودبخود از بستر جدا شود و بیفتد و یا این افتادنا چندین روز طول بکشد.

4- می توان با یک چسب زخم ساده و با هدف کاهش حرکت ناخن از بستر جدا شده درد را کاهش داد.

5- در مواردی که مشکل جدا شدن ناخن از بستر خود خیلی دردناک بود با درآوردن ناخن با روشهای بسیار ساده توسط پزشک می توان ترمیم آن را تسهیل نمود.

آیا شما تا کنون در طول برنامه های کوهنوردی دچار آسیب های  ناخن پا شده اید؟ شما چه روش هایی را برای جلوگیری و درمان آسیب های ناخن پا در کوهنوردی پیشنهاد می کنید؟ تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

تدوین: دکتر حمید مساعدیان، انجمن پزشکی کوهستان ایران

 

1 دیدگاه در “آسیب های ناخن پا در کوهنوردی

  • ژوئن 9, 2020 در9:31 ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام
    یکسال هست که به طور مداوم کوهنوردی میکنم پای چپم به شدت ناسازگار با تمام کفش های کوهنوردی بوده و با وجودی که سایز کفش کاملا اندازه هست همیشه در حین فرود دچار ناخن درد هستم در حالی که ناخن پام کاملا سالم و بدون خونمردگی و عارضه میباشد لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.