مصرف آب و املاح در طبیعت گردی

دیباچه

آب مهمترین نوشیدنی  در یک یک برنامه کوهنوردی بوده و نقش اساسی را در سلامتی کوهنوردان بازی می کند. در حالت عادی یک انسان به طور متوسط بین ۱ تا۱/۴ لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند اما در یک برنامه کوهنوردی  که بدن دائم در حال فعالیت و عرق کردن است، بدن به بیش از ۳ لیتر آب احتیاج دارد.(مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

کسانی که بیشتر عرق می کنند، ممکن است بیشتر از یک فرد عادی به آب احتیاج داشته باشند، این افراد ممکن است ۴ تا ۶ لیتر آب مصرف کنند.در طول یک برنامه بهتر است که در هر استراحت به طور دائم مقداری آب بنوشیم تا اینکه هر چند ساعت یکبار آب زیادی مصرف کنیم. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

تشنگی علامت کاهش سطح آب و املاح بدن

متأسفانه تشنگی علامت خوب و درستی در مورد احتیاج بدن به آب نیست چون ممکن است که بدن به آب احتیاج داشته باشد ولی ما احساس تشنگی نکنیم(خشکی دهان اخطار جدی بدن به کم آبی است)

حتی اگر احساس تشنگی هم نمی کنید، بهتر است که آب بنوشید. هیچگاه ترس و واهمه ای از نوشیدن زیاد آب نداشته باشید چون بدن به طور طبیعی مازاد آب را دفع خواهد کرد.

متأسفانه تشنگی علامت خوب و درستی در مورد احتیاج بدن به آب نیست.  این مسئله به خصوص در صعودهای زمستانی مشهود است. بارها دیده شده که در برنامه های زمستانی افرادی هستند که حتی آب همراه خود نمی آوردند و تحت عنوان این که هوا سرد است و عرق نمی کنیم، آبی نمی نوشند. (مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

تاثیر کمبود آب در کوهنوردی

فراموش نکنید که اگر کمبود آب بدن، معادل ۳ درصد وزن ما باشد، قدرت تشخیص و هوش و حواس ما رو به تحلیل می رود و زمانی که معادل ۱۰ درصد وزن ما باشد، خطری جدی برای سلامتی و زندگی ماست. (در این حالت ممکن است ادامه کمبود آب به مرگ منتهی شود)

نوشیدنی ها مانند چای و قهوه با وجود آن که خود حاوی آب هستند اما به عنوان جایگزین آب توصیه نمی شوند چرا که همین نوشیدنی ها نقش مهمی در دفع آب بدن دارند.(چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث اختلال در ضربان قلب.بی خوابی و دفع مایعات بدن میشود) لذت نوشیدن چای و قهوه ناشی از گرم شدن و رفع خستگی لحظه ایست. (مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

مصرف نمک در کوهنوردی و طبیعت گردی

در زمان تعرق و تحرک زیاد بدن علاوه بر دفع آب املاح بدن نیز از دست میروند.سریعترین راه جایگزین کردن املاح خوردن مقدار کمی نمک است.

در زندگی روزمره نمک را یه سم سفید میشناسند که مثل بی ربطی نیست.نمک باعث افزایش فشار خون.جذب کاذب آب در بدن.و در صورت کم تحرکی فرد مشکلات عدیده قلبی و عروقی را بدنبال دارد.ضمن اینکه باعث اعتیاد فرد به خوردن غذاهای به اصلاح خوش نمک میشود!

اما در  کوهنوردی و تعرق شدید قضیه متفاوت است !

(مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

مصرف آب و املاح در طبیعت گردی

برخی از فوائد خوردن نمک در حین کوهنوردی طبیعت گردی:

۱- بیشترین اثر مفید نمک، ثابت کردن ضربان غیر عادی قلب است و به تنظیم فشار خون  کمک می کند

.۲- خارج کردن اسیدیته زیادی که در بدن به وجود آمده است

۳- حفظ تعادل مقدار قند خون

۴- فراهم ساختن انرژی لازم برای بدن

۵- کمک به عملکرد صحیح سلول های عصبی

۶- جذب مواد مغذی

۷- صاف و نرم کردن حنجره و جلوگیری از چسبناک شدن مخاط که معمولا در تنگی نفس دیده می شود. (مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

۸- نمک یک آنتی هیستامین طبیعی می باشد.

۹- جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی عضلانی

۱۰- برای تنظیم خواب مهم است و به عنوان یک هیپنوتیسم طبیعی عمل می کند.

۱۱- استفاده از نمک بر روی زبان، موجب توقف سرفه های خشک می شود.

در طبیعت گردی مصرف نمک را با آب فراوان فراموش نکنید.

آیا تا به حال در برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی دچار کمبود آب و املاح بدن شده اید؟ شما چه روش هایی برای جبران این منابع حیاتی می شناسید. تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

کلیدی: (مصرف آب و املاح در طبیعت گردی)

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.