راهنمای صعود به قله درفک گیلان (دلفک)

دیباچه:

تابستان کم کم رو به پایان است و پاییز از خواب رنگینش بیدار می شود.دلتان سفر می خواهد؟یک سفر کوتاه پر از غار، جنگل کلبه های روستایی!برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به اندازه ی درفک گیلان مناسب نباشد؛که بدون شک یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی استان به شمار می رود. در ادامه با ” راهنمای صعود به قله درفک ” با سلوچ همراه باشید.

راهنمای صعود به قله درفک

مسیر های صعود به درفک

قله درفک در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در کوه‌های گیلان قرار دارد. از چند مسیر می‌توان به این قله صعود کرد

  • مسیر ۱ (جبهه شرقی) – سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب – قله درفک
  • مسیر ۲ (جبهه غربی) – مسیر غربی با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر زیر تقسیم می‌شود

مسیر اول مسیر رستم آباد توتکابن شیرکوه لارنه جیهونی درفک(طولانی ترین مسیر)

مسیر دوم مسیر رستم آباد توتکابن راجعون جیرونی درفک است(توضیحات این مسیر در ادامه وجود دارد)

مسیر سوم سیاهکل جاده دیلمان از انتهای جاده خاکی آن به سمت روستای شاه شهیدان می رسید و کوهنوردی را از آنجا با عبور از چمنزار ها و بعد از 1 ساعت به ابتدای مسیر جنگلی میرسد عبور از جنگل هم 1 ساعت زمان نیاز دارد بعد از ییلاق وزنه بن به چشمه ای می رسید

که انتظار شما را  می کشد بعد از آن مسیر اول که سینه کش سمت راست است به خط الراس رسیده و به قله ختم می شود مسیر دیگر بعد از چشمه مسیر سمت چپ است که از دره ی پر شیب به قله می پیوندد و 3 ساعت زمان نیاز دارد.

 

دسترسی به درفک از مسیر شیرکوه

برای رسیدن به درفک، از اتوبان قزوین –رشت بعد از رودبار از رستم آباد که مقابل راهدارخانه ی (جمشیدخانه)رستم آباد قرار دارد به سمت راست تغییر جهت بدهید.پس از عبور از توتکابن و پلی که بر روی رود سپید قرار دارد،به سمت روستای شیرکوه می روید.در این منطقه می توانید کمی استراحت کنید برای این کار مسجد و حسینیه گزینه ی خوبی است.

پس از شیرکوه بلافاصله وارد جنگل های منطقه می شوید که اگر مسیر را ادامه بدهید بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی درخت و سرسبز می رسید که لارنه نام دارد. بعد از لارنه دوباره وارد جنگل می شوید که بلندی گیاهان آن به 2 متر می رسد.(راهنمای صعود به قله درفک)

908976_nwzs8g9b

در روز های پاییزی ممکن از مجبور باشید تا زانو در برگ های خشک درختان راه بروید.

و حتی ممکن است در تابستان هم مجبور به عبور از مناطقی گلی باشید که از باران های روز ها یا حتی هفته های اخیر به جامانده.

بعد از آن از منطقه کم درختی به نام مزرعه می گذرید.بعد از آن یک شیب تند جلویتان قد علم می کند.بعد سیاه دره است و درخچه های سیب جنگلی و ازگیل و آلو؛بعد به چشمه جیرونی خواهید رسید که کلبه های آن تنها فضای استراحتتان قبل از حرکت به قله است.

بعد از جیرونی منطقه کم درخت می شود و بعد از عبور از گردنه ی پهن دژ به قله می رسید.

راهنمای صعود به قله درفک گیلان

ساکنان منطقه درفک

کاسه درفک محل ییلاق دامدارانی است که در تابستان از روستاها و جنگل‌های دم‌کرده به این قلّه کوچ می‌کنند. در کاسه درفک یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخچالآن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند.

شکوه پاییزی دُرفک

از نقاط دیدنی این کوه، یخچال درفک (کاسه آتشفشان در قله آن) می‌باشد که در این قسمت دامداران کلبه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد .(راهنمای صعود به قله درفک)

شکوه پاییزی دُرفک

غار تنگ درفک

در پایین دیواره ی مجاور قله قرار دارد که تمام سال برف را در خود نگه میدارد.به همین دلیل به عنوان منبع طبیعی آب مورد استفاده چوپانان در تابستان است. دهانه ی این غار وسیع و تنگ است به همین دلیل وارد شدن به آن بدون تجهیزات غار نوردی ممکن است شما را با مشکل جدی مواجه کند.

دیوار درفک

در شمال قله دیواره ی آهکی به ارتفاع 500متر وجود دارد به منطقه جنگلی سیاهکل و دیلمان از جنوب به منجیل و از غرب به دره رود خانه محدود می شود

توصیه های ایمنی

بهتر است این نکته را بدانید که سگ های درفک بعد از سگ های سبلان قوی ترین و وحشی ترین سگ های ایران هستند همچنین احتمال رو به روی شما با گراز وحشی و گرگ بسیار زیاد است و همچنین ممکن است با مه غلیظی مواجه شوید که سفر شما را زیبا تر می کند و احتمال گم شدن شما را هم بالا می برد.این قله در زمستان به شدت برفگیر و طوفانی است.

راهنمای صعود به قله درفک گیلان

پس بهتر است با گروه کوهنورد حرفه ای و مجهز دست به این سفر پر ماجرا بزنید.(راهنمای صعود به قله درفک)

تخریب قله

در زلزله  سال 1369 هم قسمت هایی از تیغه ی قله فرو ریخت و از آن زمان با توجه به شدت فرسایل برف بر شدت فرسایش قله افزوده شده

این ارتفاعات سنگلاخی که دارای پوشش های گیاهی منحصر به فرد است بیشتر از هر چیزی این قله را در معرض تهدید تصرف جمعیت انسانی قرار داده و همچنین در برخی نقاط قله به دلیل چرای دامی امکان رشد پوشش گیاهی غیر ممکن به نظر می رسد.

نظر شما چیست؟ آیا تابحال به این کوه زیبا سفر کرده اید؟ به نظر شما کدام مسیر برای صعود به درفک از همه مناسب تر است ؟ تجربیات خود را با ما دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

7 دیدگاه در “راهنمای صعود به قله درفک گیلان (دلفک)

  • ژوئن 30, 2018 در10:26 ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام و احترام بسیار سپاسگزارم از مطالب مفید و راهنمایی شما عزیزان. اما به‌عنوان پیشنهاد عرض می‌کنم خیلی خوب بود از علائم راهنما برای رسیدن به محل پارک ماشین و نقطه شروع و سسمحدودیت‌های موجود مانند آب، سرویس بهداشتی و… هم مطالبی می‌فرمودید و در باره رعایت نظافت طبیعت و جلوگیری از تخریب آن مانند خروج زباله از طبیعت و نشکستن شاخه درختان و درختچه‌ها و … هم تذکراتی می‌دادید. بازهم از راهنمایی و مطالب مفید شما خیلی تشکر می‌کنم.

    پاسخ
  • سپتامبر 2, 2018 در12:00 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام دوست عزیز نمیدونم به وبلاگ و پیام بنده سر خواهید زدیانه ولی اگر مقدور شد لطفا بفرماییدبرای رسیدن به قله درفک امن ترین را مسیر سیبن هستش یا شیرکوه؟بنده یکبار مسیر سیبن و شاه شهیدان را از همان مسیر توتکابن رفتم سال 89 یا90 ولی مسیر را کلا فراموش کردم هرچند در گوگال ارث مطالب گویاست ولی به راهنمایی شما نیاز دارم. اگر لطف بفرمایی تک زنگی به بنده بزنید تا باشما تماس بگیرم.شماره بنده 09127418062 سرپرست گروه کوهنوردی خمسه از زنجان هستم.
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • سپتامبر 2, 2018 در2:02 ب.ظ
      پیوندیکتا

      درود بر شما همنورد عزیز.
      لینک چندتا ترک جی پی اس براتون میذارم که می تونین اینترنتی هم مسیر را ببینید.
      عکس های منطقه هم هست. اگر قبلا مسیر را قبلا صعود کردین دیدن تصویر هوایی می تونه کمک خوبی براتون باشه.
      قله درفک از مسیر غربی و روستای شیرکوه
      درفک از شاه شهیدان تا راجعون
      صعود خوبی را براتون آرزو می کنیم.

      پاسخ
      • آگوست 5, 2019 در1:14 ق.ظ
        پیوندیکتا

        سلام و عرض ادب و احترام خسته نباشید همنورد عزیز لطفا محبت بفرمایید راهنمایی بفرمایید از کدام مسیر بهتر و دیدنی تر هست درصورت امکان اگر مغدوربود لوکیشن را روی این شماره ٠٩١٢١١١١٠١۴ارسال بفرمایید سپاسگزارم

        پاسخ
  • سپتامبر 16, 2018 در3:24 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام من و دوستانم با دوچرخه به قله ميريم بهترين مسير براي ما كدومه ممنون جوابو ايميل كنيد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.