بررسی تاثیر ارتفاع بر دمای هوا

دمای هوا و ارتفاع

مطابق جدول زیر، دمای هوا به ازای هر 150 متر (حدود 490 فوت) حدود 1 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. به عنوان مثال دمای هوا در قله کوه اورست تقریباً در حدود 40- درجه سانتگیراد برآورد شده است در صورتی که در سطح دریا تقریباً 15 درجه سانتیگراد است.

 

ارتفاع (متر)                    دما (°C)

0 (سطح دریا)                    15

1000                               8.5

2000                                2

3000                               4.5-

4000                               10.9 –

9000                               43.4-

ترکیب دمای کم و وزش بادهای زیاد در ارتفاع، خطر جدی در مورد اختلالات مربوط به سرما مانند هیپوترمی به همراه دارد. همچنین به علت سردی هوا در ارتفاع، رطوبت مطلق آن نیز بسیار کم است. هوای سرد، آب بسیار کمی را در خود نگه می دارد.

بنابراین حتی اگر هوا کاملاً از آب اشباع شده باشد (رطوبت نسبی 100%) بازهم مقدار آب واقعی که در آن وجود دارد ناچیز است. فشار سهمی آب در دمای 20 درجه سانتیگراد حدود 17 میلیمتر جیوه است. رطوبت خیلی کم در ارتفاعات بالا از دست دادن آب بدن را سرعت می بخشد. در واقع حجم زیادی از آب بدن، به طور نامحسوس و به علت تبخیر تنفسی در هوای خشک از دست داده می شود. افزایش میزان تنفس در ارتفاع نیز مزید بر علت قبلی شده و موجب کاهش بیشتر آب بدن از این طریق می گردد. هوای خشک همچنین تبخیر آب از طریق عرق ریزی به هنگام فعالیت را افزایش می دهد.

ترکیب دو عامل مذکور (کاهش دما و رطوبت هوا) باعث افزایش استعداد فرد برای ابتلا به اختلالات مربوط به سرما و ازدست دادن آب بدن می شود.

هوا وزن دارد. فشار هوا در هر نقطه از زمین مربوط به وزنی است که هوا در جوّ بالای آن نقطه دارد. در سطح دریا، هوای بالای جو فشاری معادل 760 میلیمتر جیوه اعمال می کند. در قله کوه اورست، بالاترین نقطه روی زمین، فشاری که توسط هوای بالای آن اعمال می شود فقط 250 میلیمتر جیوه است. فشار هوا در روی زمین ثابت نیست و با تغییرات آب و هوا، زمان و مکان ویژه ای که اندازه گیری انجام می گیرد، تفاوت می کند. اگرچه فشار جو متفاوت است اما درصد گازهای تنفسی موجود در هوا از سطح دریا تا ارتفاعات بالا تغییر نمی کند. در هر ارتفاعی هوا شامل 20.93 درصد اکسیژن، 0.03 درصد دی اکسید کربن و 79.04 درصد نیتروژن است. فقط فشارهای سهمی گازها تغییر می کند. فشاری که مولکولهای اکسیژن در ارتفاعات مختلف اعمال می کنند مستقیماً تحت تأثیر فشار هوا قرار می گیرد و تغییر در فشار سهمی اکسیژن نیز اثر مهمی بر شیب فشار سهمی بین خون و بافتهای بدن می گذارد. به عبارت دیگر کاهش فشار سهمی اکسیژن منجر به کاهش عملکرد ورزشی در ارتفاع می شود که علت آن کم شدن شیب فشار و تأخیر انتقال اکسیژن به بافتهاست.

با تشکر از م. مرتضائی

منبع

7 دیدگاه در “بررسی تاثیر ارتفاع بر دمای هوا

  • مارس 29, 2019 در6:26 ق.ظ
    پیوندیکتا

    آقای مرتضایی میدونستی هر علمی که نصفه باشد ناقص است چرا علم تعریفی شما نصفه تعریف شده و برپایه ی تعریفی شما باعث کمراهی ازعان عمومی می‌شود و هر علمی که گمراهی بوجود آورد حکم سقوط هواپیما در آسمان را د چرا احتمالا خلبان آموزش هواپیما را نصفه نیمه آموخته؟ نه پس بخاطره همین است که فوتبالیست های ما همواره در پایین دنیا هستند چرا که غریب به نیمی از شهرهای ما بین 1500 الی 200 متر بالاتر از سطح دریا هستند و 30 باقي هم بین 100 تا 1500 متر هستند پس به تعبیری ورزش و زندگی در ایران بدلیل بالاتر بودن از سطح دریا ناقص و زندگی مریض گونه ای داریم چرا که ارتفاع ما را به چالش می‌کشد نه؟ پس احتمالا تمام افرادی که در پنج کشوره بولوی پایتخت( لاپاز ال آلتو) 4000 هزار متر بالاتر از سطح دریا؟ پایتخت اکوادور (کیتو) 2800 متر، بوگاتو کلمبیا 2800 الی 3000 هزار متر مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک 2800الی 3000 هزار متر و 60 در صده کشوره اتیوپی دومین کشوره پور جمعیت آفریقا با 100 ملیون جمعیت در ارتفاع 3000 متر بالاتر از سطح دریا و افغانستان هم کلا بیشتر جمعیتش بین 2000متر تا 3500 متر بالاتر از سطح دریا و جمعیتی بالق بر 100 ملیون نفر هم در فلات تبت که تقریبا همشون در ارتفاع بین 4000 هزار تا 5200 متر بالاتر از سطح دریا زندگی می‌کنند که اگر بخوایم واقعیت جای دوری نریم تقریبا 80 درصده کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه، ارمنستان، افغانستان، گرجستان و بهتر بگیم یک پنجم جمعیت دنیا یعنی چیزی غالب بر یک ملیارد نیم 1/5 میلیارد می‌بایست در ورزششون و زندگیشون کلا مشکل داشته باشند و احتمالا اکثره این جمعیت یا مشکله کم عقلی قلبی عروقی و عمره نصف نیمه و البته رتبه ی آخر در کلیه به ورزش‌ها و در آخر بکله جامعه ای ناقص العقل رو داشته باشند نه؟. درست میگم تعریف شما چیزی جز تکرار این کلمات و واقعیتی مه الان با آن دچار نیستیم بلکه برعکس تعریف شماست و هر چه ارطفاع میگیریم جمعیت آن مناطق هوشیارتر و با عقل هوشی بالاتر و کلا طول عمرو سلامت بیشتر دارند دلیلش رو دروست گفتم نه؟ حالا میشه دیگه سریه بعد میزان اکسیژن رو در جابه‌جایی هوا دخالت ندین چرا که هوا فکر کنم جدا از اکسیژن است و اگر باد بیاید اکسیژن جابه جا نمی‌شود و فقط گازها جابه جا می‌شوند نه؟ میشه بگید که آیا اکسیژن هم نوعی گاز هست یا نه؟ عقله کل ناقص العقل الخلقة
    شما دقیقا همین تعریف آخری بیشتر بشما می آید عقله کل ناقص العقل الخلقة اونم بخاطره زندگی در تهران که 1200 الی 2000 متر بالاتر از سطح دریاست…..

    پاسخ
    • می 19, 2019 در3:05 ق.ظ
      پیوندیکتا

      آقای …. که در واقع؟ هر که هستی!؟
      تو از نویسنده ی این سایت هم کم عقل تر و معیوب العقل تری ؟ بله تنها به دلیله اینکه علم خودت هم ناقص است؟ آره عزیزه دل من؟ چرا که تمام اشخاصی که شما ذکر کردین و در ارتفاعات بالای سطح زمین زندگی میکنند در تعریف علم پزشکی!؟ در واقع تعریفی جدا گونه و متفاوتی دارند؟ چرا که کسانی که در ایران و ترکیه زندگی میکنند به تناسب کسانی که در کشورهایی مثل انگلیس و مالدیو که ارتفاع پایین تری زندگی میکنند!؟ ??قلب و شوش های بزرگتری دارند و البته کسانی که در پایتخت کشورهایی مثل مکزیکو سیتی و کیتو و ال آلتو لاپاز زندگی میکنند به تناسب ما ایرانیون و البته بیشتر!؟ ساحل نشینها قلب و شوش های بزرگتری دارند و این باعث میشه خون بیشتر و مقدار اکسیژن بیشتری در خود و بدن خود به دلیل کمبوده اکسیژن داسته باشند و کم بوده اکسیژن در اون مناطق!؟ هیچ کم بودی در بدنشان ایجاد نمیکند که هیچ!؟ بلکه باعث شده ساکنان مناطق مرتفع آدرنالین بیشتری در خونشون ترشع بشه و از مناطق پست خوشحال تر باشند…..
      اینم شماره ام برای مدیره این سایت?✋??
      که یادت رفته بود در پست قبلی بزارم
      ۰۹۳۵۸۸۲۶۶۳۵ منتظرتم پروفوسور….
      ایرج تهرانی اصل

      پاسخ
  • می 19, 2019 در2:45 ق.ظ
    پیوندیکتا

    مهندس جان جناب پروفسور اگر هوای سرد باعث از دست دادن بسیار زیاده آب بدن میشود؟ پس چرا ما در تابستان دم به دقیقه آب مینوشیم و در زمستان اگر فعالیت ورزشی نداسته باشیم بعذا اصلا نیاز به نوشیدن آب نداریم و همان آبی که از غذا مینوشیم???? کافیست؟ ها پروفسور خان البته که در ارطفاعات و با هوای سرد میزانی از آب بدن از طریق تنفس خارج میشود!؟ ولی این میزان بسیار ناچیز است نه!؟ شما با دروغ و سعی در شایعه پراکنی و یا توهمات فکری، علمی خود قصد دارید افکاره عمومی رو مصموم و به بی راهه بکشونید؟ آره عزیزه دله من…. عزیزه من دله من! یادت نره شما اگر به قله ی توچال تهران صعود کنی شاید میزان تنفس و تپش قلب و در نتیجه مقداری تشنگی در شما بوجود بیاد! ؟ولی اگر کسی که در پایتخت بولوی و یا هوالی فرودگاه این پایتخت که در شهره بالایی اش (ال آلتو) میباشد زندگی میکند؟
    سفری به تهران کند و به قله ی توچال سفر کند نه تنها ضربان قلبش بیشتر و نشده و نه تنها تشنه نمیشود بلکه شکی برین نیست که ضربان قلبش کند تر شده و میزان آب کمتری در زمانی که در شهره خود بود مینوشد؟ و کلا قله ی توچال اورا به چالش نمیکشد ????بله پروفسور جان؟ بهتره ساغی خودت رو عوض کنی و تمام مردمان کره ی زمین رو در یک سطح ارتفاعی نبینی عزیزه دل من آره نیاز نیست فکر کنی تجارب و توهمات شخصی تو بنایش بر تجارب شخصی کل عالم است چرا که یکی در ارطفاع ۴ الی ۵ هزار متری در کشورهای بولوی، پرو و تبت زندگی میکند و دیگری در ارتفاع منفی ۱۵ متری آبهای آزاد در شمال کشور و سواحل دریای مازندران زندگی میکند شرایتش یکی نیست؟! البته این نکته رو باید ازافه کنم که هر دویه اینها تفاوت ضربان فلب چندانی ندارند؟! حتی اگر اکسیژن هم کمتر باسد باز میزانش شدت تنفسشان یکیست چه بسار کسانی مه در ارطفاعات بسیار زیادتر مثل موارده ذکر سده هستند آدرنالین بیشتری در مغزسان ترشع میکند و سادتر از کسانی که در سواحل زندوی میکنند خستند آره پروفوسوره من ?️??????
    عزیزم شماره ی موبایلم رو برات میزارم اگر وجود داری و اگر خیلی ادعات میشه!؟ با من تماس بگیر تا معلومات قلط و به سوخره گرفته شده ات توسط تمام کارشناسان مسلط بر علم جغرافیا و علم پزشکی رو باز به چالش بکشم و شاید بعد از اینکه ساقی تو عوض کردی!؟ به شاگردی بپذیرمت گوگولی مگولیه بی سواد… پروفوسوره یک مشت نادان و کم فهمی که شما رو مرجع گمراهیشون قرار دادندرک!؟ آره گوگولی منتظرتم بیا تو تلگرام واتس آپ
    یا خاصی مستقینا پیام بده…..تماس بگیر
    هه هه هه????

    پاسخ
  • می 19, 2019 در3:16 ق.ظ
    پیوندیکتا

    البته درمورده مقدار میزان لکسیژن در هوا اون آقایی که بنده در مورده بعضی از نکاته ایشون علمشون رو به سوخره گرفتم باید عرض کنم ایشون در بعضی از عرایضش کاملا درست گفته بودند هوا اکسیژن و هر چیزه دیگر هم وزن دارند و هم جابه جا میشوند مثلا در ارتفاعی از زمین که پر از پوشش گیاهیست ولی در ۲۰۰ کلیومتر اون منطقه با همون سطح که پوشش ندارد کدامین اکسیژن بیشتری دارند و البته که با فشار و بادهای شدید میتوان گفت که اکسیژن از در یا ها به خشکیها منتقل شده و میزان اکسیژن یک منطقه را تغییر میدهند پس بهتره به اون آقای …..
    نفهم کودن بیشعوری که فقط زر زر کردن بلدست بگویم بهتر است بجای علم کامپیوتر و قرار دادن یک مشت اراجیف دروغ برود علم جغرافیا را اول و کاملا آموزش ببیند بعد ….. مفت کند…..

    والسلام علیکم و رحمت الله و برکات

    پاسخ
    • می 19, 2019 در2:17 ب.ظ
      پیوندیکتا

      درود بر شما جناب تهرانی.
      وبسایت سلوچ همواره محلی برای درج اندیشه های مختلف بوده است
      هدف ما کمک به دیگر طبیعت دوستان جهت بهره مندی خردمندانه ار جاذبه های طبیعی
      و گردشگری کشور و مسیولیت پذیری است.
      اگر از ادبیات شما و استفاده نابجا از بعضی از کلمات و غلط های املایی و نگارشی تان چشم پوشی کنیم به نظر می رسد که
      شما در این زمینه اطلاعات و تجربه دارید.
      باعث خوشحالی ماست اگر مقاله یا مطلبی در زمینه های مرتبط با محتوای سایت داشته باشید منتشر کنیم.
      سروستانی. سردبیر سلوچ
      ۰۹۱۷۹۲۴۹۸۵۹

      پاسخ
  • دسامبر 15, 2020 در8:42 ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام‌، ممنون از مطالب اموزنده شما ، من با توجه به تجربه در کوهنوردی به جرات می توانم بگم این مطالب به شدت قابل لمس هست ،بخصوص که در زمستان و روز ابری بدون نور خورشید در کوهستان باشید ، با تشکر از مطلب پر بار شما.

    پاسخ
  • اکتبر 8, 2021 در1:47 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام

    الان دمای ۱۰ متر بالای سرمون چقدر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.