راهنمای صعود به قله حوض دال دنا (4320 متر)

سلام خدمت شما همنورد گرامی در این مقاله سعی می کنم تجربیات شخصی خودم رو در مورد این قله زیبا(قله حوض دال) و مسیر های صعود و… را در اختیارتون بذارم.

بیاید کمی در مورد رشته کوه دنا بخوانیم.

IMG_1254

رشته کوه دنا

رشته کوه دنا با گستردگی جنوب شرقی – شمال غربی و حدفاصل استانهای کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است . طول این رشته درحدود 50 کیلومتر و مشتمل بر 48 قله بالای 4000 متر است. این قله ها در بخش جنوب شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن به قله کل شور می رسد . از مشهورترین قله های آن می توان حوض دال ، قاش مستان  (بیژن 3 )  و بیژن های 1 و 2 و همینطور قله مورگل اشاره نمود.

خب حالا که در مورد رشته کوه دنا کمی اطلاعات گرفتیم به سراغ حوض دال برویم.

1234

جغرافیای قله حوض دال

حوض دال یکی از در دسترس ترین قله های رشته کوه دنا هست و دارای دو پناهگاه بتنی(دو طبقه) و فلزی می باشد و همین مسئله باعث شده که سالیان مقصد بسیاری از کوهنوردان کشور قرار گیرد.

این کوه در نزدیکی شهرستان سیسخت(استان کهکیلویه و بویر احمد) در فاصله 33 کیلومتری شهر یاسوج در مسیر جاده پادنا قرار دارد.

مسیر های صعود به قله حوض دال

برای دسترسی به این قله چند مسیر معمول وجود دارد:

1. مسیر جاده پادنا، گردنه بیژن و چشمه سیچانی

بعد از عبور از شهر سیسخت باید به سمت جاده پادنا حرکت کرد و از میان باغهای سرسبز عبور نمود و دوراهی را به سمت چپ، به سمت چشمه میشی طی نمود و وارد جاده پادنا شد.

مسیر کوهستانی و پر شب است بعد از چند دقیقه به گردنه ای معروف به گردنه بیژن می رسیم و محل پارکینگ کوهنوردان و ابتدای مسیر صعود که معروف به نام های گردنه بیژن و سیچانی می باشد. ارتفاع محل پارکینگ حدود 2650 متر می باشد.

مسیر پاکوپ را در دامنه کوه طی نمایید و بعد از حدود 3 ساعت به محل چشمه سیچانی خواهید رسید.(البته زمان معمول تا چشمه بین 2 تا 5 ساعت بوسیله کوهنوردای طی می شود).

چشمه سیچانی در ابتدای خط الراس حوض دال در ارتفاع 3650 متری قرار دارد که معمولا تا اواسط مرداد ماه دارای آب شیرین قابل شرب می باشد.

و پس از استراحت در محل چشمه می بایست مسیر پاکوب را به سمت پناهگاه  طی نماییم . حدود دو ساعت مسیر کم شیب و پاکوب دامنه خط الراس حوض دال را که طی بنماییم به محل پناهگاهها خواهیم رسید . در ادامه در مورد پناهگاهها تو ضیح می دهیم.

2. مسیر بزکش

مسیر بزکش ، مسیری بسیار پر شیب و ریزالی و صخره ای می باشد و معمولا مورد استفاده کوهنوردان قرار نمی گیرد . کوهنوردانی که قصد انجام برنامه های بدنسازی و تمرینات برای صعود به قلل مرتفع را دارند معمولا از این مسیر صعود می نمایند.

نگارنده این مسیر را یک مرتبه با کوله سنگین جهت آمادگی برای صعود به جبهه شمالی دماوند در اواخر تیر ماه طی نموده ام و دیگر قصد تکرار این تجربه را ندارم…

IMG_4948

برای دسترسی به مسیر بزکش باید در ابتدای شهر سیسخت  به سمت بلوار امام حسین حرکت کنیم و از وارد جاده فرعی شویم و پس از طی دو کیلومتر در کنار باغ ها ی انگور به ابتدای مسیر بزکش می رسیم.

مسیر بزکش مستقیما به شهر سیسخت دسترسی دارد لذا بعضی از کوهنوردان از این مسیر برای بازگشت از قله از این مسیر بزکش استفاده می نمایند.

ابتدای مسیر پاکوب می باشد و پس از طی مسیر از درون دره بزکش و گذشتن از کنار چشمه ای با آبی خنک و گواراوارد مسیر اصلی صعود می شوید.

مسیر پاکوب را ادامه می دهیمو پس از  در گیری با ریزال و سنگ و…  و گذشت حدود 5 تا 8 ساعت به چشمه پونه  و پناه گاهها خواهیم رسید. (زمان بسته به توانایی شما تفاوت خواهد کرد).

اگر آمادگی بدنی کافی ندارید از این مسیر جهت صعود یا حتی فرود استفاده نکنید…

44241-O44M1Q

3.مسیر صعود خط الراسی و صعود یکروزه

اگر زمان شما به گونه ای است که زمان اجرای برنامه  را به صورت دوروزه  ندارید  یا قصد انجام بدنسازی دارید می توانید قله حوض دال را به صورت یکروزه صعود نمایید.

برای صعود یکروزه بهتر است شروع حرکت از مسیر گردنه بیژن و سیچانی انتخاب شود و صبح زود صعود را آغاز نمایید و به سمت چشمه سیچانی حرکت نمایید و پس از رسیدن به چشمه و کمی استراحت این بار به جای حرکت به سمت پناهگاه به پاکوب فرعی سمت راست و بالای چشمه قدم بگذارید و ارتفاع خود را زیاد نمایید و بر فراز خط الراس قرار بگیرید. مسیر پاکوب را بر روی خط الراس ادامه دهید و پس از حدود 2 تا3 ساعت به قله حوض دال خواهید رسید.

در بازگشت می توانید همین مسیر را دوباره طی نمایید و به گردنه بیژن و محل پارکینگ برگردید و اگر توان کافی را دارید می توانید به سمت پناهگاه چشمه پونه سرازیر شوید و از مسیر بزکش خود را به شهرستان سیسخت برسانید.

شهرستان سیسخت دارای اقامت گاههای مخصوص شب مانی  کوهنوردان می باشد لذا جهت اقامت در این اقامتگاهها می توانید با هیئت کوهنوردی سیسخت یا اداره محیط بانی سیسخت هماهنگی های لازم را انجام دهید.

پناهگاه بتونی

پناهگاههای حوض دال( چشمه پونه)

قله حوض دال از معدود قله های دنا می باشد که مچهز به پناهگاه می باشد و به بیانی دیگر با دو جانپناه یکی فلزی و دیگری بتنی (دوطبقه ) مجهز ترین قله دنا می باشد.

پناهگاهها معروف به “جانپناه چشمه پونه ” می باشند و در ارتفاع 3760 متری قرار دارند.

IMG_5110

چشمه پونه

چشمه پونه در فاصله 50 متری پناهگاه بتنی و در بالای دره بزکش قرار دارد. این چشمه در تمامی ایام سال دارای آب شیرین و قابل شرب می باشد.

آب چشمه از آب شدن یخچال های حوض دال تامین می شود و بسیار خنک و گوارا می باشد. در سال های اخیر خروجی چشمه  را سیمانی و مرتب  نموده اند  و لوله گذاری شده که کوهنوردان بتوانند به راحتی ظروف آب خود را پر نمایند.

با توجه به ارتفاع زیاد پناهگاه چشمه پونه احتمالا احساس گیجی و خستگی خواهید نمود.

توصیه می کنیم که یک شب را در پناهگاه سپری کنید و سپس به استقبال صعود به قله بروید.

IMG-20150728-WA0009

صعود به قله حوض دال

از پناهگاه چشمه پونه تا قله حوض دال مسیر کاملا  پا کوب می باشد . پاکوب از پشت جانپناه فلزی آغاز می شود و پس از طی مسیر پر شبی به خط الراس حوض دال منتهی می گردد.

IMG-20150728-WA0007

مسیر را بر روی خط الراس ادامه دهید و پس از گذشت حدود 3 ساعت بر قله حوض دال خواهید ایستاد.

شرایط خط الراس حوض دال

خط الراس قله حوض دال با توجه به ارتفاع بالای 4000 متری آن صاحب ویژگی هایی می باشد که لازم به بیان آن هستیم.

IMG_5217

گیجی :

با توجه ارتفاع بالا کمی احساس گیجی می نمایید لذا از رفتن به لبه ها و ککنار پرتگاهها خودداری نمایید.

وزش باد:

با توجه شرایط جوی و موقعیت ژئوپولتیکی قله حوض دال، همواره بر فراز قله و خط الراس آن شاهد ورزش باد سرد و گاها تند باد هستیم لذا قبل از حضور بر قله و خط الراس  حتما بادگیر ها را بر تن کرده و دستکش ها و…را آماده کنید که دچار مشکل نشوید.

هنگام ورزش باد از لبه صخره ای مسیر فاصله بگیرید و استوار گام بردارید.

سرما:

با توجه به ارتفاع هوا و شرایط طبیعی منطقه معمولا خط الراس حوض دال پوشیده از تکه های یخ و برف می باشد.

(میزان برف با توجه به فصول مختلف ، متفاوت می باشد.) لذا قبل از اجرای برنامه تجهیزات مناسب شرایط خاص صعود را مهیا نمایید و از از این کوه زیبا لذت ببرید.

پیشنهاد سلوچ

پیشنهاد می کنیم که برای صعود به قله حوض دال و لذت از ویژگی های طبیعی این کوه زیبا و رشته کوه دنا برنامه را در قالب یک صعود دو روزه مهیا نمایید.

از جاده پادنا به گردنه بیژن بروید و از آنجا(پارکینگ) مسیر چشمه سیچانی را ادامه دهید و بعد به سمت پناهگاه چشمه پونه حرکت نمایید.

شب را در یکی از جانپناههای چشمه پونه بگذرانید و صبح روز بعد و پس از یک شب اقامت در ارتفاع حدود 3700 متری و هم هوایی کامل با شرایط قله با کوله پشتی سنگین خود و تمامی تجهیزات به آرامی عازم صعود به قله(حوض دال) شوید و پس از صعود به قله از مسیر خط الراس عازم بازگشت به چشمه سیچانی شوید و بعد هم به سمت پارکینگ حرکت نمایید.

IMG-20150728-WA0000

موفق باشید.

عکس ها از جناب آقای محمد قربانی

منبع: مرجع تخصصی کوهنوردی و طبیعت گردی سلوچ

راهنمای صعود به قله قاش مستان دنا(بیژن3)+ویدئو

9 دیدگاه در “راهنمای صعود به قله حوض دال دنا (4320 متر)

  • آوریل 10, 2017 در4:47 ق.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام جاده پادنا از سمیرم رد میشه و پادنا در سمیرم قرار داره کسانی که از شمال و شمال غرب کشور می خوان وارد این رشته کوه بشن اشتباهی به سی سخت میرن ادرس رو تصحیح کنید لطفا

    پاسخ
    • آوریل 14, 2017 در12:33 ق.ظ
      پیوندیکتا

      ادرس درسته جانم همون سیسخت به وسیله گردنه بیژن به پادنا وصل میشه

      پاسخ
  • می 8, 2017 در8:24 ب.ظ
    پیوندیکتا

    آقا ما تابستان 95 حط الراس مرکزی دنا از قاش مستان تا حوض دال رو پیمایش کردیم در برگشت از حوض دال متاسفانه خستگی دو روزه پس از دیدن وضعیت پناهگاه چند برابر شد اصلا جای مناسبی برای شب موندن نیست بیواک بیرون از پناهگاه ارزشش بیشتره

    پاسخ
  • ژوئن 28, 2017 در12:07 ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام
    ممنون از راهنمایی عالیتون
    من تازه رفتم دنا و بار اولم بود
    حتا ادرس شما از مردم خود سی سخت بهتر بود
    عالی

    پاسخ
  • جولای 23, 2017 در1:45 ب.ظ
    پیوندیکتا

    درود و سپاس از شما برای اطلاعات بسیار خوب و مفیدتون

    پاسخ
  • جولای 19, 2018 در7:29 ق.ظ
    پیوندیکتا

    ممنون از توضیحات کامل شما

    پاسخ
  • ژوئن 27, 2019 در1:31 ق.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام من این مسیری که فرمودید طی کردم هم طی صعود یک روزه و هم شب مانی مسیر بزکش مسیر بسیار سخت و نفس گیری هست و احتمال برخورد با خرس بسیار زیاد هست که اصلا توصیه نمیشه و اگر قصد صعود از این مسیرو داشتین حتما تعداد اعضای گروه باید بالای ۴ نفر باشه

    پاسخ
  • سپتامبر 3, 2021 در9:50 ب.ظ
    پیوندیکتا

    بله درسته کسانی که از شمال و شمال غرب کشور میان برای بیژن باید بیان سمیرم. حنا پادنا شهربیده بعد از عبور از رودخانه ماربر میرن به سمت بیژن و بعدسی سخت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.