راهنمای صعود از جبهه شمال شرقی دماوند + ویدئو (روستای ناندل)

مقدمه(جبهه شمال شرقی دماوند)

درود بر شما همنورد و طبیعت دوست عزیز. جبهه شمال شرقی دماوند(از روستای ناندل) از زیبا ترین مسیر های صعود به این کوه اساطیری می باشد.

همه ما از کودکی با داستان ها و افسانه های کوه دماوند و سرگذشت قهرمانی آرش کمانگیر و… بزرگ شده ایم و حتی شنیدن نام دماوند در ما ایرانی ها احساس غریبی بر می انگیزد.

روستای ناندال

اگر تصمیم دارید که  به دماوند صعود کنید یا قصد بازدید مناظر طبیعی آن را دارید به شما پیشنهاد می کنم که مسیر شمال شرقی دماوند  و روستای ناندل را انتخاب نمایید. زیبایی های بخش شمال شرقی دماوند بی شمار است و حتی تصاویر نیز توان نمایش آن را ندارد.

بیایید کمی در مورد کوه دماوند بخوانیم.

ویژگی های جغرافیایی و زمین شناختی کوه دماوند

کوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان استان مازندران  قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می سازد از نزدیکی آن عبور می کند .

قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود. همچنین بلندترین شیب را در بین قله های آتشفشانی دنیا دارد که این کوه را در رده ی دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار میدهد. در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان کم‌گذرترین قله مخروطی جهان توسط کوهنوردان خارجی  به‌شمار می‌رود.

مسیر دسترسی به روستای ناندل(جبهه شمال شرقی دماوند)

اگر قصد استفاده از اتوموبیل شخصی خودرا دارید باید از شهر تهران به سمت آمل حرکت نمایید و وارد جاده هراز شوید . پس از عبور از پلور، گزنک، تونل وانا، بایجان و پاسگاه ،  در سمت چپ جاده خروجی روستای ناندل واقع گردیده است . بعد از پاسگاه بایجان و عبور از تونل شماره ۸ ،  در سمپ چپ تابلویی در اول مسیر وجود دارد که نوشته شده به سمت خانه کوهنورد ناندل . این خروجی نه چندان هموار، ۱۶ کیلومتر تا روستای حاجی دلا، ۱۸ کیلومتر تا میان ده و ۱۹ کیلومتر تا ناندل فاصله دارد مسیر را با سرعت مطمن طی نمایید و در نهایت به روستای بسیار زیبای ناندل در ارتفاع حدود 2700 متری برسید.

اما اگر از قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید و مثلا از یکی از استان های جنوبی یا مرکز کشوربرای صعود به دماوند یا بازدید از روستا می آیید پیشنهاد می کنیم که قبل از حرکت با مسئول خانه کوهنورد ناندل جناب آقای صالحی هماهنگی های لازم را انجام دهید. به طور مثال  می توانید بلیط آمل را تهییه نمایید و پس از عبور از شهر تهران و ورود به جاده هراز و گذشتن از آب گرم لاریجان در محلی که با آقای صالحی  قرار گذاشته اید از اتوبوس پیاده شوید(پارکینگ بعد از فرعی روستای کهرود محل مناسبی است) .

IMG_6021

منتظر بمانید تا آقای صالحی با نیسان به دنبال شما بیایند و شما یا تیمتان را به ناندل برساند.

خانه کوهنورد ناندل(جبهه شمال شرقی دماوند)

در ابتدای روستای ناندل یک خانه دو طبقه برای کوهنوردان در نظر گرفته شده و شامل یک حیاط که برای پارکین خودرو ها استفاده می شود و دو اتاق (یکی بزرگ و یکی کوچک) ،حمام،سرویس بهداشتی می باشد.

PicsArt_07-31-12.55

ظریفت خانه کوهنورد ناندل (در بهترین حالت) حدود بیست نفر می باشد البته با هماهنگی با آقای صالحی می توانید خانه ی دیگری را در روستا برای استقرار تیمتمان اجاره نمایید.

روستای ناندل سیستم گاز کشی ندارد و اگر قصد استفاده از حمام را دارید باید با مسئول خانه هماهنگی نمایید و تا آبگرمکن گازوییلی را برای شما روشن نماید. در حیاط خانه کوهنورد یک درخت گیلاس کهنسال وجود دارد در اواخر تیرماه یا اوایل مرداد ماه گیلاس های رسیده دارد و می توانید برای خود و هم تیمی هایتان گیلاس تازه بچینید.(زیاده روی نکنید و برای تیم های دیگر هم گیلاس بگذارید.)

IMG_6308

اگر برنامه فشرده ای ندارید پیشنهاد می کنیم یک روز قبل از آغاز صعود،  در روستای ناندل بمانید، چرا که هم می توانید از زیبایی های روستا و دشت های اطراف لذت ببرید و هم اینکه با توجه به ارتفاع ناندل که حدود 2700 متر می باشد بدن شما زمان بیشتری برای تطابق با شرایط با ارتفاع خواهد داشت.

photo_2016-08-08_19-12-02

ناندل مبدا صعود به قله دماوند از دو جبهه(جبهه شمال شرقی دماوند)

روستای ناندل مقصد کوهنوردانی نیز می باشد که قصد صعود به بام ایرا را از جبهه شمالی را دارند. منتهی برای رسیدن به جبهه شمالی بعد از خروج از روستای ناندل و رسیدن به دوراهی مسیر را به سمت راست ادامه می دهند و خود را به سنگ بزرگ(آلمیوم) و ابتدای جبهه شمالی می رساند و بعد جانپناههای 4000 هزار و 5000 هزار و… که جزییات آن را در مقاله ی دیگری با شما درمیان می گذاریم.

PicsArt_07-18-02.58

صعود به قله دماوند از جبهه شمال شرقی (یال یُخار)

برای رسیدن به گوسفند سرای گردنه سر، یعنی ابتدای مسیر شمال شرقی(از ناندل) می توانید با هماهنگی با آقای صالحی یا دیگر روستاییان عزیز از نیسان استفاده نمایید و اینگونه مقدار زیادی در وقت و انرژی خود صرفه جویی نمایید بعد حدود یک ساعت نیسان سواری خود را به گوسفند سرای گردنه سر برسانید.

IMG_6349

البته می توانید مسیر را پیاده با کوله پشتی سنگین طی نمایید و خود را به گوسفندسرا برسانید و بعد عازم پناهگاه تخت فریدون شوید و صد البته یک روز به مدت زمان برنامه شما افزوده می گردد.

IMG_6309

گوسفند سرای گردنه سردر ارتفاع 2870 متر

آخرین نقطه ای که در کل طول مسیر صعود دسترسی به آب آشامیدنی پاک دارید همین نقطه می باشد. لذا پیشنهاد می نماییم که برای کل زمان صعودتان به قله دماوند(معمولا سه روز) آب به همراه بردارید. می توانید با  مسئول گوسفند سرا هماهنگ کنید و با توجه به تعداد افراد تیمتان قاطر کرایه نمایید.

هر قاطر تنها سه کوله پشتی را حمل می نماید لذا پیشنهاد می شود برا کاهش هزینه ها وسایل سنگین اعضای تیم را (مثل بطری ها آب و…) در چند کوله پشتی جمع نمایید و آنهارا به قاطر ها بسپارید و لذا اعضای تیم با کوله های تقریبا خالی خود را به پناهگاه تخت فریدون برسانند.(برای طول مسیر تا پناهگاه با خود آب بردارید).

PicsArt_07-31-12.45

پناهگاه تخت فریدون(جبهه شمال شرقی دماوند)

پس از عبور از گردنه سر و شروع یال شمال شرقی، بیشترِ طول مسیر پاکوب می باشد و حدود 6 ساعت کوهپیمایی دارید تا به پناهگاه تخت فریدون برسید.

IMG_6392

در طول مسیر دو نقطه وجود دارد که می توان از آب حاصل از ذوب برفچال ها استفاده نمود البته اگر به خوردن آب برفچال عادت ندارید بهتر است از این آب ها جها آشامیدن استفاده نکنید.

آخرین نقطه ای که می شود از آب یخچال ها برداشت کرد در فاصله 50 متری پناهگاه تخت فریدون و در مسیر شیب منتهی به پناهگاه می باشد.

پناهگاه تخت فریدون در ارتفاع 4388متری در لبه یال یخچال یخار قرار دارد و حدود 20 نفر گنجایش ظرفیت دارد. اطراف پناهگاه فضای مناسب برای برپا کردن چادر محیا می باشد.

PicsArt_07-31-12.54

هم هوایی(جبهه شمال شرقی دماوند)

بهتر است بعد از رسیدن به پناهگاه اندکی استراحت نمایید و وسایل را خود را در پناهگاه جا بگذارید و به سمت یال یخار مسیر پاکوب را ادامه دهید و خود را به ارتفاع حدود 4800 متری برسانید و یک ساعت در آن ارتفاع بمانید تا بدنتان با شرایط ارتفاع تطابق پیدا کند و سپس به پناهگاه بازگردید و شام سبکی میل کنید و آماده صعود فردا شوید.

IMG_6594

بهتر است شب قبل از صعود کوله یکروزه(کوله حمله) خود را بچینید و آماده کنید که در وقت شما صرفه جویی شود.

حمله به قله دماوند(جبهه شمال شرقی دماوند)

مسیر پاکوب بالای پناهگاه را ادامه دهید و بر یال یخچال یخار سوار شوید .

مسیر پاکوب از میان صخره های سست و سنگ های ریزشی می گذرد و این مسئله  بارها باعث آسیب برای کوهنوردان شده است لذا تا جای ممکن از مسیر پاکوب فاصله نگیرید و مراقب آنبخش از مسیر  یال مشرف به یخچال یخار باشید.

سال 93 در صعودی که از این جبهه داشتم به خاطر 20 متر انحراف به سمت چپ(دره یخار) نزدیک بود چند نفر از افراد تیم دچار حادثه شدید شوند که خداروشکر به خیر ذشت و تنها یکی از بچه های تیم دچار کوفتگی و زخم های سطحی شد.

بعد از عبور از یال یخار به زیر بام برفی میرسید. مسیر رفته رفته پر شیب تر می شود.

PicsArt_07-31-12.49

اگر باد سمت شما بوزد با خود گاز گوگرد به همراه می آورد لذا حتما دستمال یا ماسکی بر روی صورت خود ببندید.

به بام برفی که رسیدید مسیر دو جبهه شمالی  و شمال شرقی تلاقی می کنند و راه پاکوب شمارا تا بام ایران می برد.

در شرایط ارتفاع بالای 5000 متر مراقب به ضربان قلب خود باشید ، سعی کنید تنفستان ریتم داشته باشد و ریتم را به صورت مصنوعی نگه دارید ممکن است هر نیم گام مجبور شوید یک بار نفس کنید اما ارزشش را دارد زیرا با این روش سردرد و گیجی شما تسکین می یابد البته قبل از صعود به قله دماوند می بایست بر روی حجم ریه های خود کار کنید که صعودی راحت داشته باشید.

قله دماوند(جبهه شمال شرقی دماوند)

مسیر پر شیب بام برفی را به آرامی و با تانی طی نمایید و خود را به قله دماوند برسانید. سعی کنید خود را از دهانه گوگردی دماوند دور نگه دارید.

PicsArt_07-31-12.50

بهتر است بیشتر از 30 دقیقه بر روی قله نمانید،چرا که هم شرایط ارتفاع 5700 متری اعضای تیم شما را خسته می کند و هم اینکه گاز گوگردی دهانه آتشفشان می تواند باعث ایجاد مسمومیت در شما شود لذا از قبل برای حضور روی قله برنامه ریزی کنید و زمان را مدیریت کنید.

قانون ساعت 14

اگر موفق به صعود قله شده اید بهتر است قبل از حدود ساعت 14عازم بازگشت شوید و اگر ساعت 14 شده و شما هنوز موفق به صعود به قله نشده اید بهتر است قید صعود را بزنید و بازگردید.

PicsArt_07-31-12.51

شما مسیری طولانی بر روی یخچال و یال ریزشی یخار در پیش دارید لذا بایستی انرژی خود را حفظ کنید.

بازگشت از قله دماوند(جبهه شمال شرقی دماوند)

جبهه شمال شرقی به خاطر یال کم عرض و سنگ های ریزشی و مسیر سستش معروف می باشد.

اعضای تیم را توجیه کنید که در طول صف فاصله ی خود را با نفر روبروی خود حفظ کنند، بهتر است فاصله افراد از هم کمتر از یک متر باشد.

IMG_6632

ارتفاع ،خستگی و سرما را در نظر بگیرید این سه عامل می تواند انرژی شمارا تخلیه کند لذا هنگام بازگشت سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید و استوار گام برداری نمایید.

بهتر است که یک شب دیگر را در پناهگاه بگذرانید اما تصمیم با شماست. 400 متر پایین تر از پناهگاه دشت کوچک و سبزی قرار دارد که بعضی از کوهنوردان شب دوم را در میان چمن های زیبای این دشت کمپ می زنند.

PicsArt_07-31-12.53

آنتن دهی(جبهه شمال شرقی دماوند)

از گوسفند سرای گردنه سر تا پناهگاه تخت فریدون آنتن دهی(ایرانسل و همراه اول)  برقرار می باشد و می توانید برای بازگشت به آقای صالحی اطلاع دهید که با نیسان بدنبال شما بیاید.

 

شماره تلفنهای مورد نیاز:

خانه کوهنورد ناندل(منزل آقای صالحی) 01223422226   … هوشنگ صالحی )09119181425مسئول خانه کوهنورد) … شماره اسماعیل رمضانی (راننده)09119180618 و    01223422015   …  علی قنبری صاحب قاطر09119155088

منابع طبیعی

یال شمال شرقی به خاطر دور از دسترس بودن صاحب مناظر طبیعی زیبا و بکری می باشد. پوشش گیاهی متراکم،منابع آبی کافی و دور ماندن از مسیر شکارچیان باعث شده گونه های کمیاب جانوری فضای رشد و نمو داشته باشند لذا اگر زمانی صعود کنید که مسیر خلوت باشد شانس رویارویی با آنها را خواهید داشت.

از شما دوست همنورد یا طبیعت دوست انتظار می رود که در حفظ منابع طبیعی منطقه کوشا باشد،قبل از برنامه با خود کیسه های پلاستیکی تهیه نمایید و هنگام بازگشت از پناهگاه زباله ای از خود به جا نگذارید و تنهای جای گام هایتان را به طبیعت هدیه دهید.

پیروز باشید

PicsArt_07-31-12.47

 

 

پیشبی آب و هوای دماوند

6 دیدگاه در “راهنمای صعود از جبهه شمال شرقی دماوند + ویدئو (روستای ناندل)

  • سپتامبر 13, 2016 در3:42 ب.ظ
    پیوندیکتا

    ما دو هفته قبل جبهه شمال شرقی رو از ناندل صعود کردیم. متأسفانه راننده های نیسان یک چادر کمپ از ما دزدیدن. دوستانی که میرن اونجا خیلی مواظب باشن. در مورد آنتن دهی هم اصلا ایرانسل اونجا آنتن نمیده حتی خود ناندل.

  • سپتامبر 13, 2016 در8:31 ب.ظ
    پیوندیکتا

    متاسفانه باید در برخورد با راننده ها خیلی دقت کرد. چند باری که با آقای صالحی برخورد داشتم ایشون اهل این برنامه ها نبودن احتمالا به کسان رانندگی را سپردین. آنتن دهی ایرانسل اصلا مشخص نیست کی وصل میشه اونجا و کی قطع، بهتره از همراه اول استفاده کرد.

    • سپتامبر 15, 2016 در9:45 ب.ظ
      پیوندیکتا

      سپاسگذارم از شما .همنورد گرامی

  • دسامبر 31, 2016 در3:07 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام دوست عزیز
    چند مورد که اگر اصلاح بشه خیلی بهتره
    1 ناندل میشه یال شمالی دماوند
    2 پناه گاه همون پناهگاه هست و تخته فریدون یه منطقه دیگه در یال شمال شرق است در گزانه
    3 دره ای که ازش اسم بردین یَخار هست

دیدگاه ها بسته شده است.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.