قانون ساعت 14 را بهتر بشناسیم

دیباچه

نمیدانم آیا تا به حال نام قانون ساعت 14 به گوشتان خورده است یا نه؟!

اینهم جزو قوانین نانوشته کوه و کوهنوردی است و مانند بسیاری از قوانین مشابه عمل کردن یا نکردن به آن وابسته به خود کوهنورد است. گرچه در بیشتر مواقع نادیده گرفتن این قوانین مشکلی به همراه ندارد، اما به طور کل رعایتش می تواند بسیاری از دردسرهای پیش رو را منتفی نماید. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

قانون ساعت 14 فصل و ماه نمی شناسد

بر اساس قانون ساعت 14 کوهنوردان ملزم هستند از هرجای مسیر که قرار دارند، حتی نزدیکترین فاصله تا قله به سمت کمپ آخر خود بازگردند. این قانون فصل و ماه نمی شناسد، ارتفاع قله چندان در تغییر آن موثر نیست و برای کم تجربه و با تجربه یکسان است.

گرچه صعودهای بلند عموما از چارچوب تفکرات منطقی به دورند و میل و علاقه دستیابی به قله موجب می گردد افراد تا سرحد توان رو به بالا حرکت کنند، اما این نادیده گرفتن زمان معمولا عواقب تلخی به همراه دارد!

چگونه به قانون ساعت 14عمل نماییم

بدیهی است برای مقابله با این نقصان مهمترین اصل آغاز صعود در نیمه های شب است. زمانیکه سرما در اوج خود قرار دارد، اما کوهنوردان بدلیل استراحت در کمپ انرژی لازم برای مقابله با آن را دارا می باشند و تنها کافی است عزم اولیه را برای خروج از کمپ داشته باشند. بدین صورت در ساعات آغازین طلوع آفتاب که معمولا هوای مناسب و کم ابر ارتفاعات را در بر دارد می توانند خود را به قله برسانند.

بدیهی است در صورت هرگونه مشکل اعم از دشواری مسیر، طولانی بودن راه و پرتعداد بودن نفرات، تیم قادر خواهد بود پیش از ظهر خود را به قله رسانده راه بازگشت را در پیش گیرد.

توصیه- به قانون ساعت 14 احترام بگذارید تا همواره صعودی ایمن را در پیش داشته باشید.

در صعود زمستانه به قله تفتان(4050متر) که اصلا قله دشواری هم نیست بی توجهی به قانون ساعت 14 داشت برایمان گران تمام می شد. این ویدئو را ببینید.

 

پی نوشت

– نمونه های بسیاری از بی توجهی به ساعت بازگشت یا ساعت 14 در کوهنوردی دنیا مشاهده شده، از آن جمله می توان به فاجعه سال 1996 در اورست اشاره نمود که میل صعود قله موجب شد به رغم گذر از حد تعیین شده برای گروه که همان ساعت 14 بود کوهنوردان همچنان به سمت قله حرکت نمایند. پرواضح است در بازگشت به کمپ 4، خستگی، توفان، باد شدید و سرما و همچنین تاریکی هوا موجب گردید 8 تن از جمله اسکات فیشر سرپرست تیم مونتین مدنس (تیمی که بوکرایف راهنمایش بود) کشته شوند!

 

– بهار 91 دوستانمان در ماناسلو بدلیل تاریکی هوا و بی توجهی به ساعت بازگشت دچار مشکل شدند و متاسفانه دوست خوبمان جعفر ناصری در بازگشت از قله بدلیل نامشخص بودن راه و بر اثر سقوط جان باخت.

قانون ساعت 14

درک غلط از قانون ساعت 14

قطعا این قانون یک راهکار پیشگیری است که هم برای افراد مبتدی و حرفه ای و هم در فصول گرم و سرد و البته ارتفاع بالا کاربرد دارد. طبیعتن هیچ قانونی مطلق نیست و می توان دهها مثال در مقابل آن ذکر نمود. اما با سرکشیدن به کوههای کشورمان در تابستان و زمستان و مشاهده افراد کوهنورد و کوهپیمایی خواهید برد بسیارند افرادی که به رغم تغییرات زمان فصول و طلوع وغروب آفتاب نیازمند بازگشت از کوه در ساعت 14 هستند.

درواقع  قانون ساعت 14 نه بر اساس زمان بلکه براساس توان و انرژی باقی مانده در افراد تدوین می شود. آنجایی که شما برای بازگشت نیازمند یک سوم انرژی خود هستید. در واقع این قانون به شما گوشزد میکند اگر صعودتان را پیش از طلوع آفتاب آغاز کرده باشید توان بدنیتان برای اتمام کار بین 8 تا 10 ساعت می باشد. این امر در تمامی انسانها نزدیک به هم است و نیاز به فصل صعود یا کم و زیاد بودن ساعت طلوع و غروب خورشید ندارد.

در نهایت آنکه با کمی تامل و نگریستن به آمار حوادث کوههای پی خواهید برد بهتر است برای کاهش حوادث اقدام به پیشگیری نمائیم بجای آنکه ناپخته ساز مخالف سر دهیم.

نظر شما درباره قانون ساعت 14 چیست؟ آیا به نظر شما عمل به این توصیه برای همه کوهنوردان ضروری است؟ شما از چه الگویی برای صعود هایتان استفاده می کنید؟ تجربیات خودرا با ما و دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

منبع کوه قاف

 

5 دیدگاه در “قانون ساعت 14 را بهتر بشناسیم

  • فوریه 27, 2018 در1:44 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام
    متاسفانه درک نادرست از قانون ساعت 14 باعث شده تا دیگران فقط به ساعت 2بعدالظهر نگاه کنن
    چرا چنین اشتباهی رو در بین کوهنوردان تبدیل به فرهنگ و قانون میکنین؟
    لطفا یه بررسی داشته باشین که طی 2سال گذشته علت حوادث در کوه های ایران چی بوده و در این بین جایگاه قانون به اصطلاح ساعت 12 کجاست؟ و چقدر از حوادث علتش این بوده؟

    پاسخ
    • مارس 30, 2018 در3:00 ق.ظ
      پیوندیکتا

      درود بر شما همنورد گرامی و سپاس از توجه شما
      لطفا به بخش پایانی مقاله هم توجه نمایید
      (درک غلط از قانون ساعت ۱۴
      قطعا این قانون یک راهکار پیشگیری است که هم برای افراد مبتدی و حرفه ای و هم در فصول گرم و سرد و البته ارتفاع بالا کاربرد دارد. طبیعتن هیچ قانونی مطلق نیست و می توان دهها مثال در مقابل آن ذکر نمود…)

      اگر شما مثال ها و نمونه هایی از حوادث کوهنوردی دارید خوشحال میشیم که در قالب یک مقاله تدوین نمایید و برای ما ارسال کنید تا با نام شما منتشر گردد.

      پاسخ
  • ژانویه 22, 2020 در10:31 ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام
    من و پسر عمویم در فصل پاییز و در ماههای آبان و آذر که روزها خیلی کوتاه هستند دو بار اقدام به صعود یکروزه به کوه کسری به ارتفاع حدود ۴۵۰۰ متری از سلسله کوههای سبلان نمودیم. در صعود ابان ماه که حجم برف کم بود و هوا هم انچنان سرد و گزنده نبود ما از ارتفاع ۲۷۰۰ متری صعود را شروع کردیم و تا ساعت یک به ارتفاع ۴۰۰۰ متری رسیدیم و مجبور شدیم برای تامین انرژی از دست رفته ناهار بخوریم که تا ساعت ۲:۳۰ طول کشید با اینکه فقط ۵۰۰ متر تا قله فاصله داشتیم و انرژی هم گرفته بودیم اما از قانون ساعت ۱۴ تبعیت کردیم و راه بازگشت را در پیش گرفتیم و در صعود آخر آذر نیز از ارتفاع ۲۶۰۰ شروع کردیم و تا ساعت ۲ به ارتفاع ۳۹۰۰ متری رسیدیم اما به دلیل حجم بسیار زیاد برف
    و اتمام انرژی و همینطور وجود سرمای شدید ٬ بعد از صرف ناهار و به تبعیت از قانون طلایی ساعت ۱۴ بازهم ناگزیر راه فرود را در پیش گرفتیم و درست بعد از غروب خورشید و تاریک شدن هوا کنار ماشین رسیدیم. ناگفته نماند که ما اهل مشگین شهر هستیم و دامنه سبلان زندگی می کنیم.
    تجربه ی خوبی بود برای اینجانب که امیدوارم حداقل به درد کسی بخورد. با ارزوی فتح قله های انسانیت برای همه و با احترام
    تقی بنیادی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.