پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان +ویدئو

با توجه به اینکه امسال ماه مبارک مصادف شده با فصل گرم سال که ویژگی آن گرمای هوا و طولانی بودن مدت زمان طول روز می باشد، معمولا گروههای کوهنوردی و کوهنوردان برای اجرای برنامه های خود در این ماه تمهیدات خاصی می اندیشند که هم از این ماه پر برکت به فیض رسیده و هم به ورزش مورد علاقه خود پرداخته باشند. یکی از ارکان مهم ورزش کوهنوردی تغذیه است هم قبل و هم در حین اجرای برنامه ها که بیشترین توصیه مربوط به فراوانی در کربوهبدرات ها میوه و مایعات می باشد. با سلوچ همراه باشید.(پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان)

پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان
رمضان کریم مبارک

برای کوه نوردان و گروه های کوهنوردی نکات زیر مورد توجه است:
افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرکت نکنند و یا اینکه از دو کیفه شدن و لذت بردن دوجانبه دست بردارند. همچنین گروه های کوهنوردی باید برنامه های سبک و گردشگری جهت این ایام در نظر بگیرند و در ایام ماه مبارک برنامه های خارج از محدوده شرعی ورزشکاران برنامه ریزی کنند که روزه ورزشکاران مشمول روزه مسافر گردد. (پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان)

 

نکات تغذیه ای حیاتی برای روزه داران؛ نوشابه،تخمه ممنوع!

 این روزها گرمای هوا بیداد می کند و این گرما روزه گرفتن را برای روزه داران عزیز سخت تر کرده است. شاید این گرما باعث شود هنگام افطار سراغ اولین چیزی که می روید نوشابه ها و آب خنگ باشد، اما متوجه نیستید که صرف مواد غذایی نادرست در این ایام چقدر می تواند به سلامت بدن شما آسیب وارد کند. در این ویدئو چند توصیه کوچک تغذیه ای برای شما عزیزان داریم تا بتوانید همراه با سلامتی به روزه داری خود ادامه دهید. (پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان)

دانلود ویدئو
از مهمترین مواد مورد نیاز بدن می توان به مایعات و به ویژه آب اشاره کرد که با توجه به گرمای هوا شدیداً به آن نیازمند هستیم و خصوصاً اگر فرد دارای فعالیت بدنی نیز باشند. نخوردن آب در هنگام پیاده روی و یا فعالیت سبک هم حتی ممکن است باعث ضعف و بی حالی و غش وتشنج شود و موجب غلیظ شدن خون و آسیب رساندن به دستگاه کلیوی گردد.این آسیب ممکن است در یک برنامه یک روزه ایجاد شود و برای تمام عمر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان
رمضان کریم مبارک باد

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است ورزشکاران روزه دار را تهدید کند به وجود آمدن ضعف شدید حاصل از گرسنگی و یا افتادن قند است که برای ایشان استراحت کامل تا زمان اذان مغرب و در صورت به خطر افتادن سلامتی فرد، باز کردن روزه توصیه می شود.(البته این جانب صلاحیت دادن فتوی را ندارم.)
برای دور نماندن از برنامه های کوهنوردی و حفظ آمادگی کوهنوردان و انجام فعالیت ورزشی و هم انجام اعمال ماه رمضان (گرفتن روزه) یکی از بهترین کارهایی که گروه های کوهنوردی انجام می دهند، اجرای برنامه های شبانه است؛ به صورتی که در ابتدای برنامه در هنگام افطار همنوردان اقدام به باز کردن روزه و خوردن افطاری نموده و سپس شروع به حرکت کرده و در طول مسیر از امکان تغذیه مناسب نوع فعالیت بهره مند هستند و قبل از اذان صبح با خوردن سحری خود را برای روزه آن روز آماده می کنند.

پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان
کوه رمضان

پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند؛ زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد:
۱) برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سویس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.
۲) سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید. (پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان)
۳) خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.
۴) بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.
۵) سعی کنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
۶) بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.
۷) خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.
۸) برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.
۹) بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.(پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان)
۱۰) سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.
۱۱) برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.
۱۲) ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.
۱۳) وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.
۱۴) نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.
۱۵) برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.
منبع: روزنامه هفت صبح

 

فواید و تدابیر خاص روزه داری
در این ویدئو دکتر میرغضنفری متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی به بیان تدابیر خاص روزه داری می پردازند.

دانلود ویدئو

 

بیشتر بخوانید:

صعود و سلامتی

4 دیدگاه در “پانزده نکته برای کوهنوردی در ماه رمضان +ویدئو

  • مارس 10, 2018 در4:49 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام. واقعا وبسایت خوبی دارید و مطالبتون هم کاربردیه. ممنون

    پاسخ
  • فوریه 9, 2020 در10:00 ق.ظ
    پیوندیکتا

    خیلی جالب بود. ممنون که همراه مطالبتون کلیپ مرتبط هم قرار میدین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.