گیاهخواران، از مصرف ۵ ویتامین غافل نشوند (گیاهخواری)

دلایل بیشماری برای انتخاب یک رژیم غذایی(گیاهخواری) بر پایه و اساس گیاهان وجود دارد. در مقایسه با همتایان گوشت خوار، گیاه خواران کمتر دچار چاقی، بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع دو می شوند.

با تمام مزایایی که رژیم گیاه خواری برای سلامت دارد، گاهی اوقات می تواند فرد پیرو این رژیم را دچار سقوط برخی مواد مغذی در بدن کند. رمز موفقیت گیاه خواران این است که بدانند کدام مواد معدنی و ویتامین ها را باید برای جبران کمبودهای احتمالی ناشی از این رژیم در نظر داشته باشند.

در اینجا ۵ ماده غذایی مهم که باید حتما به رژیم غذایی گیاه خواران اضافه شود، معرفی شده اند:

کلسیم (گیاهخواری)

این ماده معدنی برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار ضروری است و نقش مهمی در عملکرد اعصاب و رگ های خونی ایفا می کند. شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی بعلاوه سبزیجات خانواده کلم بزرگترین منابع کلسیم هستند و میزان نیاز به دریافت آنها در روز و در مردان و زنان تا سن ۵۰ سالگی، ۱۰۰۰ میلی گرم است. البته زنان بالای ۵۰ سال باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

آهن (گیاهخواری)

بدن شما براس ساخت هموگلوبین؛ پروتئینی که حامل اکسیژن به سلول هاست، نیاز به آهن دارد. کمبود آهن علائمی مانند احساس ضعف، خستگی و سرگیجه را به همراه دارد. آهن در هر دو منبع گیاهی و حیوانی یافت می شود. البته آهن موجود در منابع گیاهی سخت تر از منابع حیوانی جذب بدن می شود. مردان و همچنین زنان بالای ۵۰ سال نیاز به دریافت روزانه ۸ میلی گرم آهن دارند. زنان زیر ۵۰ سال باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن دریافت کنند. زنان در دوره بارداری دریافت ۲۷ گرم آهن در روز را باید در نظر داشته باشند. لوبیا، عدس، نخود فرنگی، اسفناج، آجیل، غلات صبحانه غنی شده با آهن از بهترین پیشنهادها هستند. در ضمن بهتر است آهن همراه با ویتامین ث مصرف شود تا جذب آن افزایش یابد. از مصرف آهن همراه با قهوه یا چای باید اجتناب شود.

ویتامین دی

ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک می کند اما این تمام خواص ویتامین دی نیست. یافته ها نشان می دهد مصرف این ویتامین با بهبود خلق و خوی، مبارزه با بی خوابی، و حتی پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان رابطه دارد. نیاز روزانه هر فرد به ویتامین دی روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی است. شما می توانید ویتامین دی را از راه لبنیات غنی شده، آب پرتقال غنی شده و غلات غنی شده به دست بیاورید. البته اگر میزان دسترسی به نور آفتاب کم باشد، بنا به تجویز پزشک شاید نیاز باشد که مکمل های ویتامین دی را نیز دریافت کنید. البته این کار نیازمند انجام تست خون برای تشخیص کمبود ویتامین دی در بدن است.

ویتامین ب ۱۲ (گیاهخواری)

ویتامین ب ۱۲ که بیشتر در منابع حیوانی وجود دارد، به تولید دی ان آ و انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک می کند. با این حال فقر این ویتامین که نوعی کم خونی را ایجاد می کند، با بی حسی در دست ها و پاها، اشکال در راه رفتن و حفظ تعادل و ضعف و خستگی خود را نشان می دهد. میزان نیاز روزانه به ویتامین ب ۱۲، ۲٫۴ میکروگرم است. منابعی مانند شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند. البته منابع گیاهی غنی شده با ویتامین ب ۱۲ را نیز می توان در نظر گرفت. اگر شما مصرف این منابع را به طور مکرر در رژیم غذایی خود ندارید، با پزشک تان درباره دریافت مکمل های ویتامین ب ۱۲ مشورت کنید.

گیاهخواری

اسیدهای چرب امگا ۳

این اسیدهای چرب ضروری از سلامت قلب گرفته تا بهبود خلق و خوی، بهبود خواب، حفظ سلامت مغز و جلوگیری از مشکلات شناختی را پشتیبانی می کنند. بیشترین منابع امگا ۳ موجود در ماهی های چرب است که شاید باب میل گیاه خواران نباشد. با این حال منابع گیاهی مانند گردو، روغن گردو، روغن دانه کتان، بذر کتان، دانه کدو تنبل، روغن دانه کدو تنبل، سرشار از امگا ۳ هستند. میزان نیاز به این چربی ها ۵۰۰ میلی گرم در روز است.

منبع: لینک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.