چرا کوه می رویم؟ (اخلاق کوهنوردی)

چرا کوه می رویم؟

­­

بايد ببينيم براي چه به كوه ميرويم؟ در كوه و بيابان بدنبال چه ميگرديم؟ براي چه اين همه خود را خسته ميكنيم؟ عرق ميريزيم؟ در زمستان گاهي اوقات تا كمر در برف فرو ميرويم و بعضا خيلي از خطرات را بجان ميخريم؟ و تا سر حد مرگ با طبيعت دست وپنجه نرم ميكنيم؟

آيا هدف فقط رسيدن به قله است و فتح آن ؟ و يا در تابستان در آن گرماي سوزان و طاقت فرسا در كوه ها بالا ميرويم و از فرط ريزش عرق از سر ورويمان تمام بدن خيس ميگردد و گاهي او قات آب در دسترس نيست و در آن وضعييت حاضري گرانترين سرمايه ات را بخاطر مقداري آب آشاميدني بدهي و آنرا بدست بياوري؟

و سوالات زياد ديگري هست كه هر كوهنوردي وهر طبيعت دوستي بايد از خود بپرسد و يا ميپرسد، كه چرا وقت خود را ميگيرد و هزينه ميكند وخود را به دل طبيعت ميزند چه ميخواهد بفهمد؟

او مي خواهد نگذارد كه اين جسم كه در آن روح خود نهفته است تن پرور ببار بيايد و منطقي كه شايد خيلي ماها از آن سر در نياوريم و ندانيم ولي حقيقتي است انكار ناپذير.

جسم را بسختي وبا طبيعت مانوس ميكنيم تا اين روح با عظمت در كالبد جسم است پرورش بيابد و بتواند به قله انسانيت برسد و بزرگترين قله ها را كه همانا قله كمال انسانيت،  معرفت و مردانگي است صعود كند آن موقع هست كه اين تن و جسم كه رمقي ديگر برايش بالا رفتن نمانده است، وقتي كه به آن قله ميرسد احساس رضايت و خوشحالي و شادماني ميكند، در آن موقع هيچ گونه احساس خستگي نيز از راه پيموده شده نميكند.

قله انسانيت، در بين كشور ها بين مرد و زن، قوم ها، نژادها، زبانها و فرقه ها مرزي ندارد . انسان ها از هر قوم و نژاد و از هر كشوري اعم از زن و مرد،  پير و جوان دراين وادي يكسانند و قانون براي همه يكي است و هم داراي حق و حقوقند و كسي بر كسي ديگر برتري ندارد.

كسي كه به كوه ميرود بايد سعي نمايد كه تحملش در برابر سختي ها و ناملايمات بيشتر شود در واقع بالا رفتن به نوعي تمرين و ممارست جهت بالا بردن ظرفيت دروني خويش است.

در واقع تحمل نمودن در برابر عصبانيت است در واقع تحمل تشنگي، گرسنگي.

رنج ومشقت، بالا رفتن يعني واكسينه شدن در مقابل ضعف هاي جسماني و روحي و رواني ميباشد.

صعود يعني با آغوش باز بدنبال هدف رفتن يعني بدنبال اميد رفتن.

باشد كه درس معرفت را ازاين سير وسلوك صعود ها بياموزيم.*

 

نوشته: آقای قربان ربانی

محمد جدیری عباسی

منبع: باشگاه کوهنوردان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.