پنج تنگه هیجان انگیز فارس در تابستان

[email-download download_id=”674″ contact_form_id=”557″]

تنگِ دم اسب

پنج تنگه هیجان انگیز فارس

تنگِ دم اسب در شرق روستای کره بس از شهرستان کوهمره سرخی و در فاصله پنجاه کیلومتری جنوب شهر شیراز واقع می باشد و از زیبا ترین مناطق گردشگری ایران است.(پنج تنگه هیجان انگیز فارس)

تنگِ دم اسب یکی از مناطق زیبا و بکری است که دستیابی به آن با توجه به رودخانه ای بودن آن و گذر از معبر های آبی، جذاب و دیدنی است.

برای دسترسی به ان تنگ می بایست از شیراز به سمت کوهمره سرخی رفته و به سمت روستای کره بند حرکت نمایید.پوشش جنگلی درختان بلوط و طبیعت بکر و کوههای سر به فلک کشیده حاکی از طبیعت بکر این منطقه می باشد.

مسیر پیمایش راه پاکوب مشخصی است که عبور از آن با فراز و نشیب هایی همراه است.

سپس می توانید وارد رودخانه شوید و پیمایش را آغاز نمایید. در ادامه مسیر رودخانه از میان دره های زیبا ادامه دهید و سپس وارد دریاچه ای به طول حدود 100 متر می شوید که بر اثر رانش زمین به وجود آمده و گذر از آن مستلزم استفاده از جلیقه نجات می باشد. مسیر را ادامه دهید در نهایت دوباره خود را به روستای کره بس برسانید.

تنگِ رغز

پنج تنگه شگفت انگیز فارس

تنگِ رغز در استان فارس، 30 کیلومتری شهرستان داراب قرار دارد. این تنگه سر جمع دارای 64 آبشار است . تنگِ رغز در دل کوه و میان صخره ها محصور شده است. رغز در لغت به معنای راه بکر و لغزنده است. آبشار های رغز دارای ارتفاعات متفاوتی هستند که بلندترین آن 65 متر و کوتاهترین آن 6 متر است و مابقی آبشارها با پرش از روی آن و افتادن در آب قابل گذر است. حوضچه های رغز نیز دارای عمق های متفاوتی است. عمیق ترین حوضچه عمقی در حدود 20 متر دارد و کم عمق ترین حوضچه عمقی در حدود 6 متر دارد.

با رسیدن به آخرین آبشار جنوبی به ارتفاع 35 متر تنگه رغز به انتها می رسد. از سرچشمه نیز بدون استفاده از وسایل مخصوص امکان بازدید از چند حوضچه و آبشار وجود دارد و در نهایت با رسیدن به آبشاری به ارتفاع 23 متر کوه پیمایی بدون وسایل مخصوص پایان می‌یابد و برای دیدن بقیه حوضچه ها و آبشار ها نیاز به وسایل مخصوص فرود می باشد. مهم ترین آبشار تنگِ رغز وداع نام دارد. آبشاری با ارتفاع 46متر و عمق حوضچه زیر آن 10متر است برای فرود از این آبشار به طناب کوهنوردی نیاز است. (پنج تنگه هیجان انگیز فارس)

تنگِ تیزاب

پنج تنگه شگفت انگیز فارس

تنگ تیزاب منطقه‌ای تفریحی و گردشگری در استان فارس است.

تنگ تیزاب در 29 کیلومتری شمال غرب شهراردکان فارس، مرکز شهرستان سپیدان و 90 کیلومتری شیراز قرار دارد. در این تنگ رودخانه‌ای جاریست که آب آن از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد.

تنگ تیزاب گذرگاه یكی از شعبه‌های رودخانه بشار است. تیزآب از پوشش جنگلی مناسب برخوردار است .

تنوع گونه‌های درختی و عبور یک رودخانه دایمی از جمله ویژگی ‌های این منطقه‌اند. تنگ تیزآب تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا و زمستان‌هایی سرد دارد.

علاقمندان به طبیعت از اوایل اردیبهشت تا آذر ماه از تنگ تیزاب بازدید می نمایند.

طبیعت كوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دایمی، منظره‌ای زیبا را در دل تنگ تیزاب به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است.
در ورودی تیزاب یک هتل و تعدادی کمپ دایر شده که چادر و آلاچیق در اختیار به طبیعت گردان می گذارند.

تنگ تیزاب بهترین مکان برای طبیعت گردی تابستانی به همراه خانواده می باشد.

 

تنگِ گمبیل(پنج تنگه هیجان انگیز فارس)

پنج تنگه شگفت انگیز فارس

تنگ گمبیل  در منطقه شش پیر استان فارس واقع است. این تنگ در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) قرار دارد.  این منطقه قطعه ای از بهشت است که در ایران بی‌نظیر است. در کف تنگه رودخانه‌ای جریان دارد.

برای عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می‌ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود 2100 متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود 2400 دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

از چه مسیری به دیدن این تنگه برویم؟

برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شیراز به سمت شهرستان سپیدان حرکت نمایید و پس از ورود به مسیر روستای برشنه و گذشت حدود 40 کیلومتر و عبور از برم شش پیر و روستای سرسبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان می‌رسید. برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ‌های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر، پس از طی طریق حدود 20 دقیقه به تنگ گمبیل می‌رسید.

(پنج تنگه هیجان انگیز فارس)

تنگِ بُراق

پنج تنگه شگفت انگیز فارس

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. این روستا به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد.

در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‎ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است.

این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است.

در مسير اين دره زيبايي هاي زيادي در اثر فرسايش سنگ ها به وجود آمده که هيولاي فيل مانند، حوضچه هاي طبيعي و صخره هاي شکيل، از آن جمله اند. غار طبيعي تنگ براق و درياچه سد ملاصدرا نيز از ديگر جذابيت هاي اين منطقه زيبا به شمار مي روند. (پنج تنگه هیجان انگیز فارس)

آیا شما تنگه های دیگری در فارس می شناسید که در این نوشتار نآمده است؟ آیا اطلاعات بیشتری در مورد این تنگه های زیبا دارید؟  تجربیات خود را با ما و دیگر اعضای خانواده سلوچ درمیان بگذارید(پنج تنگه هیجان انگیز فارس).

 

 

2 دیدگاه در “پنج تنگه هیجان انگیز فارس در تابستان

  • جولای 15, 2017 در7:06 ب.ظ
    پیوندیکتا

    تنگ اردشيري جاده ابگرم روبروي پاسگاه دالين فوق العادست

    پاسخ
    • ژوئن 4, 2021 در12:24 ق.ظ
      پیوندیکتا

      آره عالیه منم رفتم هفته پیش و تنگ هایقر بالا تر از فیروز آباد و تنگ تامردای اطراف یاسوج هم پیشنهاد میکنم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.