نکاتی درباره صعود زمستانه کوهنوردان بدانند+ویدئو

نکاتی درباره صعود زمستانه

کوهنوردی فنی زمستانه و تلاش بر روی مسیرهای سنگنوردی و یخ نوردی در فصل زمستان یکی از رموز پیشرفت کوهنوردی در بسیاری از کشورهای صاحب نام در این عرصه است. (نکاتی درباره صعود زمستانه)

سنگنوردان و فنی کاران ما باید یاد بگیرند که فصل سنگنوردی و صعود دیواره ها فقط بهار و تابستان نیست و اگر قصد داریم سطح کارهای فنی خود را به کشورهای پیشرفته نزدیک کنیم باید به صعودهای فنی زمستانه رو بیاوریم.

نکاتی درباره صعود زمستانه

افرادي هستند که قصد دارند بعد از يک دوره سنگنوردي تابستانه وارد برنامه هاي زمستانه شوند خبر خوب براي اين  افراد اين است که  خيلي از مهارتهاي  سنگنوردي تابستانه عينا در برنامه هاي زمستانه نيز کاربرد دارند و خبر بد نيز اين است که  اگر  شما به اندازه کافي تجربه کوهپيمائي نداريد قبل از اینکه اقدام به اجرای برنامه هاي زمستانه کنيد بايد مهارتهاي لازم در اين خصوص کسب کنيد و بعد وارد برنامه هائي از اين دست شويد. در زمستان با فاکتورهای متفاوتی رو به رو هستیم؛ تعدادی از آنها به شرح زیر است:

(نکاتی درباره صعود زمستانه)

 کاهش طول روز

در زمستان هوا سرد است, پيمايش مسير بيشتر طول مي کشد و روزها هم کوتاه تر مي شوند. اولين چيزي که به ذهن مي رسد اين است که ما بايد مهارتهاي فعاليت در تاريکي را ياد بگيريم کسب اين مهارت  لازم است اما اگر حرکتتان را زودتر انجام دهيد و مسيري را مطابق با توانائي خود و زمان مفيد در دسترس خودتان  انتخاب کنيد  نيازي نخواهيد داشت که در تاريکي شب برنامه را به پايان برسانيد.

اما به هيچ وجه روي اينکه حتما در روشنائي روز به انتهاي مسير مي رسيد حساب نکنيد و تمهيدات لازم را براي مواجهه با شرائطي که به علل مختلف صعود و فرود شما بيش از زمان پيشبيني طول بکشد و به تاريکي بر بخوريد بيانديشيد (همراه داشتن هد لامپ با باطري اضافه و پوشاک مناسب  و … )

(نکاتی درباره صعود زمستانه)

صعود فنی به خطرناکترین کوه اسکاتلند

دانلود720p

“در واقع همیشه باید در نظر داشت که کوهنوردی در زمستان بخصوص در ارتفاعات بلند و در شرایط و مسیرهای نه چندان معمولی از شیوه معمولی ای هم پیروی نمی کند، باید همیشه برای فعالیت اضطراری در هوای بد، تاریکی و بیش از یک تایم استاندارد روزانه آماده بود و برای

کسب مهارت آن تمرین و تلاش کرد.”

(نکاتی درباره صعود زمستانه)

چيدن ابزار

در فصل تابستان به ابتداي مسير مي رويم و بعد از اينکه ابزارهاي خود را مرتب نموده و به هارنس وصل مي کنيم  صعود خود را شروع مي کنيم اما در زمستان نقاط شروع سنگنوردي ممکن است شيبهاي تند و نامناسب(يخ زده و بهمنگير و … ) باشند لذا لازم است که قبل از اين بخشها موضعي مناسب را جهت شروع کار فني و استقرار اوليه در نظر گرفت و ابزارها را مرتب نمود.

نکاتی درباره صعود زمستانه

در صعود زمستاني ابزارهاي خود را به حد اقل برسانيد و بدانيد که زياد نمي توانيد درشکافهاموازي ابزار گذاري کنيد. ميخ و رول ابزارهاي خوبي براي  ايجاد نقاط حمايت مياني است اما ترجيحا سعي کنيد استفاده از آنها را به حداقل برسانيد.

“استفاده از ابزار و به اصطلاح ور رفتن با کارابین و میانی و چکش و گره ها با دستکش  مهارتیست که با تمرین بسیار به دست می آید، گاه در مسیری که روی آن فعالیت می کنید تماس با برف و یخ اجتناب ناپذیر است و یا دمای هوا به تبع ارتفاع و شرایط خاصش بسیار سرد است طوری که مجبورید دستکش های پر یا ضخیم یا دو انگشتی در دست داشته باشید در چنین وضعیتی باز و بسته کردن کارابین ها و زدن گره ها در برپایی کارگاه یا نصب میانی ها مستلزم مهارت و تمرین بسیار است.”

(نکاتی درباره صعود زمستانه)

کلاه کاسکت

در صعود زمستاني  شما علاوه بر سقوط سنگ در معرض ريزش برف و قطعات يخ نيز هستيد.بنابر اين استفاده از کلاه کاسک ضروري تر از پيش است. کلاه کاسک خود را طوري انتخاب کنيد که بتوان يک کلاه  نيز جهت گرم شدن زير آن پوشيد.  همچنين کنترل کنيد که کلاه کاپشن شما نيز به اندازه اي باشد که در مواقع لزوم بتوان آنرا روي کلاه کاسک کشيد.

نکاتی درباره صعود زمستانه

( یک نکته قابل توجه در صعودهای عمودی و ترکیبی ریزش برف و یخ به سر و گردن شماست، استفاده از یک کلاه نه چندان ضخیم طوفان که به صورت یکپارچه سر وگردن شما را درمقابل نفوذ سرما و ریزش برف محافظت می کند و به زیریقه پیراهنتان می رود بسیار مفید خواهد بود.)

(نکاتی درباره صعود زمستانه)

فاصله مياني ها

در زمستان مسير هاي صعود به اندازه تابستان مطمئن نيست. مسيري کم شيب و به ظاهر ساده  به علت لغزنده بودن مي تواند خطرناک باشد. لذا بعد از شروع صعود در اسرع وقت اولين

مياني را در نقطه اي مطمئن نصب کنيد.

درنصب ابزارهاي مياني در شکافها ابتدا شکاف را کاملا تميز نموده و از برف و يخ خالي کنيد و بعد ابزار را کار بگذاريد استفاده از سيستم دو طنابه و اسلينگهاي بلند مي تواند ايمني شما را در صعود بالا ببرد. (نکاتی درباره صعود زمستانه)

حمایت

اگر بعنوان نفر دوم صعود مي کنيد حتما درانتخاب نقطه اي که ايستاده و نفر سرطناب را حمايت مي کنيد دقت کنيد. به علت پوشيده بودن مسير از سنگ و يخ و برف و يا احتمال شکستن

قنديل هاي يخي و يا شکستن نقابهاي برفي  به علل طبيعي و يا تحريک نفر صعود کننده شما مدام در معرض خطر ريزش هستيد. لذا تا حد ممکن زير مسير صعود و يا سقوط احتمالي نايستيد .

“موضوع حائز اهمیت دیگر در مورد حمایت در چنین صعودهایی این است که حمایت چی به  دلیل فعالیت کم، بیشتر در معرض سرمازدگی ست. حمایت چی در این سبک صعودها باید فردی با تجربه و البته صبور باشد. معمولا این حمایت چی ست که مشخص می کند یک کُرده در هر تلاش چند ساعت فعالیت خواهد کرد چون بستگی به میزان تحمل و کنار آمدن او با سرما دارد.”

آموزش تکنیک حمایت بدون تجهیزات در کوهنوردی های زمستانه

دانلود 720p

 پايان صعود

حتي اگر مسير صعود در زمستان به يک نقاب برفي منتهي نشود ممکن است کارگاه انتهائي آن در يک شيب برفي تند و لغزنده  قرار دارشته باشد که هيچ ابزاري نيز در آن کار گذاشته نشود  که براي اين موضوع بايد تمهيدات لازم انديشيده شود.

بعنوان مثال در آخرين نقطه قبل از شيب برفي که امکان برقراري کارگاه وجود دارد کارگاه را برقرار نموده و در مرحله بعد با طول طناب بيشتري مي توانيد آن بخش را رد نموده و از مسير خارج شويد.

برخي سنگنوردان فراموش مي کنند که همانطور که صعود مي کنند برگشتي نيز وجود دارد .

قبل از اقدام به صعود بايد مسير برگشت را نيز شناسائي نمود طوري که حتي اگر به تاريکي  بربخوريد نيز بتوانيد مسير برگشت را بيابيد.

“صعود خود را بیمه کنید، هنگام صعود به این نکته اعتقاد داشته باشید که برگشتتان مهم تراست، حین صعود و حین درگیری با کراکس های مسیر به ایمن سازی کارگاه ها و انتخاب مسیر فرود بپردازید. البته اگر تیم پشتیبانی در کمپ دارید می توانید این کار را به آنها بسپارید و روز بعد جای خود را باهم عوض کنید. تمامی این کارها بایستی قبل از برنامه، تمرین و نفرات باهم هماهنگ شوند.”

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.