مدیریت بحران در صعود های ورزشی

دیباچه

آشنایی با شیوه های امداد رسانی و چگونگی مواجهه با شرایط دشوار می تواند در زمان بروز حادثه ‏بسیار مفید باشد. کوهنوردی که قبلا با این روش ها آشنا بوده و مدت زمان کافی را صرف تمرین و تکرار ‏آن نموده مطمئمنا در حین روبرو شدن با یک اتفاق بسیار سنجیده تر و عاقلانه تر عمل می کند. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

طرح ریزی و شناخت خطرات

چقدر ‏خوب است در کنار زمانی که صرف آماده سازی تجیزات و ابزار برای یک برنامه می کنیم اندکی وقت نیز ‏به طرح ریزی و شناخت خطرات آن برنامه اختصاص دهیم .‏

یکی از بزرگترین عواملی که در یک برنامه می تواند خطر ساز باشد عدم تناسب توان فنی نفرات با ‏یکدیگر است.در چنین حالتی اگر فرد قوی گروه دچار حادثه شود بقیه نفرات تیم یا کرده دچار مشکل ‏جدی خواهند شد. (مدیریت بحران در صعود های ورزشی)

به یاد داشته باشیم معمولا این نفرات قویتر هستند که در مسیرهای فنی وظیفه ‏جلوداری (سرطنابی) را برعهده دارند و نفر دوم دارای تجربه کمتری است . حال اگر سرطناب بنا به هر ‏دلیل آسیب ببیند و قادر به حرکت نباشد آیا نفر دوم قادر به ارائه کمک به او خواهد بود؟

در بسیاری از حوادث کوهستان بعد از سانحه دیدن نفر قوی تر تیم سایر نفرات تیم بیشتر در معرض ‏خطر قرار می گیرند .مطالعه آماری حوادث کوهنوردی نیز بر این امر صحه گذاشته است .‏ (مدیریت بحران در صعود های ورزشی)

img_1110

سنجش احتمال خطر

باید قبل از هر صعود فنی احتمالات خطر در آن سنجیده شود و راهکاری های امداد به خوبی برای ‏نفرات برنامه ( چه یک نفر چه جندین نفر ) توجیه شود.‏

بهتر است همواره یک سری ابزار یا یک کیسه امداد فنی جدا از لوازم صعود در دسترس تیم باشد تا در ‏صورت بروز خطر و اتفاق از آن استفاده شود. یا هر نفر کرده حداقل یک سری ابزار جهت امداد بهمراه ‏داشته باشد.‏ (مدیریت بحران در صعود های ورزشی)

در بیشتر مواقع و در کوهستان در صورت بروز حادثه نفرات خود تیم سریعترین گزینه برای برپایی و ‏راهبرد امداد هستند. طبیعتا تماس با تیم پشتبان – اعزام نفرات پشتیبان و امداد به منطقه امری است ‏طولانی و حداقل به چند ساعت تا چندین روز بنا به زمان و مکان نیاز دارد.‏

کوهنوردان قبل از شرکت در صعود های ورزشی چه مسایلی را باید فرا بگیرند؟

بنابراین آشنایی نفرات با تکنیک های شخصی امداد رها سازی بالاکشی جزو مهم ترین مسایلی ‏هستند که کوهنوردان در صعود های فنی و در حقیقت قبل از آن باید فرا گیرند.‏

  • داشتن نقشه و آماده سازی
  • تشخیص دادن مراحل کار
  • در نظر گرفتن قانون مهم ایمنی اول برای امدادگر بعد سایرین و مصدوم
  • آشنایی با کمک های اولیه
  • انتخاب بهترین راهکار

مراحلی هستند که می توانند یک حادثه را با حداقل آسیب به انجامی قابل قبول برسانند.‏

همانگونه که برای هر صعود نیاز به برنامه ریزی و تمرین می باشد باید در کنار برنامه های تمرینی ‏برنامه هایی در کنار تمرین برای آشنایی با خطرات و چگونگی مقابله با آن در نظر گرفت .‏ (مدیریت بحران در صعود های ورزشی)

نظر شما چیست؟ به نظر شما قبل از شرکت در صعود های ورزشی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

نکات فنی

منبع و بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.