قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم +تصویر برداری از دیواره علم کوه

قله چالون (Chalun) یکی از قله‌های بلند و بالای 4500 متری منطقه علم کوه و تخت سلیمان در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است که در استان مازندران و بخش کلاردشت واقع شده‌است. مسیر رایج صعود به آن از جانپناه سرچال و گردنه سیاسنگ است. با سلوچ همراه باشید. (قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم)

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم

موقعیت جغرافیایی قله چالون

سیاه کمان شمال منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان قرار دارد، این منطقه با تعداد زیادی قله بالای 4000 متر، یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است که از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است.(قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم)

Powered by Wikiloc

چالون محل اتصال دو خط الراس مهم به یکدیگر در منطقه علم کوه است.، یکی خط الراسی که در راستای شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌است و از قله پسنده‌ کوه شروع می‌شود و پس از عبور از قله‌های مارشنو، نفت چاک، کل بزان، گله گردنک و کلاچبند به قله چالون ختم می‌شود و دیگری خط الراسی که درعلم کوه را بهتر بشناسیم راستای شمالی به جنوبی است و از قله سیاه کمان شروع می‌شود و پس از چالون به وسیله گردنه سیاسنگ به قله سیاسنگ و در ادامه شاخک و علم کوه متصل می‌شود.

دامنه‌های شرقی چالون به دره عمیقی می‌رسد که از تنگه گلو آغاز می‌شود و رودخانه سردآبرود در آن جریان دارد و در طرف دیگر به قله ابیدر ختم می‌شود و دامنه‌های غربی آن منطقه یخچالی علمچال است.

 

جانپناه و پناهگاه قله چالون

تاکنون سه جانپناه در منطقه علم کوه و تخت سلیمان ساخته شده است که عبارتند از:

جانپناه سرچال؛ این جانپناه توسط فدراسیون کوهنوردی در ارتفاع حدود 3800 متر ساخته شده‌است. آب به صورت لوله کشی در کنار آن وجود دارد و همچنین سرویس بهداشتی هم به صورت ساختمانی مجزا در کنار آن ساخته شده‌است.

جانپناه سیاه سنگ؛ این جانپناه از سری جانپناه‌های فلزی است که در مسیر صعود به قله علم کوه و بعد از قله سیاه سنگ ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4300 متری است و مساحتی معادل 15متر دارد که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد.

جانپناه خرسان؛ این جانپناه هم از سری جانپناه‌های فلزی است که در بین قله علم کوه و خرسان شمالی در سال 1375ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4700 متر است و بلندترین جانپناه موجود در ایران به حساب می‌آید. مساحت آن معادل 15متر است که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد. (قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم)

به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی رودبارک و ونداربن تسهیلاتی مانند وسیله رفت و آمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد.

مسیرهای صعود به قله چالون

به صورت کلی چالون را می‌توان از جبهه‌های مختلف صعود کرد که همگی آن‌ها نیازمند درگیری با سنگ و پیمایش دامنه‌های پرشیب است ولی معمولا از دو مسیر شمال شرقی و جنوبی بیشتر صعود می‌شود. مسیرهایی که گردنه سیاسنگ و خط الراس پسنده کوه خوانده می‌شود.

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
نقشه و مسیر صعود ده قله علم کوه

صعود زمستانی و بهترین زمان صعود

بهترین زمان برای صعود به قله تیر و مردادماه می‌باشد و قله چالون در زمستان بسیار زیبا و با شکوهند است. برای صعود به آن یکی از کم خطرترین مسیرها خط الراس شمال شرقی آن است که از پسنده کوه آغاز می‌شود و مسیر دوم که به وسیله گردنه سیاسنگ به چالون می‌رسد معمولا با خطر ریزش بهمن توأم می‌باشد. صعود زمستانی به این قله بسیار سنگین است و نیازمند تمرین، مهارت، برنامه ریزی و تجهیزات مناسب است.

تصاویر قله چالون

 

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
قله چالون و سیاه کمان از سیاه گوک
قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
قله چالون و سیاه کمان از علم
قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
قله چالون از کلاچبند
قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
قله چالون از دیواره علم
قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
قله چالون از کلاچبند 2

دانلود ترک Gps مسیر صعود به قله چالون

تِرک-مسیر-صعود-به-چالون.zip (778 دانلود ها)

منابع

سایت جلودار

داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.

عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.

علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.

فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی. (قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم)

ویدئو ها

صعود سی قله در منطقه علم کوه به مناسبت جشن سی سالگی

دانلود ویدئو

10 قله منطقه علم کوه در دو روز 

دانلود ویدئو

بیشتر بخوانید:

علم کوه را بهتر بشناسیم +ویدئو و ترک Gps مسیر های صعود

کوه تخت سلیمان را بهتر بشناسیم +Gps مسیر صعود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.