قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم +ترَک Gps مسیر صعود

قله حوض دال (Hoz Dal) یکی از قله های بلند منطقه دنا (دینار) است که در مرز استان اصفهان و کهکیلویه و بویر‌احمد و در منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی واقع شده‌است. مسیر رایج صعود به این قله جبهه جنوبی است که از شهرستان سی سخت آغار می‌شود و از جانپناه حوض دال می‌گذرد. در ادامه با سلوچ همراه باشید.(قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم)

موقعیت جغرافیایی قله حوض دال

دنا خط الراسی در منطقه کوهستانی زاگرس است که از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌است و حد فاصل استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس است. طول این رشته‌کوه درحدود 50 کیلومتر و بیش از 40 قله بالای 4000 متر دارد . این قله‌ها در بخش جنوب شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن به قله کل شور می‌رسد.

Powered by Wikiloc

حوض دال تقریبا در وسط خط الراس دنا قرار گرفته است و از طرف شمال غرب (در راستای کشیدگی اصلی رشته دنا)، به قزل قله،قاش مستان و مورگل و از جانب جنوب شرق به قله سیچانی، برد آتش و گردنه بیژن متصل است.

قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم

جانپناه و پناهگاه قله حوض دال

در ارتفاع ۳۷۰۰متری دامنه‌های جنوبی خط الراس دنا و در نزدیکی قله حوض دال یک جانپناه سنگی و یک جانپناه فلزی ساخته شده است. جانپناه فلزی از سری جانپناه های فلزی کشور است که نمونه های مشابه زیادی در ایران دارد و برای حدود 8 نفر خواب مناسب است.

قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم
جانپناه و پناهگاه قله حوض دال

جانپناه سنگی هم حدود 30 تا 40 نفر گنجایش دارد و در فصل صعود و روزهای تعطیل خیلی سریع ظرفیت آن ها تکمیل می شود. این جانپناه ها در محلی به نام چشمه پونه ساخته شده اند و برخی آنها را به نام جانپناه چشمه پونه میشناسند. به علاوه در شهر سی سخت هم یک خانه کوهنورد وجود دارد که معمولا در اولین قدم صعود، پذیرای کوهنوردان است. (قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم)

مسیرهای صعود به قله حوض دال

به صورت کلی برای رسیدن به قله حوض دال سه مسیر وجود دارد:

مسیر جنوبی :این مسیر از روستای سی سخت آغاز می‌شود، شهر سي سخت از شهرهاي استان كهگيلويه و بويراحمد و در ۴۰ كيلومتري شمال غرب ياسوج است. سي سخت مركز شهرستان دناست و همانطور كه مشخص است نام شهرستان تحت تاثير مستقيم كوهستان زيباي دنا مي باشد. ادامه این مسیر را میتوان از دو راه مختلف دره بزکش و یا یال یابو صعود کرده به جانپناه حوض دال (چشمه پونه) ادامه داد. پس از جانپناه مسیر تا قله به سمت شمال است.

مسیر شمال غربی: که به وسیله پیمایش خط الراس به قله میرسد. (قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم)

مسیر جنوب شرقی: که از گردنه بیژن آغاز می‌شود و به وسیله قسمتهای جنوبی خط الراس و پس از صعود قله بیژن یک به حوض دال ختم می‌شود.

صعود زمستانی و بهترین زمان صعود به قله حوض دال

بهترین زمان صعود، اواخر تابستان است که برف منطقه به کمترین میزان خود رسیده باشد. خط الرأس دنا به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای که کیلومترها اطراف آن خالی از هر گونه ارتفاعی است شدیداً در معرض وزش بادهای غربی است. وزش این بادها به خصوص در فصل زمستان تشدید می شود و صعود به حوض دال از طریق مسیرهای تابستانی به علت سقوط بهمن مقدور نیست. لیکن یال صخره ای موسوم به یابو در سمت چپ دره بزکش و گرده بزکش برای دستیابی به حوض دال مطمئن تر می باشد. بهمن در بیشتر اوقات جانپناه دنا را به کام خود فرو می برد و تنها راه صعود به حوض دال از طریق یال غربی آن به طور مستقیم است.

دید از قله حوض دال

در صورت صاف بودن هوا از روی قله حوض دال دیگر قله‌های منطقه دنا مانند مورگل، قبله، قزل‌قله و قاش مستان دیده می‌شود همچنین کوهستان زردکوه در شمال غرب قله قابل رویت است. (قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم)

قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم
منطقه حوض دال دنا

ویژگی­های خاص

در جناح شمالی این قله برفچال های کوچکی وجود دارد که بدلیل هوازدگی دارای ستون های یخی کوچک بسیار زیبا و یک غار موسوم به غار یخ می باشد.

دانلود ترَک جی پی اس صعود به قله حوض دال

Gps-tracks-حوض-دال.zip (1269 دانلود ها)

 

توضیحات بیشتر

دال نام پرنده اي است بومي ايران و از خانواده کرکسیان كه يكي از زيستگاه هاي آن كوه هاي دنا در كهگيلويه و بويراحمد مي باشد. كمي پايين تر از قله منطقه اي وسيع و حوض مانندي وجود دارد كه گویند در گذشته هاي دورتر دال ها در آن زندگي مي كرده اند و نام حوض دال نيز از همين جا آمده استوجه تسميه سي سخت به گذشته هاي دور و زمان كيخسرو بر مي گردد. بر اساس شاهنامه فردوسی، “کیخسرو” پادشاه ایرانی، از راز آسمانی آگاه می‌شود که عروج او نزدیک است. پس مرد کشاورزی به نام لهراسب را به جانشینی خود برمی‌گزیند،”بیژن” یکی از سرداران کیخسرو به همراه سی مرد سخت و دلیر این جانشینی را نمی‌پذیرند و در پی کیخسرو به سوی قله‌های سر به آسمان کشیده دنا می‌روند، گروه سواران هنگامی که برف و بوران در می‌گیرد، راه گم می‌کنند و تصمیم به بازگشت می‌گیرند، جز بیژن! بدین‌ترتیب از بیژن، سردار بزرگ (در محل گردنه بیژن) جدا می‌شوند و به محل فعلی سی سخت می‌رسند، در آنجا در اثر سرمای زیاد، از این سی مرد تندیسهای یخی بر جای می‌ماند و اینچنین نام سی‌سخت شکل می‌گیرد،پس آنگاه به علت ندانستن محل دقیق مرگ “بیژن” سردار مهربان و بزرگ ایران، سه قله دنا در نزدیکی محل گم شدن او با نام‌های بیژن1 (ماش) بیژن 2 (برج آسمانی) و بیژن3 (قاش مستان) نام می‌گیردمردم ساکن شهر سی سخت تاثیر زیادی از کوهستان دنا گرفته اند و اين تاثير را در زندگي مردم هم به خوبي مي توان ديد به گونه اي كه مردم منطقه تعصب ويژه اي نسبت به دنا دارند.

قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم
خط الراس دنا

منابع

داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.

عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.

علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.

فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی. (قله حوض دال 4350 متر را بهتر بشناسیم)

بیشتر بخوانید:

راهنمای صعود به قله حوض دال دنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.