راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی

برف، آب، خاک و سنگریزه می‌توانند حتی داخل کفشهای عایق و ضد آب هم نفوذ کنند، به همین منظور و برای جلوگیری از نفوذ آنها می‌توانیم با گتر روی کفش خود را بپوشانیم. تهیه گتر مناسب کار پیچیده ای نیست، در اینجا به مهمترین خصوصیات گترها می‌پردازیم. با سلوچ همراه باشید. (راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی)

راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی

1- انواع گتر بر اساس نوع فعالیت:

گُلگشت و کوهپیمایی سبک:

گتر های مناسب این نوع فعالیت، سبک و قابل تنفس هستند و از شما در مقابل صخره ها، شن، باران کم و محیط مرطوب فعالیتهای گلگشت حفاظت می‌کنند.

فعالیت‌های آلپاین:

این نوع گترها مناسب فعالیت‌های کوهپیمایی، پیاده روی در برف، اسکی صحرایی و میدانی هستند و در مقابل سایش صخره ها و نفوذ آب حمایت و حفاظت مضاغف دارند. (راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی)

اکسپدیشن:

این گترها برای فعالیتهای اکسپدیشن و طولانی و چند روزه کوهنوردی طراحی شده‌اند و ضد آّب، قابل تنفس و فوق العاده راحت می‌باشند.

2- اندازه گتر:

گترهای کوتاه:

اندازه این گترها مابین 20 تا 30 سانتی متر است و معمولا تا بالای مچ پا را پوشش می‌دهند، این نوع گترها برای پیمایش های سبک و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و شن و ماسه و باران طراحی شده‌اند. (راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی)

گترهای نرمال:

این دسته از گترها اندازه‌ای مابین 38 تا 46 سانتی متر دارند  و برای شرایط سخت آب و هوایی، برف عمیق و علفزارهای مرطوب طراحی شده اند.

راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی

3- جنس گترها:

گترهای Gore-Tex

این پارچه چند لایه و مشهور قابل تنفس، ضد آب و ضد باد می‌باشد که برای استفاده در برف و محیط های مرطوب مناسب است. (متاسفانه بیشتر اجناسی که در ایران تحت عنوان گورتکس فروخته می‌شوند فقط از جنس نایلون می‌باشند.)

گترهای Cordura® nylon

این پارچه که بافت فوق العاده زمخت و محکمی دارد مقاوم در برابر سایش یخ، صخره و دندانه های کرامپون می‌باشد.

گترهای Coated nylon

تهیه شده از پارچه نایلون پوشش دار و سبک هستند، جنس گترهای ساده و غیرحرفه‌ای معمولا از این پارچه است که مناسب برای کوهپیمایی‌های سبک، سرعتی و در شرایط سنگریزها و یا علفزارهای مرطوب می‌باشند. (راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی)

گترهای  Schoeller® fabrics

این نوع بافت انعطاف پذیری و قابلیت کشسانی بالایی دارد و برای استفاده در شرایط آب و هوایی نرمال مناسب است.

4-  تنظیم گتر با کفش:

غالب گترهای استاندارد دارای سایز بندی متناسب با کفش مورد استفاده می‌باشند. بنابراین موقع آزمایش پیش از خرید حتما تسمه های گتر را ببندید تا از تناسب آن با سایز کفش خود اطمینان حاصل کنید. (راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی)

ترجمه: پویا سلیمانی

منبع

1 دیدگاه در “راهنمای خرید گتر کوهنوردی و طبیعت گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.