با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

اگر شما یک طبیعت گرد و کوهنورد باشید حتما تجربه برخورد با مردم محلی را ضمن عبور از مسیر های طبیعی داشته اید.یکی از مهمترین مسایل در سرپرستی یک برنامه طبیعت گردی داشتن برخورد مناسب با عشایر و افراد بومی منطقه است. برخوردی که گاهی به دلیل تفاوت عمیق مذهبی و فرهنگی می تواند چالش آفرین باشد. در این مقاله مهم ترین نکات برای داشتن برخورد مناسب با عشایر و مردم محلی را با شما به اشتراک می گذاریم . با سلوچ همراه باشید.با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟
1-رعایت ادب

در برخورد با روستانشینان، عشایر و چوپان‌ها رعایت احترام و ادب را مد نظر داشته باشید. بویژه در سلام دادن به ریش‌سفیدان همیشه پیش‌دستی نمایید. از آنجایی که این‌گونه افراد به کوه‌نوردان به چشم شهرنشینان و افراد باسواد نگاه می‌کنند، انتظار رعایت آداب و معاشرت بیشتری را از طرف آنها دارند.

2-حفظ حریم روستا

هنگام عبور از داخل روستا، از شوخی کردن با هم‌نوردان جداً پرهیز کنید و باید در نظر داشته باشید که ورود شما به روستا به ویژه در لباس و تجهیزات کوه‌نوردی که معمولاً رنگهای شادی نیز دارند، کنجکاوی جمعیت روستایی را برانگیخته می‌کند و حرکات و رفتار شما را در زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟
بدون اجازه گرفتن عکس نگیرید!

3-مهربان باشید

در برخورد با بچه‌ها مهربان باشید و از اینکه ممکن است دنبال شما راه بیفتند و وسایل شما را از روی کنجکاوی لمس کنند صبور باشید.

4-بدون اجازه گرفتن عکس نگیرید

از عکس گرفتن و فیلمبرداری داخل روستا، بدون اطلاع از فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، خودداری نمایید. با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

5-حریم خانه هارا حفظ کنید

از توقف در مقابل درب ورودی خانه‌ها پرهیز نمایید و سعی کنید در مقابل اماکن عمومی از قبیل مغازه‌های روستا، قهوه خانه، مسجد و یا میدان توقف کنید.

6-پوشش مناسب داشته باشید

از پوشیدن شلوار کوتاه و زیرپوش رکابی در داخل روستا یا هنگام عبور از کنار چادرنشینان پرهیز کنید. با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

7-تحریک نکنید

هنگام برداشتن آب از چشمه‌ها و قنات‌های داخل آبادی سعی کنید از افراد مسن و باتجربه گروه جهت آوردن آب استفاده کنید. (از آنجایی که وظیفه آب آوردن و شستن لباس‌ها و ظروف بر عهده دختران جوان می‌باشد این محل‌ها در بیشتر اوقات روز به زنان و دختران اختصاص دارد.)

8-توی ذوقشان نزنید

افراد روستایی و عشایری خود را از لحاظ جسمانی و برخورد با طبیعت قوی‌تر از شهری‌ها می‌دانند. سعی کنید توی ذوقشان نزنید.

با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟
سعی کنید توی ذوقشان نزنید…!
9-به اماکن مقدس احترام بگذارید

هنگام ورود و نزدیک شدن به اماکن مذهبی که معمولاً با نامهای پیر، قدمگاه، اجاق، زاویه، آستانه، سقاخانه و … شناخته می‌شود، باید در نظر داشته باشید که اینگونه اماکن در نظر مردم بومی از قداست و احترام زیادی برخوردارند. برخی از درختان مثل درخت توت، زال‌زالک، سدر (کنار)، مورد و … نیز مقدس شمرده می‌شوند. البته این قداست از مکانی به مکان دیگر فرق می‌کند. با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

10-وارد حریم مزارع نشوید

از ورود به کشتزارهای گندم و علفزارهایی که در انحصار افراد قرار دارند جداً خودداری کنید. در صورت اجبار از مرزهای موجود بین قطعه زمین‌ها استفاده نمایید. باید توجه داشت درآمد روستاییان مناطق کوهستانی معمولاً بسیار پایین بوده و تنها راه درآمدشان چند راس گوسفند و همین مزارع کوچک می‌باشد.

11-بدون اجازه وارد مزارع و محل کارشان نشوید

از آنجایی‌که در فصل کاشت و یا موقع وجین و برداشت محصول، زنان و دختران جوان نیز پابه‌پای مردان در مزارع و باغات به کار مشغولند، لذا باید از ورود به آنجا بدون اجازه جداً خودداری کرد.

12-فروتن باشید

در صورت ورود ناخواسته به ملک خصوصی افراد در مواجهه با اعتراضشان به جای بحث و مجادله، از آنها عذرخواهی نمایید.

13-با سگ های گله درگیر نشوید

در برخورد با سگهای گله نباید سربه‌سر آنها گذاشت و آنها را عصبانی‌تر کرد زیرا در این صورت نارضایتی صاحب گله را نیز فراهم کرده‌اید. در مقابله با سگ‌ها از خود چوپان یا صاحب سگ کمک بگیرید. با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

14-در پرسیدن فاصله بین محل ها اصرار نکنید

موقع پرسیدن فاصله محل‌ها، توجه داشته باشید که افراد بومی در تخمین زمان‌ها، معمولاً به علت عدم استفاده زیاد و روزمره از ساعت، یا به علت آشنایی و رفت‌وآمد زیاد در محل، آن را نزدیک‌تر از آنچه هست برآورد می‌کنند یا در دوری فاصله‌ها دچار اغراق و مبالغه می‌گردند. زندگی در طبیعت بیشتر با اوقات شرعی و طلوع و غروب آفتاب ارتباط دارد.با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

نظر شما چیست؟ شما چه تجربیاتی در برخورد با افراد بومی و عشایر داشته اید؟ آیا مقاله ما همه نکات را در بر گرفته بود؟ نظریات و تجربیات خود را با ما دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

با محلی ها چگونه تعامل کنیم

اینستاگرام سلوچاینستاگرام سلوچ

تلگرام سلوچ
تلگرام سلوچ
آپارات سلوچ

آپارات سلوچ

1 دیدگاه در “با روستاییان و افراد محلی چگونه رفتار کنیم؟

  • اکتبر 13, 2018 در11:53 ق.ظ
    پیوندیکتا

    خیلی جالب بود توضیحات. برخی روستاها واقعا مردم حساسی داره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.