چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟ +دانلود ویدئو

ناجی غیر منتظره ماجرای نجات کوهنورد گم شده در ارتفاعات 8000 متری برودپیک یک پهباد بود! که توانست محل کوهنورد لهستانی را پیدا کند.

آیا پهباد ها همیشه می توانند چهره کوهنوردی در ارتفاعات را تغییر دهند؟ سلوچ چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

درست وقتی که آدره بارگلی برای برای فرود تاریخی خودش از قله k2  آماده می شد ، ببینید، برادرش بارتک بارگلی توانست واقعه دیگری رقم بزند که می تواند چهره کوهنوردی حرفه ای را برای همیشه تغییر بدهد. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟!

بارتک پهباد خود را به سمت ارتفاعات برودپیک فرستاد و توانست محل کوهنورد معروف (ریک آلن) را که در ارتفاعات قله گم شده بود را دقیقا مشخص کند.

شما ممکن است نخواهید یک وسیله پلاستیکی و پر از برد الکترونیکی را فرشته نجات بنامید اما برای ریک آلن کوهنورد برنده جایزه Piolet d’Or که به طور کامل در کوهستان گم شده بود و هم تیمی هایش مرگش را پذیرفته بودند پهباد DJI Mavic واقعا فرشته نجات بود. سلوچ

صحنه نجات کوهنورد گم شده را ببینید:

 

 

دانلود ویدئو

کوهنورد 65 ساله اسکاتلندی حین تلاش برای صعود انفرادی به قله برود پیک از یک صخره 30 متری سقوط کرد و تقریبا همه اعضای تیم در بیس کمپ مرگ او را پذیرفتند. اما سندی آلن برای پذیرفتن مرگ او آماده نبود. سلوچ

چند کیلومتر آن طرف تر در دامنه کوه k2  آشپز یک گروه از کوهنوردان ژاپنی مشغول زیر نظر گرفتن ارتفاعات برودپیک با تلسکوپ بود و یک نقطه سیاه دید و تصور می کرد که احتمالا یک کوله پشتی است. چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

اینجا جایی بود که بارتک بارگلی و پهبادش وارد شد و پهبادش را به سمت آن لکه فرستاد و وقتی پهباد نزدیک شد متوجه شدند که آن کوله پشتی حرکت می کند. بارتک با پهبادش از منطقه تصویر برداری کرد به کمک سیستم مکان یابی پهبادش توانست مختصات دقیق کوهنورد را نقطه گذاری کند.

این اطلاعات توانست گروه نجات مستقر در برودپیک را دقیقا به سوی هدف راهنمایی کرد.

بارتک  مدام پهباد را در فاصله بین آلن (کوهنورد گم شده) و تیم نجات در میان پهنه وسیع پخچال به پرواز درآورد  تا بالاخره گروه نجات و آلن بهم رسیدند و آلن 65 ساله نجات پیدا کرد.

پهباد ها دیگر چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

ماجرای نجات این سوال را در ذهن می پرورد که پهباد ها چه کار های دیگری هم می توانند انجام دهند؟ در این موردی که مطرح شد پهباد بارتک بارگلی توانست تنها محل کوهنورد گم شده را مشخص نماید.

با این حال زمانی که برادرش برای صعود به قله آماده می شد یک نفر از کوهنوردان با تجربه تیمشان جاز گالوب، در کمپ بالاتر با دچار درد وحشتناک کمر شد. امکان اینکه او را رها کنند تا به کمپ پایین تر برگردد وجود نداشت. چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

(آماده سازی برای صعود های بلند گاهی حدود 50 روز به طول می انجامد! سردبیر) سلوچ

در گذشته برای رفع چنین مسایلی راه حل این بود که یک نفر از کمپ اصلی راهی کمپ بالایی می شد تا بتواند کوهنورد گرفتار را یاری کند. راه حلی که خطرات زیادی به دنبال داشت.

این بار بارگلی بسته کوچکی را به پهبادش متصل کرد و در آن تجهیزات پزشکی مورد نیاز گالوب را قرار داد تا او بتواند اندکی درد کمرش را تسکین بدهد و خود به تنهایی به کمپ اصلی باز گردد.

به تماشای تصویر برداری از آندره بارگلی هنگام فرود از قله k2  با اسکی به وسیله پهباد بنشینید:

 

 

دانلود ویدئو با کیفیت : 720p    480p  360p , 240p  ,140p

توانایی پهباد ها

پهباد های بزرگ تر بسته های بزرگتری را هم می توانند حمل کنند. در پایین ویدئو نجات دو کودک گیر افتاده در آب های مواج استرالیا را ببینید. در ابتدا یک پهباد شناسایی محل آنهارا پیدا کرد و سپس یک پهباد پیشرفته تر برای آنها بسته های باد شوند نجات فرستاد. سلوچ

 

 

 دانلود ویدئو

به طور روشن پهباد ها امروزه تبدیل به ابزار های با ارزشی برای  اهداف شناسایی و نجات در محیط های طبیعی شده اند.

پهباد ها آینده هستند و این آینده اکنون محقق شده اشت!

متخصص آمریکایی پهباد ها برت ولیکوویچ  که سابقا به عنوان اپراتور پهباد های جنگی در ارتش آمریکا فعالیت می کرد ، می گوید که احتمالات برای آینده پهباد ها تقریبا نامحدود است! چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

همه چیز به اندازه پره ها و عمر و قدرت باطری ها بستگی دارد. این ها همان عوامل محدود کننده هستند.سلوچ

چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟
پهباد ها آینده هستند و این آینده اکنون محقق شده اشت!

اگرچه امکان بلند کردن و بردن مصدومان کمی دور از واقعیت های فعلی باشد با این حال امروزه رساندن دارو یا بسته های نجات به مصدومان محقق شده است و در بالا نشان داده شد.

تاکنون از پهباد ها برای یافتن افراد مفقود شده و رساندن غذا به مصدومان پس از یک واقعه طبیعی یا رساندن بسته های نجات استفاده شده اند، اما پیش از آنکه آنها برای افزایش ظرفیت باربری خود بهینه شوند برت ولیکوویچ عقیده دارد که آینده پهباد ها را هوش مصنوعی رقم می زند.

پهباد ها هنوز به وسیله انسان ها و اپراتور ها کنترل می شوند. این یعنی خلبان در محل دیگری قرار دارد. او می گوید به زودی پهباد ها خودشان می توانند افراد را شناسایی و یاری کنند ، بدون آنکه کسی پهباد را کنترل نماید. پهباد ها آینده هستند و این آینده اکنون محقق شده است!سلوچ

هلکوپتر ها بر سر جایشان می مانند

سایمون مورو کوهنورد و یخنورد معروف که خود خلبان هلکوپتر است و البته هیچ مشکلی هم با پهباد ها ندارد اما نظر متفاوتی دارد، به عقیده او پهباد ها برای مدتهای مدید نخواهند توانست جایگزین هلکوپتر ها شوند.

سایمون مورو: “تکامل فعلی پهباد ها دور از انتظار نبود با این حال بهتر است شما به جای کلمه نجات از کلمه حمایت استفاده نمایید. ”

“ببینید بیشتر پهباد ها برای حفظ تعادل خود از 4 موتور یا بیشتر استفاده می کنند لذا پهبادی که بتواند یک انسان را بلند کند و از خطر دور نماید بسیار بزرگتر و گرانتر از یک هلکوپتر خواهد بود. چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

تازه اگر شما قوانین نظارتی هوایی را در نظر نگیرید. برای اجرای یک برنامه نجات واقعی شما باید قوانین حمل و نقل هوایی را رعایت کنید و مجوز داشته باشید که اینگونه همه چیز خیلی پیچیده و دور از دسترس و پر هزینه و دشوار می گردد.!

به عقیده سایمون مورو : پهباد ها برای سال های آینده فقط به عنوان یاری دهنده مصدومان بکارگرفته می شوند نه اینکه بتوانند جایگزین هلکوپتر ها بشوند.سلوچ

چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟
پهباد برای شنایی مسیر های برفی و کم خطر بکار می رود.

استفاده از پهباد ها برای اکتشاف مسیر ها

حوادث تنها دلیل استفاده از پهباد ها در کوهستان ها نیستند. برای کوهنوردان و اسکی باز های حرفه ای پهباد ها بهترین وسایل برای شناسایی دقیق مسیر ها در کوهستان می باشند.

اسکی باز های حرفه ای از پهباد ها برای شناسایی و اندازه گیری عرض و ارتفاع صخره ها و همچنین بررسی نوع پوشش برف و موانع احتمالی مسیر مثل درختان و … استفاده می کنند.

زمانی که نوبت به مسیر های خطرناک و دشوار می رسد مثل صعود انفرادی آندره به k2 و بازگشت با اسکی، سلوچ

پهباد برای شنایی مسیر های برفی و کم خطر تر به بارگلی کمک به سزایی کرد و او توانست با سلامتی به پایین بازگردد. چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

البته چالش های زیادی در این راه وجود دارد. پهباد ها(مخصوصا پهبادی کوچکی که بارگلی در عملیات نجاتش استفاده کرد) در ارتفاع بالا کارایی خود را اندکی از دست می دهند. هوای رقیق باعث می شود که آنها سخت تر بتوانند پرواز کنند و هوای سرد عمر باطری ها را به شدت کاهش می دهد و اینها مدت پرواز و تاثیر گذاری را کاهش می دهند. چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟

چگونه پهباد ها چهره کوهنوردی را تغییر می دهند؟
هوای سرد عمر باطری ها را به شدت کاهش می دهد!

نظر شما چیست ؟ آیا تاکنون یک پهباد را به پرواز در آورده اید؟ بنظر شما چگونه پهباد ها می توانند چهره کوهنوردی حرفه و طبیعت گردی را تغییر دهند؟ نظریات و تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی و طبیعت گردی و کوهنوردی

 

اینستاگرام سلوچاینستاگرام سلوچ

تلگرام سلوچ
تلگرام سلوچ

آپارات سلوچ
آپارات سلوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.