چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن

?چادر جزو وسايل گروهي كوهنوردي و خانه متحرك كوهنورد مي باشد. بطور كل چادر ها به دو نوع كمپينگ و ارتفاع تقسيم مي شوند . (چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن)

چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن

?? چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن:??

??نوع كمپينگ مخصوص ارتفاعات پايين و نيمه اول سال مي باشد ؛ نوع ارتفاع نيز براي ارتفاعات بالا و برنامه هاي نيمه دوم سال است.

??چادرهاي ارتفاع برخلاف چادرهاي كمپينگ داراي ارتفاع و وزن كمي مي باشند و معمولا به شكل گنبدي هستند كه با تيرك هاي سبك فلزي (آلومينيوم يا تيتانيوم ) و يا فايبر گلاس مقاومت خوبي در برابر بادهاي تند ارتفاعات داشته و سريع برپا و يا جابجا مي شوند .

?جنس بدنه چادر ها معمولا از پارچه داراي قابليت تنفسي گورتكس مي باشد . چادر هاي ارتفاع و بعضا كمپينگ معمولا دو پوش هستند كه پوش خارجي آن ضد آب و باد و پوش داخلي گورتكس است . بين اين دو لايه نيز حدود ۱۰ سانتيمتر فاصله براي تبادل هوا وجود دارد. (چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن)

چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن

?يكي از نكات مهم در استفاده از چادر ، جلوگيري از تعرق آن است كه با تنظيم و باز كردن پنجره ها و يا درچه هاي تعبيه شده در بدنه چادر امكان پذير است. همچنين در صورت يكي شدن دماي داخل و خارج چادر بر روي بدنه داخلي بر اثر تنفس و بازدم افراد برفك ايجاد مي شود كه با گرم شدن هوا در نزديكي صبح تبديل به آب شده و همه وسايل داخل چادر را خيس مي كند و خيس شدن كيسه خواب و لباس هاي پر در زمستان يعني اول بدبختي و دردسر . (چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن)

? از آنجا که چادر از پارچه ساخته شده است، در تماس با اجسام تیز و برنده به سرعت پاره می شود به همین جهت باید در بسته بندی آن دقت شود تا میخ های چادر و تیرک ها در کیسه ای محکم و به طور جداگانه در کنار چادر جای گیرد و از قرار دادن آنها در لا به لای چادر به صورت بدون حفاظ خودداری کنید .???

1) هیچگاه چادر را بصورت خیس جمع نکنیدو اگر مجبور به این کار شدید در اولین فرصت آنرا از کیسه مخصوص چادر خارج کرده و در هوای آزاد خشک نمائید .?⛺️

۲) برای بیشترشدن دوام کف چادر بهتر است قبل از نصب آن در زیر چادر پارچه و یا زیر انداز قراردهید تا از برخورد مستقیم آن با سطح زمین جلو گیری شود.?

۳) بند های چادر رادر حد لازم کشیده و سفت نمائید چرا که فشار بیش از حد موجب پاره شدن بند و یا بدنه چادر می شود .⛺️

۴) برای باز و بسته نمودن زیپ های چادر از دو دست استفاده کنیدو بصورت صاف و بدون زاویه آنها را باز و بسته نمائید .?

5) تیرکها و میخها راهمیشه در کیسه مخصوص آنها حمل کنید و از پخش کردن آنهادر موقع نصب و یا جمع آوری چادر خودداری نمائید تا در زیر پا کج و شکسته نشوند و ضمنا از گم شدن آنها جلوگیری شود.⛺️(چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن)?

چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن

?چادر هاي ارتفاع كه معمولا از ۱ تا ۴ نفر ظرفيت دارند با داشتن پوش دومي بزرگتر از خود چادر ، داراي دو بخش اضافي در جلوي دو در چادر است كه يكي بعنوان انبار وسايل و لوازم غير ضروري براي خلوت شدن داخل چادر و از فضاي ديگر نيز بعنوان آشپزخانه بمنظور جلوگيري از كثيف شدن و يا آتش سوزي داخل چادر استفاده مي شود.⛺️?

?همواره بعد از جمع آوری میخها و تیرکها آنها را بشمارید و از کاملبودن آنها در قبل و بعد از برنامه مطمئن شوید.⛺️

?از قرار دادن چادر در کنارمواد نفتی و شیمیائی و شستن آن با این مواد جدا خود داری نمائید.??

?هرگونه پارگی حتی کوچک و آسیب جزئی را قبل از زیادتر شدن آن و قبل از اجرای یک برنامه کنترل و ترمیم نمائید .⛺️

نظر شما چیست؟ به نظر شما در نگهداری از چادر های کوهنوردی به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟ تجربیات و نظریات خود را با ما دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

1 دیدگاه در “چادر کوهنوردی و نکاتی مفید در استفاده از آن

  • آگوست 24, 2019 در4:12 ق.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام و تشکر از مطالب آموزنده و کاربردی که اینجا نشر می دید
    اگر ممکنه آموزش و نحوه کار کردن با نرم افزار viewranger جز مطالب سایت بذارید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.