مصرف پروبیوتیک در ورزش کوهنوردی

چرا کوهنوردان باید پروبیوتیک مصرف کنند؟

پروبیوتیک ها صنعت بهداشت و درمان را به صورت یک موج طوفانی دربرگرفته اند، ، اما بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که چگونه پروبیوتیک ها می توانند سلامت عمومی آنان را تحت تاثیر قرار دهند.

کسانی که پروبیوتیک ها را مصرف می کنند ممکن است از دستور پزشک، توصیه یک دوست، و یا روند “سالم” بودن پیروی کنند، اما درک قدرت واقعی تاثیر پروبیوتیک ها  برای دستیابی به سلامت مطلوب اهمیت دارد.

پروبیوتیک ها چه هستند؟

اصطلاح پروبیوتیک به یک دسته از باکتری مفید (که اغلب در روده قرار دارد) اشاره دارد که در واقع از روده شما در برابر باکتری های مضر و فرصت طلب محافظت می کند.

با تمام عفونت های باکتریایی ممکن است در این جهان، ساده است که فکر کنیم همه باکتری ها مضر و قادر به ایجاد بیماری هستند، اما مسئله این نیست.

باکتری می تواند مفید، فرصت طلب (در شرایط مناسب مضر)، و یا فقط به صورت یکنواخت مضر باشد.

یک روده سالم انسان باید شامل یک توازن مطلوب از باکتری، حاوی میزان بیشتر باکتری های مفید نسبت به باکتری های مضر  باشد، اما عوامل شیوه زندگی و رژیم غذایی می توانند به سرعت این توازن را برهم زنند و به انواع مشکلات سلامتی منجر گردند.

چه چیزی سبب برهم خوردن توازن باکتریایی می شود؟

دانشمندان بر این باورند که افزایش مواد غذایی فرآوری شده، استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها و افزایش تعداد سزارین به ظهور عفونت های مرتبط با دستگاه گوارش کمک کرده است.

آنتی بیوتیک ها می توانند در بسیاری از شرایط داروی زندگی بخشی باشند، اما آن ها به سادگی باکتری های بیماری زا (مضر) را هدف قرار نمی دهند. آنها  تمام زندگی باکتریایی، از جمله باکتری مفید را از بین می برند.

اگر بیماران حواسشان به جایگزینی آن دوستان کوچک مفید پس از یک دوره مصرف احتمالی آنتی بیوتیک ها نباشد، پس آنها به احتمال زیاد دچار مشکلات گوارشی، آلرژی های بدتر، حساسیت های غذایی، و سایر عفونت های روده می شوند.

میزان زیاد غذاهای شیرین و فراوری شده همچنین می تواند در مقیاس کم باعث تغذیه باکتری های مضر شده و به آن ها اجازه ی رشد خارج از کنترل را می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2013 از مجله انجمن پزشکی کانادا نشان داد که سزارین ها منجر به تغییر باکتری های روده در نوزادان سالم، رها کردن آن ها را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آسم، چاقی و دیابت نوع یک می شوند.

نوزادانی که با عمل سزارین و فرمول تغذیه تحویل داده شدند بیشترین عدم توازن را در باکتری های روده در خود نشان دادند، در حالی که آن هایی که از طریق زایمان طبیعی تحویل داده شدند و برای حداقل 4 ماه فقط از شیر مادر تغذیه کردند سالم ترین توازن را نشان دادند.

توجه داشته باشید : موارد بسیاری که در آن ها در سزارین ها دلایل ایمنی مورد توجه قرار گرفته و توسط پزشک شما توصیه شده اند وجود دارند. در این موارد، شما می توانید منحصرا برای طولانی ترین زمان ممکن به کودک خود شیر بدهید و با پزشک خود در مورد استفاده از پروبیوتیک های نوزاد درباره ی این که روده فرزند خود را دوباره با باکتری های سالم تلقیح کنید صحبت نمائید.

p1

چه کسانی باید پروبیتیک ها را مصرف کنند؟

پروبیوتیک ها می توانند برای افراد مختلف بسیاری سودمند باشند. آن ها می توانند به عادی سازی باکتری های روده پس از یک دوره مصرف از آنتی بیوتیک یاری رسانده، عفونت روده را از علائم گوارشی برطرف نمایند، و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

بنابراین، اگر شما قصد انجام هر یک از موارد زیر را دارید با دکتر خود در مورد مصرف مکمل های پروبیوتیک مشورت نمائید :

– مسافرت و یا برنامه ریزی برای سفر (به خصوص در سفر خارج از کشور)

– تجربه مشکلات گوارشی (گرفتگی، اسهال، گاز، یبوست، نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، و غیره)

– تجربه هر نوع عوارض جانبی مواد غذایی (آلرژی، کم تحملی، حساسیت)

– مصرف آنتی بیوتیک

– قرص های ضد بارداری (این ها مشوق رشد مخمر، نوع دیگری از عفونت روده هستند)

– مبارزه با هوس شدید (برخی از باکتری های روده می تواند اشتها را کنترل کنند)

– زندگی کردن با یک بیماری خود ایمنی

من چگونه باید پروبیوتیک انتخاب کنم؟

متاسفانه، بسیاری پروبیوتیک ها در بازار حاوی گونه های لاکتوباسیلوس و/یا بیفیدوباکتر هستند، که هر دو باکتری های هوازی هستند، به این معنی که آن ها برای زنده ماندن نیازمند اکسیژن هستند.

این پروبیوتیک هایی هستند که معمولا نیاز به خنک شدن دارند و معمولا در ماست، کومبوجا، و کفیر یافت می شوند. با وجود این که این گونه ها مفید می باشند، آن ها اغلب بخاطرگذر از، شرایط اسیدی و سخت دستگاه گوارش شما را می میرند.

به همین دلیل، ممکن است شما هنگام مصرف یک پروبیوتیک هوازی مانند لاکتوباسیلوس و یا بیفیدوباکتر متوجه هر گونه تغییر در علائم و یا سلامت کلی نشوید.

من می دانم که خودم شخصا نتوانستم هیچ تفاوتی وقتی که یک دوز بزرگسالان (15 میلیارد ارگانیسم در هر روز) از این پروبیوتیک های هوازی به صورت روزانه طی چندین ماه مصرف کردم بگویم.

آیا پروبیوتیک های مرده است بی ارزش هستند؟

پروبیوتیک های مرده هنوز سودمند هستند، مانند ارائه برخی از کمک های ضد التهابی و تحریک سیستم ایمنی بدن، اما باکتری های زنده از توانایی نفوذ در حیات میکروبی و پاسخ های ایمنی در روده برخوردارند.

خوشبختانه، برخی از شرکت های مکمل در حال حل کردن این مشکل با استفاده از باکتری های غیر هوازی مانند گونه های باسیلوس هستند. گونه های غیر هوازی باکتری در واقع می توانند از فرایند هضم شدن جان سالم به در برند، که این مسئله آن ها را تبدیل به یک انتخاب ایده آل به عنوان پروبیوتیک دهان می کند.

اگر شما هر گونه عدم توازن روده (مثل من) دارید، پس شما ممکن است متوجه گرفتگی شکم خفیف در چند روز اول که یک پروبیوتیک غیر هوازی مصرف می کنید شوید، اما این در واقع نشان می دهد که پروبیوتیک در حال کار است.

درهمان حال که محیط زیست در دستگاه گوارش شما دستخوش تغییر می شود، شما می توانید آن را واقعا احساس کنید (که من واقعا سرد، اما بسیار عجیب و غریب نیز هستم).

من در حال حاضر استفاده از پیکبیوتیک ها هستم زیرا آن ها تنها شامل 3 گونه از باکتری باسیلوس می باشند که به طور گسترده برای اثر بخشی مورد مطالعه قرار گرفته اند، و آن را بسیار مقرون به صرفه می کند (25 دلار برای یک بطری).

وب سایت آن ها کمی غلط انداز به نظر می رسد، اما محصول شگفت انگیز است (من قول می دهم)، و قطعا به ارزش حداقل یک بار امتحان کردن را دارد. اگر شما ترجیح می دهید آن ها را از من بخرید، شما می توانید آن را در اینجا پیدا کنید.

نتیجه گیری

بنابراین، با توجه به پروبیوتیک ها و سلامت روده، نکته های کلیدی در این جا عبارتند از :

– باکتری های موجود در روده شما می توانند سلامت شما، خلق و خو و اشتهایتان را مستقیما تحت تاثیر قرار دهند.

– افراد خاصی به پروبیوتیک بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند (برای لیست به بالا رجوع کنید).

– پروبیوتیک های زنده بیشترین تاثیر را در توازن باکتریایی در روده دارند.

– قبل از شروع به مصرف هر مکمل جدید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

ترجمه و تالیف : علی کفائی

تیم ترجمه سلوچ

منبع : لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.