قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم +ویدئو

قله سیاه کمان (Siah Kaman) یکی از قله‌های بلند منطقه علم کوه و تخت سلیمان در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است که در استان مازندران و بخش کلاردشت واقع شده‌است. مسیر رایج صعود به آن از جانپناه سرچال و گردنه سیاسنگ و عبور از قله چالون است.با سلوچ همراه باشید. (قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم)قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم

موقعیت جغرافیایی قله سیاه کمان

سیاه کمان شمال منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان قرار دارد، این منطقه با تعداد زیادی قله بالای 4000 متر، یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است که از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است. (قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم)

Powered by Wikiloc

سیاه کمان قله‌ایی سنگی است که از سمت جنوب به وسیله یک گردنه به قله چالون متصل است و از جناج شمالی به جانپناه سرچال و منطقه لیزونک ختم می‌شود. شرق سیاه کمان پسنده کوه و غرب آن منطقه تخت چال و علم چال و قله میان سه چال قرار گرفته است. سیاه کمان را می‌توان شمالی‌ترین قله از خط الراسی

علم کوه را بهتر بشناسیم
عکس هوایی

دانست که از سیاه‌کمان به سمت جنوب ابتدا به قله چالون و پس از آن به وسیله گردنه سیاسنگ به قله سیاه سنگ و در ادامه به شاخک‌ها و علم کوه متصل می‌شود، این خط الراس در محل سیاه سنگ تغیر جهت می‌دهد و شرقی-غربی می‌شود.

دامنه‌های شمالی، شمال شرقی سیاه کمان همگی پرشیب و سنگی است و یال بزرگی از قله در جهت شمال شرقی تا رودخانه سردآبرود کشیده شده‌است که حدود 1500 متر ارتفاع کم می‌کند. گردنه جنوب قله سیاه کمان که به قله چالون منتهی می‌شود، حدود 150 متر ارتفاع کم می‌کند و به همین دلیل یکی از مسیرهای مناسب صعود به سیاه کمان مسیر خط الراس جنوبی آن است.

 

جانپناه و پناهگاه قله سیاه کمان

تاکنون سه جانپناه سرچال، سیاسنگ و خرسان در منطقه علم کوه و تخت سلیمان ساخته شده است که برای صعود به سیاه کمان معولا یک شبمانی در سرچال انجام می‌گیرد. سرچال توسط فدراسیون کوهنوردی در ارتفاع حدود 3800 متر ساخته شده‌است. آب به صورت لوله کشی در کنار آن وجود دارد و همچنین سرویس بهداشتی هم به صورت ساختمانی مجزا در کنار آن ساخته شده‌است. به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی رودبارک و ونداربن تسهیلاتی مانند وسیله رفت و آمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد.

مسیرهای صعود به قله سیاه کمان

به صورت کلی سیاه‌کمان را می‌توان از جبهه‌های مختلف صعود کرد که همگی آن‌ها نیازمند درگیری با سنگ و پیمایش دامنه‌های پرشیب است ولی دو مسیر شمال شرقی و جنوبی معمولا بیشتر برای صعود مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسیرهایی که دره بریر و خط الراس خوانده می‌شود.

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
نقشه و مسیر صعود ده قله علم کوه

صعود زمستانی و بهترین زمان صعود به قله سیاه کمان

بهترین زمان برای صعود به قله تیر و مردادماه می‌باشد و قله سیاه کمان در زمستان بسیار زیبا و با شکوهند است. برای صعود به آن یکی از کم خطرترین مسیرها یال شمال شرقی آن است و مسیر دوم که به وسیله گردنه سیاسنگ به چالون و سپس سیاه کمان می‌رسد معمولا با خطر ریزش بهمن توأم می‌باشد. صعود زمستانی به این قله بسیار سنگین است و نیازمند تمرین، مهارت، برنامه  ریزی و تجهیزات مناسب است.  (قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم)

نمایى از قلل ازاد كوه،كمان،سوتك بزرك،خرسلك

تصاویر قله سیاه کمان

قله چالون 4510 متر را بهتر بشناسیم
چالون و سیاه کمان از علم
قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم
سیاه کمان از دامنه های کرماکوه
قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم
چالون و سیاه کمان از سیاه گوک

دانلود ترک Gps مسیر صعود به سیاه کمان

Gps-مسیر-صعود-به-قله-سیاه-کمان.zip (967 دانلود ها)

منابع

داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.

عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.

علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.

فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی. (قله سیاه کمان 4475 متر را بهتر بشناسیم)

ببینید:

کوههای ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.