علم کوه را بهتر بشناسیم +ویدئو و ترک Gps مسیر های صعود

قله علم کوه (Alam kuh)  بلندترین قله از کوهستان علم کوه و تخت سلیمان در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است که به عنوان دومین قله بلند ایران (پس از دماوند) شناخته می‌شود. علم کوه در استان مازندران و بخش کلاردشت واقع شده‌است و شهرت آن به دلیل پیچیدگی‌های صعود از سمت شمال و وجود دیواره شمالی است که سخت‌ترین و فنی‌ترین مسیرهای دیواره‌نوردی و سنگ‌نوردی کشور را دارد. با سلوچ همراه باشید. (علم کوه را بهتر بشناسیم)

علم کوه را بهتر بشناسیم

علم کوه را بهتر بشناسیم

موقعیت جغرافیایی علم کوه

علم‌کوه بلندترین قله منطقه تخت سلیمان است. این منطقه با تعداد زیادی قله بالای 4000 متر، یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است که از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است. قله علم‌کوه از جنوب به قلل خرسان، مناره و ستاره، از شرق به سیاسنگ، چالون و در ادامه سیاه‌کمان و از جبهه شمالی به وسیله گرده آلمان‌ها به شانه‌کوه و قله تخت سلیمان متصل است. غرب قله یخچال غربی، شمال آن منطقه علم‌چال و جنوب آن دشت حصارچال گسترده ‌شده‌است. (علم کوه را بهتر بشناسیم)

 

جانپناه و پناهگاه علم کوه

تاکنون سه جانپناه در منطقه علم کوه و تخت سلیمان ساخته شده است که عبارتند از:

  • جانپناه سرچال؛ این جانپناه توسط فدراسیون کوهنوردی در ارتفاع حدود 3800 متر ساخته شده‌است. آب به صورت لوله کشی در کنار آن وجود دارد و همچنین سرویس بهداشتی هم به صورت ساختمانی مجزا در کنار آن ساخته شده‌است.
  • جانپناه سیاه سنگ؛ این جانپناه از سری جانپناه‌های فلزی است که در مسیر صعود به قله علم کوه و بعد از قله سیاه سنگ ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4300 متری است و مساحتی معادل 15متر دارد که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد.
  • جانپناه خرسان؛ این جانپناه هم از سری جانپناه‌های فلزی است که در بین قله علم کوه و خرسان شمالی در سال 1375ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4700 متر است و بلندترین جانپناه موجود در ایران به حساب می‌آید. مساحت آن معادل 15متر است که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد.
  • علم کوه را بهتر بشناسیم

به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی رودبارک و ونداربن تسهیلاتی مانند وسیله رفت و آمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد.

علم کوه را بهتر بشناسیم علم کوه را بهتر بشناسیم

مسیرهای صعود به علم کوه

با توجه به ارتباط علم کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم کوه را می‌توان به دو مسیر کوهپیمایی جنوبی، یک مسیر کوهنوردی شمالی و یک مسیر دیواره‌نوردی تقسیم‌بندی کرد. (علم کوه را بهتر بشناسیم)

علم کوه را بهتر بشناسیم

    • مسیر جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی  به قله علم‌کوه می‌رسد، ساده‌ترین مسیر صعود به قله است. که معمولا با شبمانی در دشت حصارچال همراه است.

Powered by Wikiloc
    • مسیر جبهه شمالی؛ مسیر کوهپیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گردنه  سیاسنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به عنوان یکی از سخت‌ترین مسیر‌های کوهپیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالبا با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.

Powered by Wikiloc
  • مسیر گرده آلمان‌ها؛ مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علمچال و گرده  آلمان‌ها دقیقا از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاسنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالبا با یک شبمانی در جانپناه سرچال همراه است.
  • مسیر دیواره شمالی؛ مسیر دیواره‌نوردی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، جانپناه سرچال، علم‌چال و دیواره  شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره علم صعود متفاوتی خواهد بود.

دانلود ترک Gps مسیر های صعود

مسیر-های-صعود-به-علم-کوه.zip (1874 دانلود ها)

تاریخچه صعود به علم کوه

اولین صعود به قله علم‌کوه توسط برادران برن مولر آلمانی که گیاه‌شناس بودند در سال1281 و از مسیر علمچال، سیاه سنگ انجام گرفت. پس از آن اولین ایرانی صعودکننده به قله ابوتراب لهرا بود که در نقش راهنمای گروه آلمانی به عنوان چهارمین تیم صعود کننده به منطقه در سال 1315 و از مسیر گرده شکل گرفت.

اولین گروه ایرانی صعود‌کننده به علم، در قالب تیمی 6 نفره از مسیر حصار چال در اواخر تیر 1319 به قله رسیدند. همچنین سال 1328 اولین گروه ایرانی در قالب تیم 3 نفره از مسیر علم چال صعود کردند. (علم کوه را بهتر بشناسیم)

مناظر نفس گیر دیواره علم کوه

این ویدئو که در مرداد ماه 95 برفراز قله علم کوه ضبط گردیده است سعی شده که تجربه ایستادن بر روی این قله را باشما به اشتراک بگذاریم.

دانلود ویدئو

منابع

سایت جلودار

داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.

عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.

علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.

فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی (علم کوه را بهتر بشناسیم)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.