راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

دیباچه

اگر تصمیم دارید که  به علم کوه صعود کنید یا قصد بازدید مناظر طبیعی آن را دارید به شما پیشنهاد می کنم که مسیر حصارچال و تنگ گلو را انتخاب نمایید. زیبایی های علم کوه بیشمار است و حتی تصاویر نیز توان نمایش آن را ندارد.

بیایید کمی در مورد ” علم کوه ” بخوانیم.

موقعیت جغرافیایی علم کوه

علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقه تخت سلیمان، استان مازندران واقع شده‌است. قله علم کوه پس از قله دماوند دومین قله بلند ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره ارتفاع تقریبا 550 متر و از گرانیت تشکیل شده است. اگر جایی ارتفاع 800 متر برای این دیواره ذکر شده، اشتباه نیست چرا که یخچال علم چال به ارتفاع تقریبی – میانگین 4050 متر در پای این دیواره با شیب نسبتا تندی به آن رسیده ‌است. و ارتفاع تقریبی 800 متر که بعضا در منابع ذکر شده با احتساب این قسمت می‌باشد. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

علم کوهی که شهره است به سرسختی. شهره است به دیواره های بلند و یخچال های پر برف. اما این باشکوهِ سرسخت، مهربان هم هست و مسیری کم خطر و زیبا به نام حصارچال پیش رویمان می گذارد.

منطقه تخت سلیمان و علم کوه از شمال به کرانه های دریای مازندران، از شرق به دره رودخانه چالوس، از جنوب محاط به دره های الموت و طالقان و از غرب به طور سرتاسری به دره بزرگ جنگلی سه هزار منتهی می شود و به طور تقریبی می توان از تعداد 350 قله بالای 4000 متر در آن نام برد (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه).

مسیر دسترسی به روستای رودبارک و کمپ فدراسیون

اگر قصد دارید از اتوموبیل شخصی خود استفاده کنید باید از تهران وارد جاده چالوس شوید مسید چالوس را ادامه دهید و به سمت مرزن آباد نمایید سپس باید وارد جاده کلاردشت شوید و پس از عبور از کلارشت مسیر را ادامه دهید و خود را به روستای رودبارک برسانید. کمپ فدراسیون در آخرین نقطه روستای رودبارک قرار دارد.

اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید بهتر است خود به تهران برسانید و به ترمینال غرب(میدان آزادی) بروید و به وسیله تاکسی های خطی به کلاردشت بروید. هزینه تهران تا کلاردشت تا سال 95 حدود نفری 36 هزارتومان به ازای هر نفر می باشد. گر درمسیر با ترافی پیشبینی نشده ای مواجه نشوید فاصله تهران تا کلاردشت حدود 4 ساعت زمان خواهد برد.

بعد از رسیدن به کلاردشت می توانید با دربست کردن ماشین خود را به روستای رودبارک و ساختمان فدراسیون برسانید. هزینه این بخش از مسیر تا سال 95 حدود 15 هزارتومان به ازای هر اتوموبیل می باشد.(نفری 4 هزارتومان)

کمپ فدراسیون رودبارک

در انتهای روستای رودبارک ساختمانی بزرگ با فضای سبزی زیبا به نام کمپ فدراسیون ساخته شده است و به کوهنوردان سرویس می دهند.

از امکانات این کمپ می توان به سالن غذاخوری،آشپزخانه، سوپر مارکت،فروش لوازم کوهنوردی،حمام و سرویس بهداشتی و سوییت های خانوادگی و خوابگاهها و… اشاره نمود که 24 ساعته آماده پذیرایی از کوهنوردان می باشد. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

مسئول کمپ برای تیم شما وسیله نقلیه مهیا می نماید. فاصله روستای رودبارک تا ورودی تنگ گلو حدود 27 کیلومتر می باشد و اگر بخواهید بدون وسیله نقلیه خود را به تنگ گلو و ابتدای مسیر صعود برسانید دو روز به طول برنامه افزوده می شود(یک روز رفت و یک روز هم بازگشت) لذا منطقی است که با وسایل نقلیه(جیپ و نیسان) تیم خود را به تنگ گلو برسانید و برای بازگشت نیز با راننده خود هماهنگی های لازم را انجام دهید زیرا که بعد از تنگ گلو آنتن دهی موبایل نخواهید داشت.

کرایه جیپ یا نیسان یا پاترول از رودبارک تا تنگ گلو 125 هزارتومان می باشد.(تا تابستان 95)

برای بازگشت هم تیم شما باید همین مبلغ را پرداخت نماید یعنی در مجموع 250 هزار تومان.

photo_2016-09-17_21-54-10

پیشنهاد سلوچ

کمپ ونداربن

پانزده کیلومتر بالاتر از روستای رودبارک کمپ دیگری به نام “وَن داربُن” قرار دارد که آن هم امکاناتی مشابه با کمپ رودبارک دارد با این تفاوت که به کوهنوردان مجرد هم امکانات خوابگاهی ارایه می دهد. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

بهتر است از کلاردشت مستقیما به کمپ “ون داربن” بیایید.(کرایه اتومبیل از ترمینال کلاردشت تا کمپ ون داربن حدود 50 هزارتومان می باشد.)

917-main-830401267

فاصله کمپ ونداربن تا تنگ گلو (شروع مسیر صعود به حصار چال) حدود پانزده کیلومتر است و مسیر بسیار زیبا و خنک از کنار رودخانه سرآبرود می گذرد و طی نمودن این مسیر زیبا نهایتا 3 ساعت به طول برنامه شما اضافه می کند. در صورتی که برنامه ریزی مناسبی داشته باشید با این روش بخش زیادی از هزینه های صعود تیم کاهش می یابد.

photo_2016-09-17_21-54-06

تنگ گلو

پس از پشت سر گذاردن ونداربن که محل تلاقی دو رودخانه سرد آبرود و حصارچال می باشد و ادامه دادن مسیر در امتداد رود حصارچال، از چند گوسفند سرا می گذریم. در انتهای جاده خاکی به تنگ گلو، جایی که یال های چالون خود را به یال های دیوچال نزدیک می سازد، می رسیم و. در این مکان بهمن بزرگی دائما روی رودخانه را پوشانده است. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

صعود به دشت حصارچال

از روی یخچال عبور می کنیم و در امتداد مسیر پاکوب به سمت حصارچال مسیر خود را در پیش می گیریم. زیبایی طبیعت مثال زدنی است. رودخانه حصارچال در کف دره و در کناریخچال ها جاریست. گاهی لکه ابری از راه می رسد و لحظاتی را در مه ادامه مسیر می دهیم.

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

همه جا سرسبز و زیباست و خستگی معنایی ندارد. از کنار برکه زیبایی عبور می کنیم و کم کم مناظر قلل لشکرک و منار و سایر قلل دشت حصارچال از دور خودنمایی می کنند. بعد از حدود دو ساعت  و سی دقیقه به دشت حصارچال خواهیم رسید. (بسته به سرعت صعود تیم)

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

مخروط های صخره ای خرسان جنوبی و منار و گردونکوه چنان عظمتی دارد که مدت ها ما را مسحور خود می سازند. یخچال های این ارتفاعات بعد از پشت سر گذاشتن ماه های تیر و مرداد پربرفند و در دشت پراکنده اند. پس از رسیدن به حصار چال مشغول برپایی چادرها در نزدیکی همنوردانی از سراسر ایران و کوهنوردانی از کشورهای دیگر آماده شب مانی شوید. عجله کنید با پایین رفتن خورشید و غروب آفتاب دمای هوا به سرعت افت می کند و به نزدیک دمای انجماد می رسد. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

photo_2016-09-17_21-53-41

بعد از غروب آفتاب، نور مهتاب همه جا را روشن کرده و مناظری زیبا پدید می آورد.پیشنهاد می کنیم قبل از غروب آفتاب برای همهوایی کمی مسیر صعود را بالا بروید و اندکی در ارتفاع بالاتر بمانید و پس از ساعتی قدم زدن در کنار سرچشمه های رود حصارچال به چادر ها باز گردید آماده صعود فردا شوید. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

photo_2016-09-17_21-53-36

 

اگر برنامه فشرده ای ندارید پیشنهاد می کنیم که یک روز پیش از صعود در منطقه حصار چال بمانید و از مناظر طبیعی شگفت انگیز آن لذت ببرید و همچنین بدن خود را با شرایط ارتفاع هماهنگ نمایید. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

حمله به قله علم کوه

بهتر است بعد از طلوع آفتاب صعود خود را آغاز نمایید اینگونه دمای زیر صفر شمارا آزار نخواهد داد. مسیر خود را به سمت دامنه های پرشیب مرجیکش در پیش می گیریم. پس از پیمودن مسیری زیگزاگ و پرشیب و پشت سر نهادن قله مرجیکش، به یکباره منظره قله ستبر علم کوه و خرسان شمالی و یخچال آن دیده می شود. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

photo_2016-09-17_21-53-32

ادامه مسیر پاکوب را از روی یالی صخره ای بین قله مرجیکش و علم کوه پشت سر میگذاریم و پس از عبور از مسیری ریزالی و پرشیب، گام های آخر را برای رسیدن به قله برمی داریم. پس از حدود 5 تا 6 ساعت کوهپیمایی  به بالای قله زیبای علم کوه در ارتفاع 4850 متری خواهیم رسید. چشم اندازهای اطراف بی نظیرند. در روبرویمان قله تخت سلیمان، در زیر پایمان دیواره علم کوه، در شمال قلل سیاه کمان و چالون و شاخک و سیاه سنگ و در جنوب برج های هفت خان و خرسان و بخش عظیمی از البرز که در دور دست ها در پشت لکه های ابر پنهان شده اند.

photo_2016-09-17_21-53-21

قانون ساعت 14 در علم کوه

با توجه به شرایط ارتفاع نزدیک 5000 متر بهتر است زیاد بر روی قله نمانید.

ماندن در ارتفاع تنها توان جسمانی شما و هم تیمی هایتان را کاهش می دهد از طرفی علم کوه مانند بسیاری دیگر از قلل رشته کوه البرز بعد از ظهر ها هوایی ناپایدار دارد و ممکن است به سرعت گرفتار مه بشوید و مسیر را گم کنید لذا قانون ساعت 14 را رعایت کنید اگر قبل از ساعت 14 موفق به صعود نشده اید ریسک نکنید و بازگردید و اگر هم که موفق به صعود شده اید بهتر از قبل از ساعت 14 آماده بازگشت شوید و ارتفاع کم کنید. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

بازگست از قله علم کوه

با احتیاط مسیر برگشت به حصار چال را در پیش بگیرید و این بار از مسیر ریزالی زیر قله و با دورزدن قله مرجیکش از کنار یخچال خرسان و  بعد از حدود 4 ساعت به حصار چال – دشت شبنم های یخ زده – باز می گردید.

photo_2016-09-17_21-53-13

می توانید بعد از بازگشت از قله وسایل را سریع جمع نمایید و طبق هماهنگی قبلی که با راننده صورت داده اید(اگر از رودبارک با جیپ یا نیسان به تنگ گلو آمده اید) به تنگ گلو بازگردید . حدود  یک ساعت و سی دقیقه از حصارچال تا تنگ گلو فاصله دارید می توانید خود را قبل از ساعت 20 به تنگ گلو برسانید و از آنجا یا به رودبارک بروید و یک ویلا اجاره نمایید یا بهکمپ بن داربن بروید و استحمام نمایید شب را بگذرانید. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

پیشنهاد سلوچ

اگر عجله ندارید می توانید پس از بازگشت از قله یک شب در حصار بمانید و استراحت نمایید و صبح روز بعد عازم بازگشت شوید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

photo_2016-09-17_21-52-50

آنتن دهی در علم کوه

در مسیر صعود به حصار چال و علم کوه متاسفانه در هیچ نقطه ای آنتن دهی وجود ندارد تنها نقطه ای که می توانید تماس تلفنی حاصل نمایید بر فراز قله علم کوه است که همراه اول آنتن می دهد لذا از قبل باید زمان بازگشت خود را با راننده هماهنگ نمایید.

 

وندالیسم در علم کوه

علم کوه از زیبا ترین و بکر ترین نقاط ایران عزیز ما می باشد. در صعود هایی که به این قله داشتیم شاهد حضور کوهنوردانی از فرانسه ،آلمان ،آمریکا و دیگر کشور ها بودیم. متاسفانه در سال های اخیر با شناخته تر شدن این منطقه برای کوه گرد ها و پا گذاشتن دشمنان طبیعت به این منطقه ،حجم زیادی زباله در در منطقه حصارچال به جا گذاشته اند لذا اگر برنامه دارید که برای صعود به علم کوه بروید حتما با خود کیسه زیاله ببرید و هنگام بازگشت از این حجم بکاهید و اگر هم فرصت ندارید لااقل چیزی از خود در این منطقه به جا نگذارید. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85

نکات:

  • قرارگاه فدراسیون رودبارک دارای امکاناتی از قبیل آشپزخانه، میز غذاخوری، حمام و تخت خواب می باشد که در صورت داشتن ظرفیت، هزینه هر تخت 17 هزار تومان می باشد. همچنین هزینه استفاده از امکانات اشاره شده، نفری 15000 تومان است.
  • قرارگاه فدراسیون ونداربن پذیرای کوهنوردان می باشد و فضا و امکانات مناسبی در اختیار کوهنوردان قرار می دهد.(کوهنوردان مجرد)

به نظر می رسد بهتر است به جای گرفتن خودرو جیپ از رودبارک به تنگ گلو، از رودبارک به ونداربن رفت و از آنجا مسیر حدود 15 کیلومتری را به سمت تنگ گلو از کنار رودحصارچال به صورت پیاده پیمود و علاوه بر کم هزینه شدن برنامه ، از طبیعت منطقه حداکثر بهره را برد. همچنین شب دوم را در حصارچال سپری کرد و روز بعد به ونداربن بازگشت. با توجه به امکانات قرارگاه ونداربن می توان پس از بازگشت به ونداربن، در قرارگاه استحمام کرد و آماده بازگشت به تهران شد. به این ترتیب هزینه ویلاصفر شده و هزینه کرایه جیپ بسیار کاهش می یابد. (راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه)

آیا شما تا به حال از مسیر حصار چال به علم کوه صعود نموده اید؟ شما چگونه برای صعود خود برنامه ریزی کردید؟ آیا نکاتی وجود دارد مه در نوشتار بالا نیامد؟ تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

7 دیدگاه در “راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

  • سپتامبر 19, 2016 در7:01 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام. راهنمای صعود به علم کوه بنظرم خیلی کامل و مفید بود. همیشه دوست داشتم به علم کوه صعود کنم. ممنون

    پاسخ
  • دسامبر 9, 2016 در11:50 ق.ظ
    پیوندیکتا

    توضیحاتتون بسیار عالی،جامع و جالب بود
    تقریبا همه سوالاتمونو پاسخ دادید
    سپاسگذارم

    پاسخ
  • آگوست 4, 2018 در8:04 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام بنده سال ۸۶ موفق به صعود علم کوه شده ام بسبار توضیحات جالبی ارائه داده اید دستتان درد نکنه با خواندنش صعود برام تداعی شد

    پاسخ
  • آگوست 18, 2018 در11:33 ق.ظ
    پیوندیکتا

    با درود، کتف چپم یک هفته پیش دررفته میتونم به علم کوه صعود کنم. سال قبل به دماوند صعود کردم. ممنونم.

    پاسخ
  • آگوست 15, 2019 در9:10 ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام تشکر از توضیح تان
    در مورد صعود به علم کوه
    صعود یکروزه از تهران امکان پذیر هست

    پاسخ
    • آگوست 16, 2019 در2:50 ب.ظ
      پیوندیکتا

      اگر بالگرد داشته باشید بله. 🙂
      از شوخی گذشته امکان پذیر هست اما آمادگی بدنی زیاد می خواهد.
      اگر نیسان کرایه کنید تا تنگ گلو شما را می برد. بعد هم حدود ۲ ساعت تا حصار چال راه دارید و از حصار چال هم تا قله حداقل ۶ ساعت.
      و بعد هم بازگشت.
      اگر می توانید یا علی.
      اما این همه فشار به بدن چه ضرورتی دارد؟!

      پاسخ
      • فوریه 8, 2021 در9:11 ب.ظ
        پیوندیکتا

        سلام ایا یک روزه میشود از تهران تا شاه البرز صعود کرد؟
        صعود به شاه البرز سختره یا علم کوه؟

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.