راهنمای خرید پوشاک زمستانه در کوهنوردی و طبیعت گردی +ویدیو

راهنمای خرید پوشاک زمستانه 

در این قسمت به بررسی سیستم .لایه ای پوشاک می پردازیم. این سیستم، با بالا و پائین رفتن حرارت بدن و شرایط جوی کوهستان سازگار است.با سلوچ همراه باشید.

برای تماشا و دانلود ویدئو  اینجا کلیک نمایید

راهنمای خرید پوشاک زمستانه

سیستم پوشاک لایه ای

در برنامه های زمستانی ما با شرایط جوی مختلفی مواجه می شویم لذا باید خودمان را برای رویارویی با این شرایط آماده نماییم. ما باید تابع سیستم لایه ای پوشاک باشیم چرا که در برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی انتخاب های ما محدودند ما نمی توانیم تجهیزات زیادی با خود حمل کنیم. ما که نمی توانیم یه کمد پر از لباس با خود به طبیعت ببریم لذا باید پوشاکی را با خود ببریم که بتوانیم آنها را در کاربرد های مختلف استفاده نماییم چرا که می توانیم هر کدام را به تنهایی یا به همراه دیگر پوشش ها(لایه ها) بر تن کنیم. و این ما را برای رویارویی با تغییر شرایط محیطی که می تواند مارا برای یک روز آفتابی گرم یا یا یک روز بورانی و بسیار سرد آماده می نماید.(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

لایه های پوشاک مناسب بالاتنه

پوشش اولین لایه باید سبک وعایق حرارتی و از جنس پشم یا پروپلین و آستین بلند باشد.

پوشش لایه دوم باید متناسب با صعود شما باشد اما بهتر است پوششی با وزن متوسط و از جنس پشم طبیعی و آستین بلند باشدتا بتواند به همراه لایه اول به گرمی بیشتری ایجاد نماید.

لایه سوم: بر روی دولایه قبلی باید یک لایه  بسیار سبک بادگیر بپوشید تا به خوبی از بدن شما دربابر بادهای سرد محافظت نماید.

 به عنوان پوشش تکمیلی می توانید با یک ژاکت پفی به میزان زیادی گرمای بدنتان را حفظ نمایید. این پوشش می تواند بسته به نیاز شما نازک تر یا ضخیم باشد .

بهتر است ژاکتتان پشمی باشد زیرا سبکتر بوده و هنگام گام برداری وزن زیادی را به شما تحمیل نکند.

پوشش جنس پر

.موثر ترین پوشش حجمی عایق کت پر یا کت الیاف یا خز می باشد.

این پوشاک معمولا بزرگ هستند لذا به راحتی می توانید بر روی لایه های قبلی به تن نمایید

لذا پَر بهترین نوع پوشش برای اقامت در کمپینگ های زمستانی می باشد.

پوشش پلار

در نهایت به شما پوشش پلار را معرفی می کنیم که می تواند بر روی لایه های اول و دوم بپوشید پلار به عایق شدن لایه های اول و دوم کمک می کند.

توجه کنید که پلار عایق رطوبت و باران نیست. لباس های پلار قابلیت تنفس و دفع رطوبت بسیار بیشتری نسبت به ژاکت های گرتکس دارند و در کوهپیمانی زمستانه در مناطق برفی که دمای هوا زیر نقطه انجماد است و بارش برف و باران ندارند بسیار پرکاربرد هستند.

(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

راهنمای خرید پوشاک زمستانه

سیستم لایه ای برای پوشش دست ها

برای محافظ از انگشتان در زمستان توصیه می کنیم که یک جفت دستکش آستر و یک جفت دستکش پلار با خود بردارید. بهتر است دستکش پلارتان از حنس نخ یا پشم باشد.

 برای پوشش بیشتر باید یک دستکش پلار ضحیم و یک لایه دستکش ضد آب با خود بردارید تا بر روی لایه های قبلی بپوشید.

 دستکش های آستری برای این هستند که شما باید همواره پوششی بر روی انگشتان خود داشته باشید.

دستکش پلار را برای ایجاد عایق حرارتی  بیشتر می پوشید چرا که دستکش آستر گرمی کمی دارد و در نهایت دستکش گرتکس برای شما خاصیت ضد آب بودن را ایجاد می کند و به شما قدرت انجام کارهای متنوعی می دهد.(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

 پوشش لایه ای برای سر

بهتر است دو کلاه گرم با خود بردارید یک کلاه گرم سبک که بتوانیم در زمان فعالیت بپوشیم

کلاه گرم سبک را از جنس های بسیار متنوعی می سازند حتی از جنس کتان و اما در روزهای خیلی سرد بهتر است یک کلاه پشم هم برای پوشش گردن خود بردارید که می توانید یک کلاه پلار ضخیم هم به این مجموعه اضافه کنیددر نهایت اکثر کت های گرتکس و پر و… یک کلاه با خود دارند ازآن هم استفاده نمایید.(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

پوشش لایه ای برای پایین تنه

مانند پوشش بالاتنه ابتدا باید یک لایه پوشش نازک بپوشیم و سپس برای لایه دوم یک پوشش پشمی یا ترکیبی یا… با وزن متوسط بپوشیم اگر فکر می کنید ممکن است سرما شما را آزار دهد بهتر است یک لایه عایق حرارتی دیگر از جنس بادگیر با خود ببرید.

در صعود های زمستانه سنگین بهتر است یک لایه گورتکس هم بپوشید.

 مثل پوشش بالاتنه تنه ما دو نوع انتخاب برای پوشش نهایی داریم :یکی پوشش گورتکس و بادگیر که مارا در مقابل باد و بوران حفظ می کنند.

و دیگری پوشش پلار  می باشد که امکان تنفس بیشتری برای بدن ما ایجاد می نماید به نظر من پوشش پلار در صعود های زمستانی بهتر نتیجه می دهد چرا که دمای زیر صفر داریم.

 به عنوان پوشش نهایی(لایه سوم) می توانید یک شلوار حجیم بپوشید که به خوبی عایق باشد و همچنین باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بر روی لایه های قبلی قرار بگیرد.

راهنمای خرید پوشاک زمستانه

جنس لایه ها

لباس های کتانی ،از آن دسته  لباس هایی هستند که به شما توصیه می کنم در زمستان استفاده نکنید چرا که اگر کتان خیس شود مدت زمان زیادی طول می کشد تا رطوبت خود را از دست بدهد و اگر شما یک لایه پارچه خیس بر روی بدن خود داشته باشید به سرعت گرمای بدن شمارا به بیرون انتقال می دهد.(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

پشم و پارچه های ترکیب پلاستیک و پشم

پشم و پارچه های ترکیبی هردو گزینه های مناسبی در این زمینه هستند.

پشم ،ساختاری طبیعی دارد و در برخورد  با پوست راحتی بیشتری ایجاد می کند و به خاطر ویژگی های آنتی باکتریال طبیعی خود بو نمی گیرد .

ویژگی بد لباس های پشمی این است که: قدری سنگین تر هستند و دوام کمتری دارند و در نهایت گران تر از مواد ترکیبی هستند.

پلی پروپیلین

یک جنس عالی برای تهییه لباس های عایق است بسیار سبک و بادوام است و به میزان خیلی خوبی ارزان تر از مواد طبیعی مثل پشم و پر است. ویژگی منفی پوشاک با جنس پلی پروپیلین این است که سریع بو می گیرد و بر روی بدن بوی ناخوشایند به جا می گذارد.

پر

یک لایه عایق فوق العاده است یک کت پر می تواند به میزان خیلی موثری گرمای بدنتان را حفظ کند.

 اما ویژگی منفی پر ای است که اگر خیس شود دیگر شمارا گرم نگه نمی دارد!! 

به همین خاطر به شما توصیه می کنیم که کُت با پوشش جنس ترکیبی را انتخاب نمایید.

چرا که شاید مقداری سنگینتر باشند اما اگر خیس شوند همچنان شمارا گرم نگه می دارند.

راهنمای خرید پوشاک زمستانه

جنس لایه اول

بهتر است پوشش لایه اول از جنس پشم یا پلی پروپیلین باشد چراکه این مواد اجازه خروج رطوبت بدن را به بیرون می دهند و هم زمان با تبخیر رطوبت شما احساس سردی نخواهید کرد.

خشک کردن پوشش های خیس

اول راه برای خشک کردن لباس های خیس استفاده از حرارت بدنتان می باشد آنها را یکی یکی بپوشید این بهترین راه برای خشک کردن آنهاست

 مسلما اگر شما تلاش می کنید که خودتان را گرم نگه دارید باید پروسه خشک کردن لباس هارا به زمان دیگری موکول کنید.

 می توانید تجهیزات زمستانه را قرض بگیرید اگر برای یک برنامه زمستانی یا دوره آموزشی آماده می شوید باید خودتان را برای رویارویی با شرایط صعود های زمستانه به خوبی آماده نمایید.(راهنمای خرید پوشاک زمستانه)

نظر شما چیست؟ به نظر شما بهترین عایق ها کدامند؟ شما از چه جنس پوشش هایی استفاده می نمایید؟ تجربیات خود را با ما دیگر سلوچی ها درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.