مستند پیش از سیل به کارگردانی لئوناردو دیکاپریو +دانلود

بررسی مستند پیش از سیل به کارگردانی دیکاپریو + دانلود

دیباچه

“پیش از سیل” یک مستند بسیار هوشمندانه است که توسط فیشر استیونز و به تهیه‌کنندگی لئوناردو دی کاپریو و مارتین اسکورسیزی برای شبکه نشنال جئوگرافیک ساخته شده است. این اثر به تاثیر تغییرات آب و هوا بر روی محیط زیست انسان می پردازد و با اشاره به گرمای بی‌سابقه و رو به رشد هوا، اقداماتی که می‌توانیم برای بهبود شرایط انجام دهیم را معرفی می کند. مستندی که در ظاهر هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و کاملا در مورد محیط زیست است و چه کسی بهتر از لئوناردو دی کاپریو، سفیر محیط زیست سازمان ملل متحد می‌تواند مقابل دوربین «پیش از سیل» برود؟ با این حال وقتی نخستین تریلر این اثر پخش شد، حضور چهره‌هایی مثل پاپ، باراک اوباما، جان کری و برخی دیگر از چهره‌های سرشناس سیاسی و اجتماعی جهان می‌توانست نشان دهد که باید منتظر چیزی بیش از یک حمایت ساده و سبز از محیط زیست باشیم.

ویژگی های منحصر بفرد مستند پیش از سیل

یکی از نکات جالب توجه این مستند راه کارهای مختلفی است که برای مبارزه با گرمای آب و هوا به مخاطبان گوناگون آن ارائه می‌کند. به عنوان مثال مخاطب معمولی متوجه می‌شود که خوردن گوشت گاو باعث ایجاد متان بیشتر در کره زمین می شود و اگر ما از گوشت مرغ استفاده کنیم تأثیر قابل توجهی در عدم تولید گاز متان داریم. اما سازندگان آن، بسیار زیرکانه بحث مدیریت کلان را هم پیش می کشند. اگر شما به عنوان مخاطب، در کشورتان مسئولیت تصمیم گیری دارید باید استراتژی هایتان را بر اساس سوخت های طبیعی طراحی کنید. یا سراغ مالیات کربن بروید.

پیش از سیل

بررسی گرمای رو به افزایش کره زمین

“پیش از سیل” بعد از بررسی گرمای رو به افزایش کره زمین، با مطالعات محیطی در قطب شمال، ادعا می کند که این مشکل برای همه، نه تنها بدیهی نیست، که برخی با وجود همه مطالعات علمی مربوط به آن، هیچ اعتقادی به گرمای کره زمین ندارند. اوضاع وقتی بدتر می شود که بدانیم این گروه، جزو بدنه تصمیم ساز ایالات متحده هستند. کثیری از نماینده های جمهوری خواه کنگره آمریکا به دلیل منافعی که در صنایع نفت و گاز دارند، ترجیح می دهند اصلا گرمای زمین را نپذیرند و برای آن هم اقدامی نکنند. این ادعاها با تصویری از دونالد ترامپ همراه می شود که  در یکی از سخنرانی های کمپین انتخاباتیش با اشاره به سرمای هوا می گوید: “همه اش در مورد گرمای کره زمین صحبت می کنند اما کجاست؟ ما اصلا به کمی گرما هم احتیاج داریم. داریم یخ می زنیم!”

نشان دادن تاثیرات گرمای هوا بر محیط زیست

در ادامه، «پیش از سیل» ضمن نشان دادن تاثیرات گرمای هوا بر محیط زیست بیشتر وارد بحث های انتخاباتی می شود. یکی از بدیهی ترین اصول علم اقتصاد این است که برای کالاهای معمولی اگر قیمت افزایش پیدا کند، تقاضا کاهش می یابد. برای توضیح همین مفهوم ساده گریگوری مانکیو، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد مقابل دوربین فیشر استیونز رفته. او معتقد است برای هر گونه فعالیتی که باعث می شود کربن وارد اتمسفر شود باید مالیات وضع شود تا با افزایش قیمت، اقبال مردم به آن فعالیت کاهش پیدا کند و سراغ راه های کم ضرر تر برای پیش برد کارشان بروند. دی کاپریو اشاره می کند که مانکیو با بسیاری از چهره های مشهور جمهوری خواه نظیر میت رامنی، جان مک کین و جرج بوش همکاری داشته اما هنوز آمریکا برای استفاده از کربن، مالیات نمی گیرد. همان طور که خود مانکیو می گوید: «سیاستمداران همیشه به حرف دانشمندان گوش نمی دهند.» اما مالیات کربن به معنای افزایش سهم مردم از مالیات ها نیست. با قرار دادن مالیات کربن می شود به عنوان مثال مالیات بر حقوق را کاهش داد. در واقع این تغییر مالیات است، نه افزایش آن.

پیش از سیل

بررسی وضع مالیات کربن در آمریکا

وقتی مانکیو با این سوال دی کاپریو رو به رو می شود که آیا وی فکر می کند با توجه به شرایط فعلی نظام سیاسی آمریکا و حضور اکثریت جمهوری خواهی که اعتقاد به گرمای زمین ندارند، می توان به وضع مالیات کربن امیدوار بود، می گوید: «در طول کمپین انتخاباتی اوباما، او دلش نمی خواست از واژه «مالیات کربن» استفاده کند. چون به شدت آمار رای های او را پایین می آورد. اگر بخواهیم دیدگاه روسای جمهور را نسبت به مالیات کربن تغییر دهیم، لازم است که دیدگاه جامعه را در این رابطه تغییر دهیم.» گرگوری مانکیو، همین طور اشاره می کند که باراک اوباما، سال 2008 زمانی که سناتور بود از ازدواج اقلیت‌های جنسی حمایت نمی‌کرد، اما در سال 2012 ، وقتی آمار رای ها تغییر کرد، نظر خودش را 360 درجه تغییر داد.

موافقت نامه پاریس و کنوانیسون تغییر اقلیم

اگرچه رئیس جمهور فعلی آمریکا روزگاری، چندان مایل به بردن نام «مالیات کربن» نبوده اما این مستند به تلاش های حزب دموکرات و در راس آن، دولت اوباما برای شرکت در موافقتنامه پاریس می پردازد. موافقتنامه‌ای که در قالب کنوانسیون تغییر اقلیم تنظیم شده، حاوی یک برنامه جهانی برای مقابله با روند تغییرات آب و هوا، نگهداری افزایش میانگین دمای جهان به زیر دو درجه سانتیگراد و افزایش توانایی جوامع به انطباق و سازگاری با عوارض نامطلوب تغییر اقلیم است. جالب است بدانید که «برجام» تنها قراردادی نیست که ترامپ الزامی برای رعایت آن احساس نمی کند. او می‌خواهد هر چه سریع تر از موافقتنامه پاریس هم خارج شود.

سخنرانی دیکاپریو در صحن سازمان ملل

در بخش پایانی این مستند، بعد از نشان دادن سخنرانی دی کاپریو در صحن سازمان ملل، سازندگان مستند از مردم می خواهند که ضمن تغییر نوع مصرف، به رئیس جمهوری رای دهند که با پایان دادن به یارانه سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری بر روی سوخت های تجدیدپذیر، عدم استخراج سوخت های فسیلی از زیر زمین و وضع مالیات کربن به مبارزه با تغییر آب و هوا می پردازد. اگرچه در طول مستند هیچ اسم یا تصویری از هیلاری کلینتون نمی آید اما با نشان دادن تلاش‌های دموکرات ها برای مبارزه با تغییر آب و هوا و کار شکنی‌های جمهوری خواهان و شرکت های تجاری منتسب به آنها، می‌توان «پیش از سیل» را یک نمونه اصولی از مستندهای انتخاباتی در نظر گرفت.

پیش از سیل

پیشنهاد سلوچ

همان طور که اشاره شد، این مستند با به نقد کشیدن سبک زندگی غربی  که به استفاده بیش از حد از گوشت و انرژی منجر می شود، راه حل‌هایی را به مردم عادی هم برای بهبود اوضاع آب و هوا پیشنهاد می‌دهد که شاید باعث شود دیدن آن برای مردم ما هم که این روزها با افزایش شدید گازهای سمی در هوا مواجه هستند، خالی از لطف نباشد.

تماشای تریلر مستند پیش از سیل

 

 

 

تماشای مستند پیش از سیل (before the flood 2016)

 

 

نظر شما چیست؟ به نظر شما گرمایش جهانی چه تاثیری بر زندگی آینده بشر خواهد داشت؟ آیا اقدامات ما می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری نماید؟ نظرات خود را با ما و یگر سلوچی ها در میان بگذارید.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.