کوه آخرین پناهگاه برای آرامش

كوه، یكی از بزرگترین منابع سرور و شادی است. كوهستان راهی آسان برای حفظ و ارتقای سلامت روان، پیش روی ما گذاشته است. كوه، شفا بخش است و قدم زدن در آن فشارهای روحی را كم كرده و نگرانی‌‌ها را از بین می‌برد. كوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در كل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود. كوهنوردی و قدم زدن در طبیعت به شما انرژی می‌دهد تا احساس آرامش كنید و از سر زندگی و شادابی خود لذت ببرید و با هرآنچه كه در زندگی به ویژه در محیط كارتان روی می‌دهد، به آسانی برخورد نمایید.تحقیقات نشان داده است افرادی كه فعالیت ورزشی مانندكوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس و برداشت بهتری از خویش هستند. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

 

اخلاق کوهنوردی

كوهنوردان عموماً افرادی خوش اخلاق و شاداب و مهربان هستند، زیرا مسمومیت ناشی از هوای آلوده شهر با تنفس عمیق هوای كوهستان، از خون زایل می‌شود وتمام سلول‌های بدن با جریان سریع خون پر اكسیژن، شسته و شاداب شده بع علاوه موجب رفع رخوت و سستی از جسم و روح می‌گردد. در حین كوهنوردی هورمون‌هایی مانند آندروفین‌ها و سروتونین‌در خون افزایش یافته و با اثرات ضد درد خود قادرند در فرد كوهنورد نشاط و نیرو ایجاد كنند.

كوهنوردی منظم و مرتب آندورفین‌ها را كه باعث احساسات مثبت درمامی می‌شود در خون وارد می‌كند. این ماده خاصیت آرامب بخشی دارد. كوهنوردی‌های طولانی مدت و مداوم موجب تحریك مغز برای تولید هورمن‌هایی به نام آندورفین می‌شود و موجب قطع درد و ایجاد حالت شادابی درافراد می‌گردند و به او كمك می‌كند تا خود را از تنش‌ها و نگرانی‌ها و اضطراب‌ها رها سازد. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

Chernogorskiy_hrebet_6

چرا کوهنوردی ؟

انجام كوهنوردی آرام و طولانی به طور منظم ومرتب در پایان هرهفته می‌تواند درعرض چندهفته حال شما را بسیار بهبود بخشد. گاهی مواقع حتی نگاه كوتاهی به طبیعت (كوهستان، جنگل، باغ) فشار زندگی روزمره را در وجود شما از بین می‌برد. در یك مقاله در نشریه بین‌المللی ایك‌تایمز (مورخ 24 سپتامبر2010) بیان شد كه تحقیقات نشان می‌دهد صحنه‌های آرام‌بخش، از طریق ایجاد تغییراتی در جریان و گردش خون، موجب آرامش در مغز می‌شوند. عبور از ارتفاعات و صعود از صخره‌ها به قلل مرتفع، دیواره‌های سنگی و كوه‌های پربرف و یخ، موجب خونسردی و مهارت و همچنین نرمش و سرعت انجام در كارهای معمول زندگی می‌شود و از خمودگی و افسردگی و پیری زودرس، جلوگیری می‌كند.

کوه آخرین پناهگاه برای آرامش

به‌علاوه قدم زدن در میان گل‌ها، لاله‌ها و سبزه‌های خوش بو، مشاهده پرندگان و جانداران ظریف و زیبا و تماشای مناظر دیدنی و دست نخورده طبیعی، باعث آرامش روح انسان می‌گردد.(کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

 

با طی مسافت و صعود آرام به كوه، در اثر ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها ذوق و اشتیاق حركت بیشتر شده، به اصطلاح بدن گرم گردیده و حركت آسان‌تر می‌شود. دانشمندان ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند كه احساس ما ناشی از دیدن خورشید، بوی عطر درختان و شنیدن صدای آب می‌تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد. بسیاری از روانپزشكان بر این نكته تاكید كرده‌اند كه ارتباط آدمی با طبیعت، نتایج و اثرات بسیار مفیدی برای او به همراه خواهد داشت وقطع ارتباط با طبیعت انسان را ازبسیاری خوشی‌ها محروم می‌سازد. همزمان در زندگی احساس كردیم و وضع جسمی یا روحی خوبی نداریم به طبیعت پناه ببریم تا آرامش خود را بازیابیم. صداهای طبیعت صداهایی شفا بخش هستند، پس بكوشیم براساس برنامه‌ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت و از جمله كوه‌سپری كنیم یا كوه‌نوردی منظم و مرتب، تیشه به ریشه استرس بزنیم. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

تاثیر کوهنوردی بر روان

یكی از بهترین راه‌های ساده و سالم ایجاد آرامش و برطرف كردن استرس، كمك گرفتن از طبیعت است. زندگی در طبیعت، برای ذهن و جسم‌مان مزایای بسیاری در پی‌دارد، در نتیجه آلودگی و عوامل فشار روحی را متوازن  می‌كند. طبیعت مرهم بسار خوبی برای ذهن‌های دردمند است. ویلیام وردزورت می‌گوید: طبیعت هیچگاه به قلبی كه او را دوست دارد، خیانت نمی‌كند. وقتی ما در احاطه طبیعت (گیاهان و كوهستان) قرار می‌گیریم، بسیار مسرورتر هستیم، از روست كه بیشتر مردم در تعطیلات به مناطق كوهستانی یا كنار دریا می‌روند تا استراحت كنند، بیاسایند و سرحال شوند. از خدا به خاطر همه نعمت‌هایش سپاسگزاری كنیم. شهر شلوغ، با آلودگی بیش از اندازه و تراكم وسایل نقلیه، مشكلات زیادی به بار می‌آورند.

فعالیت ورزشی و از جمله كوه‌نوردی را با زندگی‌تان گره بزنیم تا قادر شویم، از فواید آرامش لذت فراوان ببرید. فراموش نكنیم كوه‌نوردی آرام و مناسب، یك آرامش دهنده عمومی و عامل موثری در پیشگیری از بروز ناراحتی‌های روحی است.

(کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

مطالعات انجام شد در افراد میانسال نشان داده است كه افرادی كه كوه پیمایی و پیاده روی منظم و مداوم را شیوه زندگی خود قرار داده‌اند كمتر دچار اضطراب و فشارهای روحی، افسردگی، و خستگی می‌شوند. كوهنوردی یكی از بهترین راهها برای كنترل فشار روحی است.

كوه‌نوردی صرف نظر از سرعت گام‌ها، به‌طور طبیعی میزان استرس(فشار روحی) را كم می‌كند. كوه پیمایی آرام و طولانی به طور قابل توجهی در مقابله با استرس نقش فراوان دارد.

کوه آخرین پناهگاه برای آرامش

کوهنوردی و در مان افسردگی

بالا رفتن میزان آمار و ارقام افسردگی در شهرهای بزرگ ارتباط مستقیمی ار دور بودن انسان از طبیعت دارد.طبیعت، موجب ایجاد آرامش، شادی و نشاط می شود و بر رفتارها و احساسات انسان تاثیر مثبت می‌گذارد. آزمایش‌های متعدد روانپزشكی نشان داده است كسانی كه فعالیت‌های ورزشی منظم و مرتب ماننده پیاده‌روی، كوه‌نوردی، دویدن آرام  انجام می‌دهند كمتر به افسردگی دچار می‌شوند. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

 

ورزش های هوازی از جمله كوه‌پیمایی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن، حركات نرمشی، از جمله ورزش‌های بسیار موثر در درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌آیند. هنگامی كه فرد فعالیت‌های كوهنوردی و سنگ نوردی را با پشتكار و علاقه انجام میدهند این امر موجب رهایی او از احساس ناكامی ودلسردی می شود.

كوه‌نوردی منظم، خواب نیروبخش

ورزش‌هایی مانند پیاده روی، كوه پیمایی، دویدن آرام و شنا كردن می‌توانند كمك كننده در داشتن خواب آرام و نیروبخش باشد.انجام تمرین‌های ورزشی منظم و مرتب مانند كوه‌نوردی و پیاده‌روی به تنظیم ریتم‌های طبیعی بدن و نیز آرامش اعصاب كمك می‌كند برای رفع خستگی جسمانی حاصل از كار زیاد، با كوه‌نوردی آرام و طولانی احساس آرامش خواهیم نمود. همچنین درهای جزیی را كه مانعی برای خواب خوش است، برطرف خواهند ساخت.

در تقویت اعتماد به نفس وخوش‌بینی بیشتر، پیش قدم شویم:

تحرك تمان اندام‌های بدن در هنگام كوه نوردی، حیات بخش است وبه سلول‌های بدن نشاط و جان می‌دهد.كوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و دركل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی كه فعالیت ورزشی مانند كوه‌نوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر، اعتماد به نفس بالایی داریم، دهم ما در آرامش است و یكی از موثرترین راهها برای آرام كردن ذهن، آشتی با كوه است. وقتی با طبیعت خلوت می‌كنیم، برای تماشای پرندگان وقت می‌گذاریم و از بوی خوش گل‌ها لذت می‌بریم، ذهن مان كاملاً می‌آساید و احساس می‌كنیم سرور و شادی صرف بروجودمان حاكم است.تحقیقات اخیر در ژاپن نشان داده است كه ایمنی بدن ما با بودن در فضای سبز قوی‌تر می‌شود. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

 

اگر در محیط‌های شهری زندگی می‌كنید:

توصیه‌های مهم:

-با كوه پیمایی و كوه‌نوردی منظم و مرتب ، طراوت تازگی و شاداب بودن را تجربه كنید. رفتن به كوه ، آرامش خوبی را برای شما به همراه خواهدداشت، بنابراین، این كار به‌عنوان یكی از اهداف خود قرار دهید،

-بارفتن به كوه، از فضای زیبای آن لذت ببرید. قدم زدن در گوشهای دنج از كوهستان، آرامش و گستردگی اراده بیشتر را بازیابید.

-بهتراست برنامه هفتگی خود را طوری تنظیم كنید كه بتوانید چندساعتی بیرون از خانه به تماشای طبیعت و كوهستان بروید. كوشش كنید انجام برنامه كوهنوردی هفتگی را به صورت عادت انجام دهید. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

– اطلاعاتی درباره كوههای اطرافتان به دست آورید و در برنامه خود، رفتن به كوهستان را بگنجانید.

-از خانه بیرون بروید و یك سری به كوهستان بزنید. بیرون رفتن از فضایی كه زندگی می‌كنید و قدر پیاده‌روی طبیع و كوه‌نوردی زیر نورآفتاب می‌تواند شما را از فشا رو تنش خارج كرده و انرژی لازم برای شروع دوباره را به شما بدهد. هر نوع فعالیت فیزكی موجب آزاد سازی هورمون‌های آندروفین و سرتونین در بدن می‌شود. این هورمن  ها واكنش شیمیایی طبیعی بدن هستند كه كمك می كنند شما دوباره احیا شوید و باعث آرامش و افزایش تمركز و حافظه می شوند. (کوه آخرین پناهگاه برای آرامش)

– هروقت فرصت داشتید كه كوهنوردی كنید.

– بهتر است به جای مصرف خودسرانه داروهای عصبی یا خواب‌آور، هر روز یا در پایان هفته مدتی از وقت خود را به كوه پیمایی یا قدم زدن در طبیعت بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.