لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن +ویدئو

ابزار ها و تجهیزات جستجو و نجات بهمن را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد :ابزار های جلوگیری از وقوع بهمن ٬ تجهیزات زنده ماندن در بهمن و تجهیزات جست و جو و نجات بعد از بهمن.لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

چگونه از بهمن مرگبار جان سالم بدر ببریم؟

پیش از رفتن آگاه باش ،هرساله دهها کوهنورد و اسکی باز در سراسر دنیا در اثر سقوط بهمن جان خود را از دست می دهند. این مستند سعی در آگاهی بخشی به کوهنوردان و طبیعت گردان دارد تا بتوانند پیمایش و صعود ایمن در زمستان داشته باشند. مدرسان کوهنوردی و کسانی که تجربه مواجهه با بهمن را دارند تجربیات خود را با ما به اشتراک خواهند گذاشت.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

بر اساس آمار بیشتر از ۵۰ درصد از قربانیانی که کاملا در زیر بهمن مدفون شده اند جان سالم به در نبرده اند حتی کسانی که به بیکن و دستگاه های ردیاب دیجیتالی مجهز بوده اند.به همین خاطر بیشترین توجه را باید بر جلوگیری از در معرض خطر بهمن قرار گرفتن و عبور نکردن از مناطق بهمن خیز و همچنین پیش گیری از وقوع بهمن داشت.در ادامه تعدادی از وسایل مرتبط با بهمن معرفی می شود. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

 بیکن ها (Avalanche Beacon)

بیکن ها دستگاه های ارسال و دریافت امواج رادیویی می باشند که به وسیله این دستگاه می توان محل مدفون شدن فرد بهمن زده را مشخص کرد.این دستگاه ها ابتدا در سال ۱۹۶۸ توسط Dr. John Lawton اختراع شد.از اولین مدل های بیکن ساخته شده:

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

امروزه بیکن ها تنوع بالایی نسبت به دهه های گذشته دارند و برخی دارای ویژگی های ویژه ای هستند.بیکن های قدیمی تر از قدرت بیشتری برخوردار بودند ولی کار با آن ها سر در گم کننده و دشوار بود.

نکته ی مهمی که باید مورد توجه قرار داد(و متاسفانه افراد کمی به آن توجه می کند و یا آن را می داند) این است که: تمامی دستگاه های تمامی شرکت ها با یکدیگر سازگاری دارند ٬بدین معنا که می توانند امواج یکدیگر را دریافت و یا برای هم ارسال کنند.این موضوع بدین خاطر است که تمامی بیکن ها طبق استاندارد جهانی امواجی با فرکانس 457 KHz را ارسال و دریافت می کنند.پس در هنگام خرید شما نباید اصلا به این موضوع فکر کنید که آیا فلان مدل می تواند این مدل را پیدا کند یا نه!

در حالت کلی ۳ نوع بیکن وجود دارد:

  • آنالوگ
  • دیجیتال
  • آنالوگ/دیجیتال(هیبرید)

 آنالوگ

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

این مدل از بیکن ها کم کم در حال از رده خارج شدن هستند و بیشتر طرفداران خود را ازدست داده اند.

مدل های آنالوگ از دامنه ی جست و جوی بالایی برخوردارند  برای دریافت امواج از فواصل دور مناسب هستند اما به هر حال کار با آن ها چندان راحت نیست و نیازمند تجربه و تمرین فراوان می باشد.مدل های آنالوگ از قیمت نسبتا پایینی برخوردارند.

مدل های آنالوگ بدین صورت عمل می کنند که امواج رادیویی را به صدا تبدیل می کنند و هر گاه که به فرد مورد نظر نزدیکتر شوید صدای شنیده شده بلند تر می شود.

دیجیتال

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

این مدل از بیکن ها در حدود سال های ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد.هدف اصلی تولید این نوع از بیکن ها کم کردن زمان پیدا کردن قربانی به وسیله راحت تر کردن کار با آن ها است. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

بیکن های دیجیتال از میکرو پروسسورهایی بهره می برند که که با آنالیز کردن سیگنال هایی دریافتی فاصله تا فرد قربانی و همچنین جهت حرکت را به ما نشان می دهد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

کار با مدل های دیجیتال نسبت به آنالوگ ها بسیار راحت تر است ولی ضعفی که نسبت به مدل های آنالوگ دارند این است که از دامنه جست و جوی کوتاه تری سود می برند.

بیکن های دیجیتال نسبت به توانایی هایی که دارند٬قیمت های متفاوتی دارند.برای مثال بیکن مدل DSP شرکت PIEPS درارای توانایی مارک کردن ۳ دستگاه را دارد که قیمت آن در بازار ایران حدودا ۶۴۰ هزار تومان است ولی مدل Freeride همین شرکت که توانایی مارک تنها یک دستگاه را دارد حدودا ۲۲۷ هزار تومان است.

آنالوگ/دیجیتال(هیبرید)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

این مدل از بیکن ها از تکنولوژی هر دو مدل آنالوگ و دیجیتال بهره می برند ولی به نظر نمی رسد که ویژگی خاص یا چشمگیری داشته باشند.از این نوع بیکن ها تنها یک یا دو مدل تولید شده است و این مدل نیز مانند مدل های آنالوگ در حال از رده خارج شدن هستند. طریقه حمل بیکن توسط کیف مخصوص آن:

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

نکته ای که مهم است,بدون توجه به نوع دستگاه شما, این است که همواره شما باید به تمرین بپردازید تا در مواقع اضطراری از سرعت عمل کافی برخوردار باشید و بتوانید از دستگاه به درستی استفاده کنید و وقت را ذخیره کنید. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

 میله  سونداژ

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

میله های سونداژ یکی از وسایل مهم در عملیات جست و جو و نجات می باشد.چه زمانی که از بیکن استفاده می کنیم باید برای تعیین محل دقیق قربانی از آن ها استفاده کرد و زمانی که قربانی از دیگر وسایل مانند بیکن ٬ توپ بهمن و … استفاده نکرده است میله های سونداژ تنها راه برای تعیین محل قربانی می باشد.شرکت های مختلفی میله های سونداژ را تولید می کنند ولی در واقع آن ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

۳مورد را درهنگام خرید میله سونداژ باید مد نظر قرار داد:

۱-طول میله

۲-ماده استفاده شده در ساخت میله

۳-سیستم اتصالات میله سونداژ

 طول

اکثر میله های سونداژ دارای طول های استاندارد ۲۰۰٬۲۴0 و ۳۲۰ سانتی متر می باشند.اما بعضا بعضی از مدل ها دارای طول های متفاوتی نیز می باشند که معمولا آن ها درطول های بلند تر ۲۶۰٬۲۲۰ و ۲۸۰ تولید می شوند. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

در اکثر میله ها هر قطعه درازای طول ۴۰ سانتی متر می باشد و به همین دلیل است که طول های استاندارد در نظر گرفته شده است.اما مدل هایی که از طول های استاندارد پیروی نمی کنند دارای طول های بلند تری می باشند که امکان دارد برای قرار دادن آن ها در کوله برای شما مشکل ایجاد کند. اگر معمولا در مناطق پر برف برنامه های خود را اجرا می کنید پس بهتر است که طول های بلند تر را برای خرید انتخاب کنید ولی اگر تفاوت وزن چندان برای شما اهمیت ندارد بهتر است که طول بلند تر خریدای کنید. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

 جنس میله

همانند بیل های برف میله های سونداژ هم معمولا از آلومینیوم ساخته می شوند ولی مانند بقیه ابزار که امروزه از کربن برای تولید آن ها استفاده می شود٬این وسیله نیز استثنا نبوده و مدل هایی که جنس آن ها کربنی می باشد نیز تولید می شود.

مهمترین تفاوت میان میله های کربنی و آلومینیومی تفاوت وزن آن ها می باشد که میله های کربنی مقداری سبک تر می باشند.البته این دو مدل تفاوت دیگری نیز دارند که این تفاوت قیمت آن هاست! میله های آلومینیومی قیمتی در حدودا ۶۰ هزار تومان دارند ولی مدل های کربنی حدودا  ۱۱۵ هزار تومان می باشند.

اتصالات

گاها سیستم های اتصالات میله های سونداژ متفاوت می باشند و شما باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که با کدام سیستم راحت تر هستید و کدام مدل را می توانید سر هم کنید.تمامی مدل ها دراای قفل های مطمینی هستند ولی بعضی از آن ها سریعتر می باشند و برخی از میله سونداژها توانایی آن را دارند که در تنها 3 ثانیه سر هم شوند.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

این مدل شرکت PIEPS تحولی در میان میله سونداژ ها ایجاد کرده است.

این مدل دارای یک دستگاه گیرنده بیکن کوچک در بالای ان است که تنها با یک باتری قلمی برای ۲۵۰ ساعت کار میکند و توانایی دریافت امواج از فاصله دو متری را داراست.هنگامی که در حال سونداژ کردن هستید برای این که تفاوت میان یک کوله٬سنگ و یا یک قربانی را تشخیص دهید باید تنها بر احساس و تجربه خود اتکا کنید ولی به کمک این مدل می توانید مطمین شوید که آن جسم خود فرد مورد نظر بوده است و نه کوله او تا بجای اینکه کوله قربانی را نجات دهید خود قربان را نجات دهید و در وقت صرفه جویی کنید!

طریقه ی کار این بیکن همانند بیکن های معمولی می باشد و توسط تغییرات در صدای بیپ ی که تولید می کند شما را از مکان فرد مطلع می کند. همچنین این مدل توانایی این را نیز داراست که بیکن افرادی را که پیدا کرده اید توسط دکمه ای که بر روی بدنه آن وجود دارد غیر فعال کنید که این مزیت بسیار مهمی برای مواقعی است که چند قربانی وجود دراد و از سردرگمی امدادگران جلوگیری می کند, اما متاسفانه این ویزگی تنها برای بیکن های شرکت Pieps عمل می کند.

تنها عیبی که برای این میله سونداژ کربنی می توان بیان کرد قیمت بالای این مدل است که در ایران دارای قیمت تقریبی۲۰۰ هزار تومان می باشد.

 کیسه های هوای  (Avalanche Air BAG)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

یکی از تجهیزاتی که بیش از ۲۵ سال است تولید می شود ولی در ایران شاهد استفاده از آن نیستیم کیسه های هواست. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

همان طور که میدانید یکی از بدترین حالاتی که برای یک فرد بهمن زده ممکن است اتفاق بیفتد مدفون شدن کامل در زیر برف و بدتر از ان مدفون شدن در عمق برف است.دلیل اصلی مرگ قربانیان بهمن آسیب های ناشی از برخورد بهمن نمی باشد بلکه مدفون شدن در زیر بهمن دلیل اصلی مرگ قربانیان است.حدودا ۹۰ درصد از مواردی که به مرگ انجامیده اند به دلیل خفگی و فشار بالای ناشی از حجم بالای برف بوده است. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

در گذشته اعتقاد بر این بود که بیشتر مدفون شدگان بهمن در عمق زیاد برف و حدودا ۲متری مدفون می شود(که در طرح درس پیشرفته برف و یخ فدراسیون نیز همین مورد گفته شده است) اما براساس تحقیقات هایی که به تازگی انجام شده است٬ عمقی که اکثر قربانیان بهمن در آن دفن می شوند٬ در اکثر مواقع کمتر از یک متر است.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

کیسه های هوای بهمن بدین صورت عمل می کنند که پس از کشیده شدن ظامن آن که بر روی بند کوله پشتی قرار دارد به سرعت دو یا یک کیسه هوا(بسته به مدل کیسه هوا) باز می شود و در پشت فرد قرار می گیرد که باعث می شود  همانند جلیقه نجات ٬فرد به سطح برف بیاید و در عمق برف مدفون نشود.

یکی از ویژگی های این وسیله این است که در بیشتر مواقع٬چه در حالتی که افتاده اید و وزنتان بر روی کیسه هاست و یا زمانی که بهمن شما را زده است و حجمی از برف روی شما قرار دارد٬کپسول هوای این وسیله قدرت آن را دارد که کیسه های هوا را باد کرده و جان شما را نجات دهد.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

در بعضی از مدل ها کیسه های هوا علاوه بر اینکه در پشت شما باز می شوند در کنار سر و گردن شما نیز قرار می گیرند و باعث می شود آسیب های کمتری به  سر و گردن شما وارد شود و همچنین سر شما خارج از برف قرار بگیرد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

کیسه های هوا بر روی کوله های خود شرکت و توسط خود شرکت نصب می شوند.کوله هایی که هم مورد استفاده شرکت ها قرار می گیرد از مقاومت بالاتری برخوردار است٬برای مثال بند های دوشی این کوله ها تا ۴ برابر نسبت به کوله های معمولی مقاوم ترند. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

کیسه های هوا یک بار مصرف نبوده ولی باید بعد از هر بار استفاده آن ها را توسط نمایندگی های شرک شارژ کرد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

توپ بهمن(Avalanche Ball)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای زمان بعد از وقوع بهمن کاربرد پیدا می کند توپ های بهمن هستند.توپ بهمن مدل مدرن و ارتقا پیدا کرده ی نخ بهمنی است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

توپ های بهمن به وسیله ی طنابی٬ که طولی ۶ متر دارند٬ مستقیما توسط هارنس خود وسیله به فرد متصل می شوند با این تفاوت نسبت به نخ بهمن که توپی در انتهای نخ وجود دراد که همواره بر روی سطح برف قرار می گیرد و به راحتی و به سرعت محل دفن فرد قربانی بهمن را به کمک آن مشخص کرد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

توپ های بهمن دارای سیستم فنری می باشند و بر خلاف کیسه های هوا که توسط فشار هوا حجم پیدا می کنند این وسیله توسط سیستم فنری خود حجم پیدا می کند و بر روی برف می ماند. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

یکی از مزیت های توپ های بهمن این است که آز آن ها می توان در تمامی کوله ها بهره گرفت و متعلق به نوع خاصی کوله نمی باشد زیرا این وسیله بر روی کوله و بیرون آن قرار می گیرد و دارای حجم زیادی نیز نمی باشد.وزن این وسیله تفریبا ۱ کیلوگرم می باشد.

توپ بهمن دارای ضامنی است که بر روی بند دوشی کوله قرار می گیرد که با کشیدن آن وسیله عمل می کند و به بیرون پرتاب میشود.ویژگی خوب دیگری که این وسیله دارد یک بار مصرف نبودن آن وعدم نیاز به شارژ می باشد زیرا با جمع کردن توپ که دارای سیستم فنری است و می توان بار ها و بار ها بدون نیاز به باتری و یا کپسول هوا از آن استفاده کرد.

مزیتی که توپ های بهمن نسبت به کیسه های هوا دارند این است که در صورتی که پس از مدفون شدن فرد در زیر بهمن٬ بهمن مجددی بر روی بهمن قبلی بیاید٬ توپ باز هم بر روی سطح بهمن قرار خواهد گرفت و این به خاطر انعطاف پذیری ان است اما کیسه های هوا بدین صورت نیستند و در زیر برف پس از بهمن دوم مدفون می شوند.

untitled4

توپ های بهمن بر بیکن ها نیز برتری دارند!!ابتدا اینکه زمان تعیین محل دفن قربانی بهمن را به شدت کاهش می دهند و همچنین در موردی که چندین نفر دچار بهمن شده اند  کار تعیین محل افراد مختلف نسبت به بیکن بسیار راحت تر انجام می گیرد و هر فرد و کسانی که به بیکن و مجهز نیستند نیز می تواند به راحتی در عملیات امداد شرکت کند که این مزیتی فوق العاده است. ولی هیچ وقت نباید توپ بهمن را جایگزین بیکن کرد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

آوالانگ(Avalung)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

آوالانگ شرکت بلک دایاموند نیز یکی دیگر از وسایلی است که می تواند جان شما را نجات دهد!

در ۱۵ دقیقه اول بعد از حادثه اگر فرد به سرعت پیدا و نجات داده نشود امکان زنده ماندن او به شدت کاهش می یابد و این به خاطر تجمع دی اکسید کربن در برابر صورت و کمبود اکسیژن و خفه شدن فرد است و این زمانی است که آوالانگ ارزش خود را نشان می دهد.

این وسیله مدت زمان ۱۵ دقیقه را به حدودا ۱ ساعت افزایش می دهد که این ۴۵ دقیقه ی اضافی برای نجات جان مصدوم بسیار ارزشمند است.

AvaLung بدین صورت عمل می کند که هوای بازدم و گازهای co2 را از جلوی صورت شما دور کرده و  آن را به پشت بدن شما می برد و اکسیژن لازم برای تنفس شما را تامین می کند.همچنین این وسیله باعث کاهش یخ زدن برف های اطراف صورت در زمانی که در زیر برف دفن شده اید می شود زیرا شما عمل تنفس خود را توسط این وسیله انجام می دهید. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

در زمانی که در زیر برف فرد دفن می شود باید تمام دم و باز دم خود را توسط این وسیله و نه از طریق بینی انجام دهد. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

این محصول توسط شرکت بلک دیاموند در دو مدل عرضه می شود.یک مدل که بر روی کوله های این شرکت طراحی و نصب شده است و مدل دیگر که به صورت جلیقه پوشیده می شود.در مدل جلیقه ای باید به یاد داشته باشید که برای کارکرد بهتر وسیله آن را حتما بیاد بر روی همه ی لباس های خود بپوشید و چیزی بر روی آن نپوشید.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

در مدل کوله ای دهانه بر روی بند دوش کوله قرار دارد و محل خروج دی اکسید کربن بر روی پشت کوله قرار دارد.قیمت این وسیله در مدل جلیقه ای در حدود 130 دلار می باشد و وزن آن هم ۲۵۰ گرم می باشد ولی در مدل های کوله ای دارای تنوع زیادی است. (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

RECCO

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

یکی از جدید ترین  تجهیزات جست و نجات ,RECCO می باشد.این وسیله با اینکه وزنی کمتر از 4 گرم دارد ولی می تواند تاثیر بسزایی در پیدا کردن فرد قربانی بگذارد.از ویژگی های این وسیله بی نیاز بودن به باتری است و اینکه این وسیله همواره روشن است و دکمه ی خاموش و روشن ندارد!! (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

این وسیله که به صورت ثابت و دائم بر روی کلاه کاسکت٬لباس٬کفش ها و … نصب می شود و حتی بضی از شرکت ها از قبل این وسیله را بر روی محصولات خود نصب می کنند.

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

recco reflector

این وسیله از دو قسمت RECCO detector و RECCO reflectors تشکیل شده است که قسمت RECCO detector  در اختیار امداد گران باید باشد و این وسیله توسط امواجی که ارسال می کند و امواج دریافتی از قسمت بازتابننده محل فرد قربانی را مشخص می  کند: (لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن)

لوازم و تجهیزات جدید نجات در بهمن

منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

گردآوری : دکتر حمیدمساعدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.