قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم

قله کالاهو (Kalahoo) یکی از شمالی‌ترین قله‌های کوهستان علم کوه و تخت سلیمان در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است که در استان مازندران و بخش کلاردشت واقع شده‌است. گردنه پرو در سمت شرق و گردنه کلجاران در شمال کالاهو قرار دارند.با سلوچ همراه باشید. (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم
قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم
نمای کوهستان علم کوه و تخت سلیمان و کالاهو

موقعیت جغرافیایی قله کالاهو

کالاهو یا شیر اسپد، در شمالی‌ترین نقطه منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان قرار دارد، این منطقه با تعداد زیادی قله بالای 4000 متر، یکی از بلندترین ناحیه‌های البرز مرکزی است که از شمال به چالوس، تنکابن و سلمانشهر، از غرب به دره سه هزار، از جنوب به طالقان و الموت و از شرق محدود به دره چالوس است.

کالاهو محل اتصال یک خط الراس شرقی غربی به خط الراس مرکزی منطقه که در راستای شمالی به جنوبی است و علم کوه در مرکز آن قرار دارد، است. خط الراس غربی شرقی که قله‌ کرماکوه بزرگ و کوچک و گردنه پراو را شامل می‌شود. کالاهو از جبه شمالی به منطقه شمالی تنکابن و مازیچال، از سمت جنوب به گردنه کلجاران و قله‌های رستم نیشت، تخت رستم و سیاه گوک و در نهایت دندان اژدها و تخت سلیمان، از سمت شرق به وسیله گردنه پرو به کرماکوه کوچک و بزرگ و در نهایت از شمال غرب در امتداد خط الراس مرکزی تخت سلیمان به قله‌های قبی و در انتها شاه رشید متصل می‌شود. (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم
یال منتهی به قله کالاهو

جانپناه و پناهگاه قله کالاهو

تاکنون سه جانپناه در منطقه علم کوه و تخت سلیمان ساخته شده است که عبارتند از:
جانپناه سرچال

کوه تخت سلیمان را بهتر بشناسیم
جانپناه سرچال

؛ این جانپناه توسط فدراسیون کوهنوردی در ارتفاع حدود 3800 متر ساخته شده‌است. آب به صورت لوله کشی در کنار آن وجود دارد و همچنین سرویس بهداشتی هم به صورت ساختمانی مجزا در کنار آن ساخته شده‌است.
جانپناه سیاه سنگ؛ این جانپناه از سری جانپناه‌های فلزی است که در مسیر صعود به قله علم کوه و بعد از قله سیاه سنگ ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4300 متری است و مساحتی معادل 15متر دارد که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد.  (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

جانپناه سیاه سنگ
جانپناه سیاه سنگ

• جانپناه خرسان؛ این جانپناه هم از سری جانپناه‌های فلزی است که در بین قله علم کوه و خرسان شمالی در سال 1375ساخته شده‌‌است، ارتفاع این جانپناه حدود 4700 متر است و بلندترین جانپناه موجود در ایران به حساب می‌آید. مساحت آن معادل 15متر است که برای 12 نفر شبمانی مناسب است. در سال‌های اخیر پنجره‌های این جانپناه از بین رفته است و امکان استفاده از آن مخصوصا در زمستان به علت پر شدن از برف وجود ندارد.  (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

پناهگاه خرسان
پناهگاه خرسان

به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی رودبارک و ونداربن تسهیلاتی مانند وسیله رفت و آمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد. شایان ذکر است تمامی این جانپناه و پناهگاه‌ها از قله کالاهو بسیار دور است و عملا برای صعود به این قله قابل استفاده نیست و تنها قرارگاه‌های رودبارک و ونداربن می‌تواند محل شبمانی اول تیم‌های صعود کننده باشد.  (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

مسیرهای صعود به کالاهو

صعود به قله کالاهو از جبهه شرقی (گردنه پرو)
این مسیر به وسیله پیمایش خط الراس کرماکوه به کالاهو به قله ختم می‌شود برای رسیدن به این خط الراس می‌بایست از رودبارک به بریر رفت و پس کرماکوه را صعود کرد و یا از داخل دره کلجاران به گردنه پرو رفت و خود را به کالاهو رساند. در نزدیکی کالاهو و در سمت شرق آن سوزنی‌های موسوم به سیاه لت قرار دارد که عبور از آن‌ها نیاز به دقت دارد. همچنین می‌توان از منطقه تنکابن و مازیچال خود را به گردنه پرو و سپس قله کالاهو رساند.
صعود به قله کالاهو از جبهه جنوبی (گردنه کلجاران)
این مسیر به وسیله پیمایش خط الراس شمالی جنوبی رستم نیشت به کالاهو به قله ختم می‌شود برای رسیدن به این خط الراس می‌بایست از رودبارک به بریر رفت و به گردنه کلجاران رسید و به آن وسیله خود را به کالاهو رساند.  (قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم)

قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم
نمای زیبای علم کوه و تخت سلیمان از قله کالاهو

توضیحات بیشتر

برخلاف اغلب خط‌‌‌الرأس‌های البرز مرکزی که شرقی-غربی می‌باشند، بسیاری از قلل این منطقه در خط‌الرأس‌های شمالی-جنوبی قرار گرفته‌اند.
در حال حاضر کوه‌های تخت سلیمان دارای بزرگترین مجموعه از یخچال‌های کوهستانی در ایران هستند. یخچال علم‌چال با طولی حدود 3 کیلومتر و 750 متر عرض و عمق حدود 80 متری، در شمال قله علم‌کوه از بزرگترین یخچال‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود. دیگر یخچال‌های منطقه تخت سلیمان عبارتند از: هفت خوان، شمال‌غربی علم‌کوه، تخت سلیمان، مرجیکش، خرسان، تخت چال (پاتخت) و چالون.
کوه‌های منطقه تخت سلیمان سرچشمه رودخانه‌های مهمی مانند سردآبرود، پراچان، ناریان، الموت رود، گرمارود، ازارود و رودهای دره‌های دوهزار و سه‌هزار می‌باشند.

قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم
کالاهو زیبا

منابع

وبسایت جلودار
داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.
عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.
علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.
فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی.

?بیشتر بخوانید:

قله چالون ۴۵۱۰ متر را بهتر بشناسیم +تصویر برداری از دیواره علم کوه

علم کوه را بهتر بشناسیم +ویدئو و ترک Gps مسیر های صعود

کوه تخت سلیمان را بهتر بشناسیم +Gps مسیر صعود

راهنمای صعود به هیمالیای ایران علم کوه

یک دیدگاه در “قله کالاهو 4400 متر را بهتر بشناسیم

  • نوامبر 9, 2017 در4:13 ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام
    سایت بسیار عالی دارید کامل و دقیق
    بسیار ممنون شاد و پیروز باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.