قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم +تِرَِِک Gps مسیر صعود

قله برج (Borj) در استان تهران و شمال روستاهای شمشک و لالان در منطقه کوهستانی البرز مرکزی قرار گرفته­­است. این قله بر روی خط الراسی شمالی جنوبی قرار دارد که از شمال به خلنو و از جنوب به سرکچالها منتهی می­شود. قله برج را می­توان از چهار جهت اصلی صعود نمود ولی مسیر رایج صعود آن مسیر شرقی است که از روستای لالون شروع می­ شود. با سلوچ همراه باشید. (قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم)

Powered by Wikiloc

موقعیت جغرافیایی قله برج

قله سنگی برج محل تقاطع دو خط الراس بزرگ در قلب منطقه البرز مرکزی است. خط الراس شرقی غربی که از قله سکه نو به قله اشتر می­رسد و خط الراس شمالی جنوبی که قله خلنو به مجموعه سرکچال ­ها ختم می­شود. بدین ترتیب شمال قله 4280 متری برج تیغه ژاندارک، خلنو کوچک و سپس خلنو بزرگ است، شرق آن گردنه ورزآ و سپس جانستون و خرسنگ است و جنوب آن گردنه ورزآب و قله سرکچال بزرگ است و غرب آن قله هرزه کوه است. دشت وارنگه رود در شمال غربی این قله و دشت لالون در شرق آن است. (قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم)

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

دانلود ترک جی پی اس صعود به قله برج

Gps-traks-قله-برج.zip (1295 دانلود ها)
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

مسیرهای صعود به قله برج

به صورت کلی برای صعود به قله برج چهار مسیر زیر وجود دارد که همگی آن­ها نزدیک به قله برج درگیری با سنگ دارد.

  • مسیر شرقی: این مسیر رایج صعود به برج است که از روستای لالون شروع می­شود و پس از عبور از آبشار لالون و گردنه ورزآ به قله برج می­رسد. قسمت انتهایی مسیر، از گردنه تا قله، مسیر سنگی است و نیازمند آشنایی با مهارت سنگ نوردی است.
  • مسیر جنوبی: به وسیله گردنه ورزآب به قله برج می­رسد و قسمت نهایی مسیر آن با مسیر غربی یکسان است. برای رسیدن به گردنه ورزآب می­توان قله سرکچال بزرگ را صعود کرد و یا از دشت لالون به آنجا رفت.
  • مسیر غربی: اگر از قله هرزه کوه به برج بروید مسیر غربی است. هرزه کوه را می­توان از دشت دریوک و یا وارنگه رود و یا از مسیر خط الراس پیمایش کرد. قسمت نهایی این مسیر همان مسیر جنوبی است.
  • مسیر شمالی، پیمایش خط الراس خلنو به برج است که نیازمند عبور از تیغه­های ژاندارک است. این مسیر دست به سنگ بسیار مشکلی دارد و در فصل­هایی که برف در منطقه است نیازمند حمایت می­باشد. (قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم)

صعود زمستانی گرده شرقی سرکچال به خلنو

دانلود ویدئو

صعود زمستانی و بهترین زمان صعود به قله برج

صعود زمستانی برج به دلیل باد زیاد و دمای هوای پایین و حجم برف زیاد منطقه نیازمند تجربه و آمادگی و مهارت است. تمامی مسیرهای منتهی به این قله سنگی پر برف است و به دلیل درگیری با سنگ می­بایست حمایت شود. بادهای شدید که از دشت دریوک و وارنگه رود و لالون می­آیند و نقاب­های بین مسیر و ترکیب سنگ و برف و یخ در زمستان بسیار سنگین می­باشد. خطر ریزش بهمن در تمامی دامنه­هایقله در فصل بهار و زمستان همواره وجود دارد. بهترین زمان صعود برج خرداد و تیرماه است.

قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم
قله برج دید از شرق قله

دید از قله

در صورت صاف بودن هوا از روی قله برج می­توان قلل سرکچال بزرگ، سرکچال2، سرکچال 3، کلون بستک، روته، آبک و توچال را در سمت جنوب و جنوب غرب، قله خلنو در شمال، جانستون و خرسنگ و دماوند در شرق، در جنوب، آزادکوه، کمانکوه و یخچال را در شمال غرب مشاهده کرد. (قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم)

قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم
قله برج دید از غرب قله

منابع

سایت حلودار

داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391.

عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384.

علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385.

فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی. (قله برج 4280 متر را بهتر بشناسیم)

کوههای ایران را بهتر بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.