راهنمای صعود به قله قاش مستان دنا +ویدئو مستند صعود

 مقدمه:

رشته کوه بزرگ زاگرس آبادانی را از شمال غرب تا جنوب شرق به ایران هدیه داده است(صعود به قله قاش مستان دنا). دنا، زردکوه و اشترانکوه این سه مجموعه چهارهزاری های زاگرس بهشتی زیباست برای عاشقان طبیعت که کوهنوردان را از سراسر ایران به سوی خود فرا می خواند. اواسط خردادماه است و آثار برف های سهمگین زمستان در جبهه شمالی دنا هنوز مشهود است. شناخته شده ترین و شاید ساده ترین راه صعود به قله قاش مستان از روستای خفر پادنا شروع می شود. از روستا دو مسیر به جانپناه وجود دارد. مسیر سمت چپ کوه دژ که مسیر ساده تر و کوتاه تر است و مسیر سمت راست کوه دژ یا مسیر آبشار، که طولانی تر ولی باصفا تر است. (صعود به قله قاش مستان دنا)

صعود به قله قاش مستان دنا

  پیشنهاد ما:

پیشنهاد می کنیم که برای رفتن به پناهگاه(جانپناه) مسیر آبشار را انتخاب نمایید.

از روستا و در میان باغ های سیب ، آلو ، گردو و سپیدار، مسیر دره آبشار را در پیش بگیرید و بعد از حدود 5 ساعت کوهپیمایی و گذر از بالا دست آبشار بزرگ خفر، به جانپناه قاش مستان در ارتفاع 3000 متری خواهید رسید. (صعود به قله قاش مستان دنا)

صعود به قله قاش مستان دنا

آب برفچال قاش مستان از کنار جانپناه می گذرد و می توان آب را از بالادست تهیه کرد(صعود به قله قاش مستان دنا).

پناهگاه ظرفیت محدودی دارد لذا معمولا باید چادر ها را کنار جانپناه و در کنار همنوردانی از تمام نقاط ایران برای صعود به قله آمده اند برپا نمایید و شبی پرستاره را در جبهه ی شمالیِ خط الراس مرکزی دنا سپری کنید. برف های یخچال قاش مستان بی وقفه در حال ذوب شدن است و تا صبح صدای آبشارها به گوش می رسد.

صعود به قله قاش مستان دنا

صبح روز بعد مسیر قله را در پیش  بگیرید و بعد از شش ساعت، یخچال بزرگ و پر برف قاش مستان را پشت سر بگذارید (استفاده از مینی کرامپون جهت ایمنی صعود الزامی می باشد) و به زیر قله می خواهید رسید. گرچه یک ساعت انتهایی مسیر، پر شیب و ریزالی است و با توجه به ارتفاع بالای 4000 متر کمی خسته کننده می نماید اما نمای قله زیبای مورگل و آبشار های یخ زده در میان صخره های خشنِ زیر قله ها ، خستگی را از تن بیرون می کند.

صعود به قله قاش مستان دنا

شدید تر شدن باد و سردتر شدن هوا نشان از رسیدن به خط الراس دارد. گام های آخر را که بر دارید و به قله زیبای قاش مستان این بلندترین قله ی زاگرس می رسید.

صعود به قله قاش مستان دنا

مناظر اطراف بسیار زیباست. می توانید خط الراس دنا را از شرقی ترین قله “پازن پیر” تا غربی ترین قله “کل قدویس” دنبال کنید و به دنبال قلل آشنا بگردید . کل خرمن باشکوه ، نول ها ، برف کرمو، حوض دال ، مورگل ، قلل کاسه خفر و همینطور قله هایی که آرام و با غرور به دوردست ها می نگرند. سوز سردی می وزد و زمان در حال از دست رفتن است.

قانون ساعت 14:

اگر موفق به صعود شده اید قبل از ساعت 14:30 دقیقه آماده بازگشت به سمت پناهگاه شوید و اگر تا قبل از ساعت 14 موفق به صعود به  قله نشده اید  ریسک نکنید و قید صعود به قله را بزنید و بازگردید، چرا که مسیر طولانی و خسته کننده ای بر روی یخچال در پیش دارید. مسیر بازگشت از یخچال را در پیش  بگیرید و قبل از غروب آفتاب خود را به جانپناه برسانید.

صعود به قله قاش مستان دنا

می توانید شبی دیگر را به تماشای ستارگان پر نور دنا و گوش سپردن به صدای آبشارهای پرشور ناشی از آب شدن برف ها و مرور خاطرات صعودهای قبل با دوستان سپری  کنید. صبح روز بعد مسیر روستای خفر را از مسیر پاکوب در پیش بگیرید(مسیر آبشار برای بازگشت توصیه نمی شود)  و با گذشتن از کنار جویبارها و آبشارهای متعدد به روستا می رسید و می توانید ناهار را در سفره خانه سنتی روستای خفر میل کنید و آماده بازگشت گردید.

مسیر دسترسی به روستای خفر از یاسوج

نکات مهم برای صعود به قله قاش مستان (بیژن3) :

  • مردم روستای خفر بسیار مهمان نوازند و در روستا امکان اقامت وجود دارد.
  • در سفره خانه سنتی کیخسرو امکاناتی از قبیل پارکینگ و اتاق هایی برای اسکان وجود دارد. شماره تماس: 09136270507 و 03153574405 آقای عمادی
  • خانه کوهنوردان برج آسمان در روستای خفر پذیرای کوهنوردان است. تلفن تماس 03223672148
  • می توان برنامه صعود به قله را از روستا به صورت یک روزه سنگین نیز اجرا کرد و با کوله سبک صبح زود از روستا حرکت کرد و شب به روستا بازگشت.
  • داشتن مینی کرامپون و کفش مناسب برای صعود به قله در بهار ضروری است.

تهیه و تنظیم از حمید رضا دهقان منشادی

 

یک دیدگاه در “راهنمای صعود به قله قاش مستان دنا +ویدئو مستند صعود

  • ژوئن 14, 2020 در9:54 ب.ظ
    پیوندیکتا

    درود بر شما …اگر امکان داره مسیر رفت و برگشت و بنویسید که چند کیلومتر میباشد با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.