راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی

دیباچه

«طبیعت گردی» آمادگی می‌خواهد. تفاوتی ندارد که یک پیک‌نیک یک روزه به اطراف شهر است، یک سفر کوتاه به دل طبیعت سرسبز و یا چند هفته رانندگی جاده‌یی در دل کوه‌ها و کویر. در هر شرایطی و با هر همسفری شما باید در سفر احساس آرامش و امنیت داشته باشید.

چادر مسافرتی قطعاً یکی از مهم‌ترین ابزار برای داشتن این آمادگی است و هر چقدر هم که مطمئن باشید که به جای امنی سفر می‌کنید و یا هواشناسی در پیش‌بینی خود متبحرانه عمل کرده است، باز هم از باران‌های ناگهانی و رعد و برق‌ها در امان نخواهید بود. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

بودجه خود را بررسی کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید برای سفرهای نوروزی و یا سفرها و پیک‌نیک‌های دیگر در شش نخست سال نو، یک چادر مسافرتی و وسایل اسکان مناسب تهیه کنید، بهتر است بودجه‌ی خودتان و کیفیت و کاربرد چادر را به صورت همزمان بررسی کنید. در هر حال خرید چنین وسایلی مانند سرمایه‌گذاری برای روزهای راحت‌تر است و اگر درست انتخاب نشوند هدر دادن سرمایه‌ی شما به شمار می‌آیند. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

به همسفران خود فکر کنید

هدف‌تان از خرید چادر چیست؟ قرار است همیشه همراه خانواده به دل طبیعت بروید و پیک‌نیک‌های یک‌روزهداشته باشید؟ قاعدتاً برای چنین استفاده‌ای در اولین مرحله باید به فضای کافی چادر و سبک بودن آن توجه کنید.

همچنین تهویه‌ی چادری که قرار است به صورت دسته‌جمعی از آن استفاده شود، بسیار اهمیت دارد. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

oztrail-tents-007

مقصد و مصرف چادر را مشخص کنید

اگر قرار است از این پس، بعد از راهپیمایی‌ها و کوهنوردی‌های خود در طبیعت به همراه گروه همسفران، شبی را نیز در کوهستان بگذارنید به چادری با دوام، مقاوم در برابر، آب، پرش سنگ، خراشیدگی و سبک نیاز دارید.

اگر کاربرد چادر را برای خود بهتر و دقیق‌تر تعریف کنید راحت‌تر می‌توانید ویژگی‌های مهمی که به آنها نیاز دارید را برای خود فهرست کنید.

ویژگی‌های مهم چادر را در نظر داشته باشید

چادرها در اشکال و اندازه‌های مختلف برای انواع نیازها و شرایط آب‌وهوایی کمپینگ ساخته می‌شوند. اما مواردی هست که باید برای خرید یک چادر در نظر بگیرید. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

oztrail-tents-008

مقاومت و کیفیت کف چادر

کف چادر باید بیشتر از قسمت‌های دیگر در برابر آب و یا خراشیدگی مقاومت داشته باشد. فشاری که بر اثر وزن و حرکت افراد در کف چادر ایجاد می‌شود، می‌تواند آب را وارد فضای داخلی کند و این دلیل اصلی پوشش جداره‌ی چادرها با لایه‌های مختلف اورتان است.

برای آنکه از ورود آب به چادر جلوگیری شود معمولاً پارچه‌ای که با آن چادر ساخته می‌شود را با اورتان می‌پوشانند البته در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و ساخت مواد ترکیبی مختلف، جداره‌هایی برای چادرها ساخته می‌شود که نیازی به پوشش دوباره ندارد اما به طور سنتی چادرها را از یک لایه نایلون و یک لایه پوشش اورتان برروی آن می‌سازند.

تمام پوشش‌های برپایه اورتان با دو روش انجام شود. در روش اول اورتان به صورت مایع بر روی پارچه ریخته شده و بعد به صورت مساوی روی آن پخش می‌شود. در این روش پارچه می‌تواند تا ۳۵ پاسکال فشار آب را تحمل کند. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

در روش دوم اورتان به صورت یک لایه بر روی پارچه چسبانده می‌شود که روشی بسیار کم‌هزینه‌تر از روش قبلی است و تا ۲۰۰ پاسکال فشار آب را تحمل می‌کند.

صرف نظر از این روش‌ها، طبق استانداردهای امروزی چادر مسافرتی باید بتواند تا ۱۰۰ پاسکال فشار آب را تحمل کند و گرنه شاید مجبور شوید قبل از خواب در چادر، جلیقه‌ی نجات بپوشید!

به یاد داشته باشید که سطح پوشش داده شده‌ی چادر شما باید به سمت داخل باشد چرا که ممکن است به دلیل تماس با خاک و سنگریزه‌ها، پوشش خود را از دست بدهد.

جداره‌ای که برای سقف چادر به کار می‌رود

بهتر است که سقف چادر شما از یک پارچه‌ی یک سره دوخته شده باشد تا احتمال ورود آب باران به داخل چادر به کمترین حد برسد. گاهی سقف چادرها را با پارچ‌های چند لایه مانند پارچه‌هایی که برای پوشاندن روی تریلرها و یا قایق‌ها استفاده می‌شود، می‌سازند. این پارچه‌ها به راحتی در برابر فشار قطرات باران و یا ستگ‌های نوک تیز مقاومت می‌کنند.

البته چادرهایی که رویه و کف آنها با این پارچه‌ها ساخته می‌شود بسیار سنگین‌تر و قطورتر از چادرهای نایلونی هستند و به کوچکی آنها جمع نمی‌شوند. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

عاملی که نباید در این وسط نادیده گرفته شود، ساختار دوخت چادر است. باید به به دنبال چادری باشید که لایه‌ی رویی آن به خوبی به لایه‌ی کفی مهر و موم شده باشد، اگر این درز درست پوشانده نشود تمام لایه‌ها و مقاومت پارچه‌ها بی فایده خواهد بود.

تنها وصل کردن این دو لایه با یک نوار نازک برای جلوگیری از نفوذ آب کفایت نمی‌کند. با این حال بسیاری از شرکت‌ها نوارهای ضد آب را به صورت جداگانه نیز تولید کرده‌اند که می‌توانید برای محکم کاری و راحت کردن خیال‌تان این نوارها را تهیه کنید و خودتان درزها را محکم کنید.

oztrail-tents-009

وزن چادری که می‌خرید

چادرهای نایلونی در وزن‌های مختلفی در بازار هستند که گاهی تشخیص آنها سخت است اما می‌توان با لمس آنها این موضوع را تا اندازه‌ای متوجه شد.

چادرهای چند لایه که در قسمت‌های بالاتر از آنها صحبت کردیم به طور معمول سنگین‌تر از چادرهای نایلونی هستند و قاعدتاً برای حمل بر روی کوله و پییش روی در طبیعت مناسب نیستند. (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

همچنین هر چه چادری که انتخاب می‌کنید بزرگتر باشد، وزن آن بیشتر است. بنابراین برای کمپینگ‌های حرفه‌یی‌تر برای کوهنوردی و یا پیشروی در طبیعت، افراد باید چند چادر کوچک و مناسب داشته باشند.

به جزئیات دقت کنید

افزون بر مواردی که از آنها سخن گفتیم جزئیاتی وجود دارد که هنگام خرید چادر باید به آنها توجه کنید. گاهی اوقات برخی از چادرها به صورت دو جداره تولید می‌شوند که مقاومت چادرهای پوشش داده شده با اورتان را ندارند اما تهویه‌ی هوا در آنها به خوبی انجام می‌شود.

پل‌هایی که چادر را به زمین وصل می‌کنند باید کیفیت مناسبی داشته باشند؛ اینها تقریباً مهم‌ترین بخش چادر برای ایستادن بر روی زمین هستند که اگر کیفیت خوبی نداشته باشند چادر مسافرتی شما بیشتر شبیه کیسه خواب خواهد شد! (راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی)

دوخت ورودی و پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود حشرات و باران بسیار مهم است. همچنین کیفیت زیپ‌ها و یا سایر نگهدارنده‌های آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما چیست؟ به نظر شما در هنگام خرید چادر برای سفر طبیعت گردی به چه مواردی باید دقت نمود؟ تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

 

یک دیدگاه در “راهنمای خرید چادر برای سفر و طبیعت گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.