بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب +ویدئو

در این مقاله به بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب می پردازیم در انتها نیز نگاهی به تکنیک طناب دوقلو می اندازیم. با سلوچ همراه باشید.

بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب

تك طناب (Single Rope):

این طناب‌ها به صورت تك رشته، توانی تحمل فشار ناشی از سقوط دارا هستند قطر این طناب‌ها از 8/9 میلی‌متر تا 5/11 میلی‌متر است. نكته‌ای كه باید به آن توجه شود این است كه هر چه قطر طناب كم‌تر می‌شود وزن آن نیز كم می‌شود برای مثال وزن متوسط طناب 11 میلی‌متری در هر متر حدود 70 تا 80 گرم است.

بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب
مزایا:

وزن تك طناب سبك‌تر از طناب دوبل (نیم‌طناب) است و استفاده از آن در طول صعود راحت‌تر است.
معایب:
در مسیرهای بلند با یك طناب 50 متری در فرودها (مخصوصاً فرودهای مرحله‌ای فقط می‌توان مسافت 25 متر را فرود آمد كه محدودیت بزرگ در این مورد است) و همچنین اگر بر اثر ساییده شدن به یك لبه‌ی تیز و یا حتی افتاد سنگ روی طناب و باعث آسیب یا حتی پاره شدن طناب شود، می‌تواند خود باعث بروز مشكلات زیادی شود. (بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب)

نیم‌طناب یا طناب دوبل (Double Rope):

قطر این نوع طناب‌ها حدود 5/8 تا 9 میلی‌متر است. كه از این طناب‌ها به صورت دو رشته‌ای در صعودها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سیستم حمایتی كاملاً ایمن باشد (حمایت كردن با طناب دوبل مخصوصاً برای حمایت‌چی دشوار است).
مزایا:
در مقابل با تك‌طناب ایمنی بالاتری داراست و همچنین خطر اینكه هر دو طناب بر اثر لبه‌ی تیز سنگ و یا افتادن سنگ روی هر دو طناب آسیب ببیند بسیار كمتر می‌شود. یكی دیگر مزایای نیم‌طناب این است كه می‌توان فرودهای طولانی‌تری انجام داد (مثلاً در مقابل تك‌طناب با 2 طناب 50 متری می‌توان 50 متر فرود آمد).
معایب:
طناب‌ها را می‌توان یا مثل حالت تك هر دو را از میان یك كارابین گذراند و یا اینكه در طول صعود هر طناب را از كارابین خاص خودش عبور داد. در صورتی كه طناب‌ها را گاهی هر دو از یك كارابین و گاهی از دو كاربین مختلف بگذرانیم طناب‌ها در هنگام صعود خیلی كش آمده و در این هنگام بر اثر كشیده شدن یك طناب بر روی طناب دیگر در كارابین‌هایی كه با هم قرار دارند خطر داغ شدن و سوختن یكی از طناب‌ها و آسیب رسیدن به طناب می‌شود.

بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب

طناب دوقلو (Twist Rope):
این طناب‌ها در واقع مثل دو طناب نازك دوبل هستند و قطر این دو طناب بین 8 تا 5/8 میلی‌متر است. تنها اختلاف این طناب با طناب دوبل در روش انداختن آن در میانی‌هاست كه باید هر دوی آن را حتماً از یك كارابین عبور داد. این طناب‌ها بیشتر در صعودهای آلپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب)

بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب
مزایا:
اگر كسی از طناب دوقلو در فرود استفاده كند می‌تواند به اندازه تمام طول طناب، فرود برود و همزمان توانسته درجه‌ی ایمنی را بالا ببرد، ضمناً در مقایسه با طناب دوبل وزن طنابش هم كمتر خواهد بود. (بررسی سیستم حمایت تک طناب و نیم طناب)
در چند دهه‌ی قبل طول طناب‌های سنگنوردی بین 30 تا 40 متر بود و سنگنوردان قدیم وزن طناب 50 متری را سنگین می‌دانستند. با گذشت زمان استاندارد برای طول طناب 45 متر رسید. در حال حاضر سنگنوردان بیشتر از طناب‌های 50 متر و یا حتی در بعضی مواقع رد صعودهای خاص از طناب 55 تا 60 متری نیز بهره می‌گیرند.

منبع

راهنمای خرید طناب کوهنوردی

اگر شما می خواهید برای صعود های زمستانه طناب بخرید بسته به کاربرد مورد نظر شما و نوع برنامه انتخاب های محدودی دارید ما اینجا انواع مختلفی از طناب های کوهنوردی را گرد آورده ایم. با سلوچ همراه باشید.

دانلود ویدئو با کیفیت 720p

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.