چگونه خود را برای اولین صعود به یک قله 4000 متری آماده کنیم؟

اولین تجربه شما در صعود به قله های مرتفع تجربه خاصی خواهد بود اما همواره تجربه پر چالشی است و متاسفانه حوادث ناگواری می آفریند این اتفاقات نتیجه مسیریابی اشتباه ،بی تجربگی و بهمراه نداشتن تجهیزات مورد نیاز است. (اولین صعود به یک قله 4000)

اولین صعود به یک قله 4000

 

در  این ویدئو به شما می گوییم که چگونه یک صعود ایمن و موفق را رقم بزنید با سلوچ همراه باشید.

دانلود ویدئو با کیفیت720p

هارنس کوهنوردی

دوستم مارنی از هارنس سنگنوردی خود در صعود های فنی استفاده می کند هارنس های سنگنوردی قابل تنظیم هستند و می توانند در صعود ها مورد استفاده قرار گیرند.اما من یک هارنس اختصاصی برای کوهنوردی پوشیده ام چرا که بسیار سبک تر بوده و بخش فوم نرم آن که در صعود ها احتیاجی به آن نیست حذف شده است.

*قبل از صعود به ارتفاعات شما تمام تجهیزات مورد نیازتان را باید مهیا کنید.

علاوه بر اینکه باید تجهیزات سنگنوردی مثل کارابین ،اسلینگ,طناب انفرادی و… (اولین صعود به یک قله 4000)

اولین صعود به یک قله 4000

کیت نجات از شکاف یخی

شما به ابزار دیگری نیز احتیاج دارید که از جمله می توان به تجهیزات نجات از شکاف های یخی می باشد.که شامل طنابچه برای ایجاد گره های اسطکاکی مثل پروسیک و گره رکابی و… می باشد .یا اینکه می توانید از ابزار های مکانیکی صعود استفاده نمایید. (اولین صعود به یک قله 4000)

* مسلما در وهله اول باید از افتادن در شکاف های یخی پیشگیری کنیم.

ما باید پیش از شرکت در یک صعود به قله مرتفع آموزش های لازم را ببینیم تا احتمال سقوط در شکاف های یخی را به حداقل برسانیم.و همچنین پیش از صعود به ارتفاعات بلند باید کار با تجهیزات نجات از شکاف را بیاموزیم.چرا که سقوط در یک شکاف یخی اصلا تجربه خوبی نیست.

خود حمایت و پیچ یخ

پیچ یخ و ایجاد خودحمایت نقش مهمی را در صعود های فنی به قله ها بازی می کند اما برای اولین صعود بهتر است از ورود به مسیر های فنی صرف نظر کنید. مورین معمولا از کلاه ایمنی سبک(فوم) سنگنوردی استفاده می کند.

اولین صعود به یک قله 4000

وزن تجهیزات

چرا که برای کوهنوردان حرفه ای وزن تجهیزات بسیار مهم است. اما این کلاه ایمنی با جنس پلی کربنات در شرایط کوهستان و ارتفاع دوام بیشتری دارد.

بهتر است فقط وسایل ضروری را با خود بردارید تا حد امکان وزن کوله پشتی خود را کاهش دهید. (اولین صعود به یک قله 4000)

*با کاهش وزن کوله پشتی می توانید در کوهستان سریعتر و موثر تر گام برداری نمایید.

و همچنین باعث می شود توان خود را حفظ کنید و با ایمنی بیشتری صعود نمایید.

اولین صعود به یک قله 4000

من همیشه با خودم دفترچه خاطرات یک پلیر موسیقی و یک کتاب به کوهستان می برم وهمچنین به مقدار کافی مواد غذایی و مایعات با خود بردارید تا نیاز بدنتان را فراهم کند .تجهیزات ضروری را هم نباید از قلم بیاندازید. (اولین صعود به یک قله 4000)

ضروری است که در شرایط هوای صاف و بدون وزش باد شدید صعود نمایید پیش از صعود حتما پیش بینی ها را مورد توجه قرار دهید پیشبینی ها بر روی اینترنت و موبایل قابل مشاهده هستند.

ارتفاع

ارتفاع زدگی

بیشتر قله های مرتفع ارتفاعی بیش از 4000 متر دارند لذا ارتفاع زدگی مشکل بزرگی خواهد بود.علائم بیماری ارتفاع شامل:سردرد،سرگیجه حالت تهوع و بی حالی می باشد برای جلوگیری از این مشکل می توانید. (اولین صعود به یک قله 4000)

پیش از صعود به ارتفاع بالای 4000 متر بهتر است چند قله 3000 متری را صعود نمایید و همچنین مقدار زیادی مایعات مصرف نمایید.

تا بدنتان در شرایط طبیعی قرار بگیرد و البته اگر می توانید چند شب را در ارتفاع حدود 3000 متر بخوابید اگر قرار است مسیر های دشوار و بدون امکانات پناهگاهی و… را صعود نمایید باید حتما با خود کیسه خواب و چادر و کوله حمله و اجاق و سوخت و غذا حمل نمایید

اما توجه کنید که یک کوله پشتی سنگین توان شمارا کاهش می دهد.

اولین صعود به یک قله 4000

پناهگاهها و جانپناهها

و ممکن است شانس رسیدن به قله را از شما بگیرد پس بهتر است مسیر هایی را انتخاب نمایید که از پناهگاهها و جان پناهها عبور می کنند و نیاز های شمارا تا حدودی برطرف می کند.

در اروپا در مسیر های پر رفت آمد پناهگاههایی احداث شده اند که امکانات رفاهی مثل نوشیدنی و غذا و تخت خواب و… را در اختیار کوهنوردان و طبیعت دوستان قرار می دهند. (اولین صعود به یک قله 4000)

البته برای اینکه هزینه های شما کم تر شود از قبل باید کارت عضویت این پناهگاهها بگیرید.

اولین صعود به یک قله 4000

روز حمله به قله

اشتباهی که اکثر کوهنوردان مرتکب می شوند این است که روز حمله به قله چند ساعت قبل از طلوع آفتاب عازم صعود می شوند ترک کردن پناهگاه یا کمپ در صبح خیلی زود باعث می شود که دشواری های زیادی را تحمل کنید و همچنین مجبور می شوید با تلاش زیاد جای پا در مسیر های یخ زده ایجاد نمایید. (اولین صعود به یک قله 4000)

بهتر شب قبل از صعود مسیر حمله به قله را با اعضای تیم مرور نمایید و شناخت کافی از مسیری که قرار است صبح فردا  قبل از طلوع آفتاب طی کنید را بدست بیاورید.

لذا دوباره نقشه و مسیر های صعود را چک کنید.

نکته آخر:

اگر برنامه ریزی کرده اید که در شب قله را صعود کنید پیشنهاد می کنیم که صرف نظر کنید و چند ساعتی استراحت نمایید تا آفتاب طلوع نماید همواره کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی و عینک دودی را در سر کوله حمله خود جای دهید در ارتفاعات بالای 4000 متر شدت تابش آفتاب بسیار شدید خواهد بود امیدواریم توانسته باشیم مهمترین نکات برای لذت بردن از اولین صعود 4000 متری را به شما همنورد عزیز ارایه کرده باشیم.

*یادتان باشد وقتی که به قله می رسید تازه نیمی از مسیر را طی کرده اید…

سپاس از توجه شما

 

4 دیدگاه در “چگونه خود را برای اولین صعود به یک قله 4000 متری آماده کنیم؟

  • آگوست 31, 2017 در12:49 ق.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام و تشکر فراوان از مطالب عالیتون
    ویدئو و متن که ترجمه ی ویدئو بود بسیار عالی بود اما یه مشکلی که میبینم ترجمه نادقیق و بعضا نادرست هست که خیلی هم مشاهده کردم توی سایتتون چون خودم از طرفداراتون هستم.
    قسمت اخر ویدئو که شما نوشتین” اشتباهی که اکثر کوهنوردان مرتکب می شوند این است ….” نه تنها کاملا اشتباهه بلکه دقیقا و دقیقا عکس چیزی که طرف توی ویدئو میگه که ذکر میکنه:
    “استارت خوب توی کوهنوردی ترک بیواک یا پناهگاه تو ساعتای اول روزه که بهتون اجازه ی خطا کردن رو میده و برف هم سفته صعود راحت تره و …”

    پاسخ
    • دسامبر 6, 2017 در1:37 ق.ظ
      پیوندیکتا

      سپاس از حسن توجه شما همنورد عزیز
      ویدئو ها به صورت شنیداری ترجمه و زیرنویس می شوند لذا امکان وجود خطا در ترجمه ها وجود دارد.
      اگر علاقمند به کار ترجمه ویدئو های آموزشی هستید و وقت آزاد دارید خوشحال می شویم با ما همکاری نمایید و در آخر ویدئو ترجمه شده شما با نام شما منتشر خواهد شد.
      سر دبیر (سروستانی) 09386684880

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.