آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب

در این مقاله به بیان بهترین توصیه ها و نکات جهت آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب می پردازیم با سلوچ همراه باشید.
راه‌هاي عبور از رودخانه‌ها و تاثيرات عمق آب، سرعت جريان آب و عرض رودخانه يكي از مسايل پيش روي كوهنوردان است كه در اين مطلب بررسي شده است:
تا آنجا كه امكان دارد سعي كنيد براي عبور از روي رودخانه‌ها از پل‌ها يا معابري كه امكان عبور از آن را فراهم مي‌سازند، استفاده كنيد حتي اگر فاصله آنها دور باشد و شما مجبور به طي مسافتي بيشتر شويد. تنها در مواقع ضروري و غيرقابل اجتناب داخل آب شويد. در صورتي كه به هر علتي مجبور بوديد از داخل آب عبور كنيد،

آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب

آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب

موارد مهم زير را مدنظر قرار دهيد:

الف) دماي هوا

خيس شدن در فصول سرد مي‌تواند حيات شما را به خطر اندازد، پس قبل از اقدام به عبور از آب لازم است از وجود لباس‌هاي خشك اضافي و همچنين امكان توليد گرمايش(نظير دسترسي به چوب براي روشن كردن آتش) اطمينان حاصل كنيد. لذا در صورت مهيا نبودن اين شرايط توصيه اكيد بر بازگشت مي‌كنيم. به‌ويژه امكان خشك كردن كفش بسيار مهم است. (آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب)

ب) عمق آب

هر چه عمق آب بيشتر باشد، نياز به انجام حمايت از افراد تيم بيشتر مي‌شود. اگر عمق آب پايين‌تر از گردن افراد تيم بوده و به اندازه عرض رودخانه طناب انفرادي همراه داشته باشيد كار راحت خواهد شد. در اين حالت لازم است ابتدا يكي از افراد قوي تيم با بستن يك سر طناب به خود از رودخانه عبور نموده و آنگاه با كمك يكي از افراد ديگر تيم در اين سمت رودخانه، دو سر طناب را به نحوي كه طناب خيلي كشيده نگردد و كمي آويزان باشد کنترل نمایند، سپس بقيه افراد تيم با توجه جریان آب از سمت چپ ویا راست طناب عبور. اما اگر عمق آب بالاتر از گردن افراد تيم بوده و يا طناب انفرادي كافي نداشته باشيد چاره‌اي جز شنا براي عبور از رودخانه نخواهيد داشت. همچنين حتي اگر عمق آب در حد سينه شما باشد، اما فشار و سرعت آب بيشتر باشد بهتر است با شنا از آن عبور كنيد. براي شنا ابتدا كوله خود را در آورده و در زير سينه خود قرار دهيد و سپس دو دست خود را بر روي آن بيندازيد. آنگاه چهار دست و پا و به شيوه شناي سگي از رودخانه عبور كنيد. ترجيحاً تك‌تك شنا كنيد تا احياناً اگر براي كسي اتفاقي افتاد بقيه بتوانند به او كمك كنند. (آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب)

آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب
ج) سرعت جريان آب

 هرچه سرعت جريان آب و عمق آب بيشتر باشد بايد مايل‌‌تر و در جهت موافق جريان رودخانه شنا كنيد، حتي اگر ۵۰ متر پايين‌تر موفق به رسيدن به آن سمت رودحانه شويد. توجه داشته باشيد كه حفظ جان مهم‌تر از حفظ كوله است و لذا اگر احساس كرديد نگهداري كوله مي‌تواند جان شما را به خطر اندازد، كوله را رها كرده و خودتان را نجات دهيد. همچنين لازم است دقت و توجه بيشتري نسبت صخره‌هاي موجود در وسط و اطراف رودخانه و همچنين احتمال وجود آبشار در پايين رودخانه كنيد.

د) عرض رودخانه

 اگر عرض رودخانه كم باشد، مي‌توان از چوب يا باتوم نيز براي حمايت استفاده كرد. (آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب)

شما می توانید شیوه های عملی و مختلف عبور از رودخانه را از مربیانتان بیاموزید . فقط کافیست که بخواهید !!!

چند نكته اضافي :آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب

۱- ترجيحاً با كفش از رودخانه عبور كنيد. كفش شما محافظ شما در برابر سنگ‌هاي تيز و برنده، مارهاي زهرآلود در بعضي از مناطق، سر خوردن در آب و پيچ‌خوردن پا در وسط سنگ‌ها خواهد بود. البته راه رفتن با كفش خيس مي‌تواند سبب تاول زدن پاي بعضي از افراد تيم شود. لذا قبل از ادامه طريق به نحو مناسب اقدام به خشك كردن كفش و تعويض جوراب كنيد. (آموزش عبور از رودخانه و جريان‌هاي آب)
۲- قبل از وارد شدن در آب نسبت به آب‌بندي بودن وسايل خود اطمينان حاصل كنيد، به‌ويژه كبريت، اسناد و مدارك، نقشه، پول، كيسه‌خواب، لباس‌هاي خشك اضافي، غذا و وسايل صوتي و ديجيتالي خود و غيره.
۳- در كف بعضي از رودخانه‌ها امكان وجود تورهاي ماهيگيري وجود دارد، توجه داشته باشيد كه گير كردن پاي شما در تور مي‌تواند باعث گرفتن جان شما شود.
در صورتي كه عبور از رودخانه ريسك بالايي دارد، مبادرت به اين‌كار نكنيد و برگشتن را بر به خطر انداختن جان خود و دوستانتان ترجيح دهيد.

در انتها به تماشای این ویدئو جالب از عبور از رودخانه دره نگار  می نشینیم:

 

عبور از رودخانه دره نگار

دره نی گاه یا دره نگار یکی از دره های بکر و کم تردد زاگرس است که توسط رودخانه گهر که از دریاچه گهر خارج میشه ساخته شده. این دره از 5-6 کیلومتری دریاچه گهر شروع میشه و تقریبا 20 کیلومتر طول داره و در نهایت به روستای تی ختم میشه. در طول مسیر آب چند دره از جمله دره گردو و دره خرس هم به دره نی گاه وارد میشه.

دانلود ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.