چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی

دیباچه

هر كوهنوردی كه بصورت مستمر و جدی فعالیت می‌كند می‌داند كه یك برنامه كوهنوردی   می تواند چه فشاری را بر بدن وارد می‌كند. برای حفظ انعطاف‌پذیری، توان و استقامت عظلانی شما به یك برنامه غذایی و همچنین جذب آب مناسب در قبل حین و پس از صعودتان نیازمندید. در ادمه با چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی با سلوچ همراه باشید.

چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی

۱- يك روز قبل از اجراي برنامه هاي چند روزه غذاي پرانرژي و پروتئين دار مصرف نمائيد.

۲- به ياد داشته باشيد كه قبل از اجراي برنامه پرخوري نكنيد و غذاها در وعده هاي زياد و با حجم كم مصرف شود .

۳- همواره غذاي اضافي همراه داشته باشيد ( حوادث اكثراً قابل پيش بيني نيستند )

۴- از همراه بردن غذاهاي فاسد شدني در فصول گرم حتي الامكان خود داري كنيد و در صورت تغيير رنگ ، بو و مزه غذا از مصرف آن جداً خود داري كنيد.

۵- هنگام خريد به تاريخ غذاهاي كنسرو شده توجه نماييد و از مصرف كنسروهاي معيوب و باد كرده خودداري كنيد. (چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی)

۶- در طول اجراي برنامه و بين وعده هاي اصلي به تناوب مقدار كم غذا ميل نماييد و هرگز معده خود را خالي نگذاريد .

۷- براي تامين ويتامين هاي ضروري بدن ، ميوه و سبزيجات تازه به همراه داشته باشيد .

۸- شير ، خرما و تخم مرغ به عنوان غذاهاي كامل محسوب مي شود .

۹-  مواد غذايي تهيه شده بايد به گونه اي باشد كه تمامي مواد پايه حتي به مقدار اندك در آن گنجانده شده باشد .

۱۰- مواد غذايي سرشار از هيدراتهاي كربن مانند بيسكويت ، شكلات ، ژله ، مربا ، خرما و . . . . را در فهرست مواد غذايي خود قرار دهيد زيرا هضم و جذب آنها سريع تر از ديگر مواد پايه است . (چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی)

چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی

۱۱-  پروتئين گياهي و حيواني مكمل هم هستند يعني مقدار ي از پروتئين هاي لازم براي بدن در گوشت و مقداري در حبوبات وجود دارد . بنابراين لازم است در رژيم غذايي فرد هر دو نوع پروتئين گنجانده شود .

۱۲- غذا را همواره با آرامش ميل كنيد و در آن هنگام سعي كنيد به چيز ديگري غير از غذا فكر نكنيد .

۱۳- همواره به قدر كافي آب بنوشيد چرا كه اختلال در ميزان آب و املاح بدن صدمات جبران ناپذيري را به همراه خواهد داشت . هنگام استفاده از آب برف حتما به آن مقداري مواد قندي و نمك اضافه نماييد . كاهش مايعات بدن ،‌خستگي را تشديد مي كند .

۱۴- مواد پايه ذكر شده در اكثر مواد غذايي يافت مي شود اما بعضي از غذاها فقط شامل يك يا چند دسته از مواد هستند . مثلا بيشترين ماده تشكيل دهنده برنج و سيب زميني نشاسته است . نان به تنهايي حاوي ۴ دسته از اين مواد است اما اگر كره هم به آن اضافه شود ، آنگاه شامل تمامي  مواد خواهد بود . شير به عنوان يك ماده غذايي كامل شامل تمام مواد ذكر شده است . (چهارده نکته برای تغذیه در طبیعت و کوهنوردی)

آیا شما روش های تغذیه دیگری می شناسید که در این نوشتار نیامده؟ تجربیات خود را با ما و دیگر اعضاب خانواده سلوچ در میان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *