هم هوایی (آموزش پزشکی در کوهستان)

پدیده های جبرانی: هم هوایی یا ACCLIMATIZATION

با صعود به ارتفاعات و کاهش غلظت هوا و کمبود میزان اکسیژن سبب  افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس افزایش(هم هوایی) تعداد گلبول های قرمز، افزایش آنزیمهای برداشت کننده اکسیژن در ریه ها و بافت های دیگر، و افزایش جریان خون می گردد.

به مجموعه تلاش ها برای وقف دادن بدن با شرایط ارتفاع(کمبود میزان اکسیژن و کاهش غلظت هوا و…) هم هوایی می گویند. این مکانیسم ها یک تا سه روز طول می کشد ولی افزایش گلبول های قرمز جزء مکانیسم های کند است که حداکثر حدود سه هفته بعد اثر آن حاصل می شود .

علائم عدم تطابق مناسب با شرایط ارتفاعات:

تنفس تند، افزایش میزان ادرار، تنگی نفس در حین فعالیت، تنفس شبانه CHEYNE- STOKE OR PERIODIC

علائم تطابق خوب:

خواب خوب، اشتهای خوب، و عدم وجود علائم A.M.S

 

بیماری کوهستان: (A.M.S )

A.M.S    به عنوان ابتدای طیف بیماریهای کوهستان شناخته می شود.. بیماری ارتفاع حتی در ارتفاع 6500 فوتی (2000 متری) هم ممکن است بروز کند. اما معمولاً در بالای ارتفاع 8 هزار فوتی (2500 متری) خود را نشان می دهد. در ارتفاع 5000 متر تا 25% مشاهده شده است.

تقریباً بیش از 60 درصد کوهنوردان در ارتفاعات بالای 2500 متر دچار آن می شوند که در صورت بی توجهی منجر به ورم ریوی (H.A.C.E) یا ورم مغزی (H.A.P.E) و در نهایت مرگ می شود.

زمان بروز آن 6 تا 12 ساعت از رسیدن به ارتفاع مورد نظر است و بعد از 1 تا 3 روز اقامت در آن ارتفاع بهبودی حاصل می شود (اگر به ارتفاع بالاتر صعود نکند) و در صورت صعود تشدید می شود.

این بیماری (A.M.S ) غیرقابل پیش بینی است که در چه فردی بروز کند ولی می توان حدس زد که سرعت صعود و میزان ارتفاع کسب شده در طی دوره صعود 2-1 روز قبل از شروع علایم ، بسیار مهم و تعیین کننده است.

 

منبع: پزشکی کوهستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.