رژیم میوه خواری و کوهنوردی (گیاه خواری)

در میان انواع رژیم های متفاوتی که علاقمندان به کوه و طبیعت دنبال می کنند، میوه خواری یکی از جالب ترین رژیم ها محسوب می شود. در این مقاله به بررسی ویژگی های مثبت و منفی این سبک تغذیه می پردازیم. با سلوچ همراه باشید.

رژیم میوه خواری یعنی چه؟

میوه خوار بودن به این معنی نیست که شما فقط میوه می خورید. اصول این رژیم می گوید میوه خام نباید بیشتر از ۷۵ درصد از غذای مصرفی تان را شامل شود. با این حال برخی کارشناسان عقیده دارند باید این میزان را به ۵۰ درصد کاهش داد تا تعادل تغذیه ای حفظ شود. (رژیم میوه خواری و کوهنوردی)

شروع رژیم میوه خواری

اگر می خواهید رژیم میوه را شروع کنید، این پروسه باید به آرامی صورت بگیرد و طیف وسیعی از میوه ها را دربر داشته باشد. حتماً همراه هر وعده، مغزها، دانه ها و سبزیجات را هم فراموش نکنید چون این مواد، چربی و پروتئین مورد نیازتان را تأمین می کنند و همچنین مانع افزایش ناگهانی قندخون می شوند که معمولاً بعد از خوردن میوه خالی اتفاق می افتد.

یادتان باشد رژیم غذایی سالم شامل روزانه سه وعده میوه می شود. میوه های چرب مثل آووکادو، موز و نارگیل، منابع خوبی از چربی هستند.

میوه خواری و کوهنوردی

مزایا

میوه ها سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند مانند ویتامین ث و بتاکاروتن. تحقیقات هم نشان می دهد میوه ها می توانند ریسک ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهند. شما ممکن است در یک رژیم میوه خواری وزن کم کنید اما خیلی از کارشناسان این را یک امتیاز نمی دانند. اگر شما تغذیه محدود و ناکافی داشته باشید، هر نوع کمبودی می تواند روی دهد که آن وقت کاهش وزنتان ابداً یک دست آورد مثبت نیست.

میوه خواری و کوهنوردی

معایب

رژیم هایی که بر اساس میوه هستند بسیار محدود کننده اند و می توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند.

افزایش وزن

میوه ها قند طبیعی بسیار فراوانی دارند. هر چند هستند کسانی که می توانند با رژیم میوه خواری وزن کم کنند اما خوردن وعده های پر از میوه می تواند شما را در معرض افزایش وزن قرار دهد. (میوه خواری و کوهنوردی)

دیابت

برای بیماران دیابتی یا مستعد ابتلا به دیابت، رژیم میوه می تواند خطرناک باشد. میوه ها حاوی قند فراوان هستند که خوردن زیاد آن ها می تواند تأثیر منفی روی قندخون بگذارد. رژیمی که تنها میوه در آن مصرف می شود، برای افرادی که اختلالات کلیوی یا لوزالمعده ای دارند هم خطرناک است.

میوه خواری و کوهنوردی

پوسیدگی دندان

قند زیاد میوه می تواند ریسک پوسیدگی دندان را بالا ببرد. مثلاً، سیب مانند نوشابه یا شکلات، پتانسیل فرسایش دندان ها را دارد. برخی میوه ها مثل پرتقال خاصیت اسیدی بسیار زیادی دارند و می توانند مینای دندان را فرسایش دهند.

کمبودهای تغذیه ای

میوه خوارها معمولاً میزان ویتامین ب ۱۲، کلسیم، ویتامین د، ید و امگا ۳ خونشان کم است که می تواند موجب کم خونی، خستگی، بی حالی و افسردگی و ضعف سیستم ایمنی شان گردد. کمبود کلسیم هم می تواند باعث پوکی استخوان شود.

مکمل های تغذیه ای که این کمبودها را جبران می کنند اغلب از منابع غذایی لبنی یا پروتئین سویا تهیه می گردند که در رژیم میوه خواری وجود ندارند.

(میوه خواری و کوهنوردی)

ولع زیاد

محدود کردن تغذیه به میوه ها می تواند باعث ولع شدید یا وسواس غذایی شود.

 

گرسنگی

با تکیه بر تغذیه فقط با میوه و محروم کردن خودتان از ویتامین ها، چربی ها و پروتئین های ضروری این احتمال زیاد است که بدنتان را در حالت گرسنگی قرار دهید. اگر بدنتان احساس گرسنگی کند، متابولیسم تان را کم می کند تا انرژی لازم برای عملکردهای حیاتی اش را ذخیره نماید. (میوه خواری و کوهنوردی)

اسقطیزلراذت

پیش از شروع رژیم میوه خواری بهتر است با پزشک مشورت کنید

پیش از این که این رژیم را آغاز کنید، توصیه می کنیم با پزشکتان مشورت نمایید تا در صورت نیاز، مکمل های مناسب را برایتان تجویز کند و دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشوید.

رژیم میوه خواری مانند هر سبک غذایی دیگری موافقین و مخالفین زیادی دارد انتخاب با خود شماست. همه ما لذت خوردت میوه ها در طبیعت و کوه تجربه کرده ایم مصرف مناسب میوه ها برای ما سلامتی به ارمغان می آورد.

شما از چه رژیم غذایی استفاده می کنید؟ بنظر شما آیا صرفا خوردن میوه می تواند تمام نیاز های بدن مارا تامین کند؟ بهترین میوه های برای کوهنوردی کدامند؟ تجربیات خود را با ما و دیگر اعضای خانواده سلوچ در میان بگذارید.

2 دیدگاه در “رژیم میوه خواری و کوهنوردی (گیاه خواری)

  • شهریور ۲۵, ۱۳۹۵ در۱۲:۲۳ ب.ظ
    پیوندیکتا

    درود بر شما، سایت بسیار خوبی دارید، خیلی خوشحالم که در مورد کوه نوردی و گیاه خواری میتونم در اینجا مطالبی رو مطالعه کنم. خود من ترجیح میدم برای برنامه های کوهپیمایی بیشتر تغذیمو میوه ها و مغزها تشکیل بدن، هم سریع تر قابل جذب هستند و هم این که پس از مصرف بر خلاف غذاهای پخته، احساس سنگینی و رخوت ندارید و احساس شادی و انرژی دارید.
    پیروز و مانا باشید،
    خدا قوت

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *