مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی

در صورتي که با کفش کوه خود درست راه برويد و آنها را تمیز نگه دارید ، هم خاصيت ضد آب بودنشان را حفظ مي‎کنند و هم دوام بيشتري خواهند داشت.(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

حفاظت از کفش کوه شامل تمیز کردن ، حفظ شرايط نگهداري و ضدآب بودن است. نوع جنس کفش کوه با نوع پاک کردن آن بسيار مهم است. اگر کفش کوه شما راهنما يا بروشور دارد از آن استفاده کنيد، بعلاوه بايد اطلاعاتي هم در مورد ضد آب نمودن و نگهداري ، در راهنماي کفش کوه يا سايت سازنده وجود داشته باشد.

مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی

یکی از راههای مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی تمیز کردن مرتب آن می باشد.

تمیز کردن Clearing

براي تميز کردن کفش کوه ابتدا بندها را باز کنيد و لايه داخلي کفش را اگر دارد در بياوريد. گل و لجن و خاک هاي چسبیده به کفش را با برس پاک کنيد. بعد با مسواک نرم ، برس نرم يا اسفنج و آب سرد روي کفش را تميز کنيد.

در صورت داشتن خرده ريزهاي زياد روي کفش، با آب سرد روي کفش را بشویید ، دقت داشته باشید آب داخل کفش نرود.

بگذاريد کفش ها در يک هواي معمولي هوا خشک شوند. براي خشک کردن از گرما و آتش و نور مستقیم آفتاب استفاده نکنيد.

مواد ترکيبي مثل Cambrelle هم با دقت تميز و با آب شستشو شوند و بگذاريد هوا بخورند تا خشک شوند.

مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی

نگهداری Couditioning(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

رويه چرم مانند پوست است و اگر صحيح نگهداري نشود سفت مي‎شود، ترک مي‎خورد و آب درونش نفوذ مي‎کند. مواد محافظ از نرم بودن چرم حفاظت مي‎کنند و ضد آب کننده‎ها هم جلوي ورود آب را مي‎گيرند. (مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

قبل از استفاده محافظت کننده ها از خشک بودن کفش کوه اطمینان حاصل کنید .وقتي از کفش کوه خود مراقبت مي‎کنيد، دقت ويژه‎اي در قسمت خم شدن انگشتان داشته باشيد. اگر اين قسمت از کفش صحيح تميز نشود زودتر چاک مي‎خورد.

 

1- کفش را کاملا تمیز کنید.

2- با پارچه آنرا خشک کرد.

3- با روزنامه پر کنید تا هم رطوبت آن گرفته شود و هم حالت و فرم خود را حفظ کند. (بویژه در کفش های چرمی)

4- برای حفظ انعطاف پذیری کفش و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت آنرا خشک کرده و واکس مخصوص بزنید.

5- برای خشک کردن کفش از حرارت مستقیم مثل آفتاب و آتش استفاده نکنید.

6- کفش چرمی را کاملا با پیه شتر و یا گوسفند چرب کنید و محل دوخت ها را نیز با موم عسل بپوشانید تا آب وارد کفش نشود.

7- هنگام شب خوابی در برنامه زمستانی کفش ها را با روزنامه پر کرده و داخل یک کیسه نایلنی قرار داده و در انتهای کیسه خواب قرار دهبد تا یخ نزند .در غیر اینصورت صبح روز بعد به پا کردن کفشی مانند آهن غیر ممکن است.

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

ضد آب نمودن کفش

با مواد پايه محلول در آب یا موادي غير از آب مانند روغن سيليکون و واکس محلول در آب مي‎توانند باشند. يعني اين که وقتي از این مواد استفاده شود کفش شما نم دار است و مرطوب.

آب داخل منافذ چرم، مي‎تواند به عنوان مجراي ضد آب بودن به اين فرآيند کمک کند و آب داخل چرم را جذب نمايد.

اين نوع از محافظها مناسب چرم هاي يک تکه، نوبوک و چرم جير (suede Leather) هستند. به علاوه براي بافتها و لايه‎هاي Gore-tex

(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

واکس (Wax)

بيشترين استفاده براي تميز کردن کفش را دارد، اگرچه چرم را تيره مي‎کند و مخصوصاً نماي ظاهري کفش شما را خراب مي‎کند. واکس وقتي که خيلي کم و با سر انگشتان شما به کفش ماليده شوند مناسب هستند .

بعضي از واکسها کفش شما را تميز و آب‎بند مي‎کنند، اما خاصيت تنفسي آن را مي‎گيرند. اگر مايليد در مناطق مرطوب و خيس پياده‎روي يا کوهپيمايي کنيد، انتخاب خوبي است.

(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

سيليکون (Silicon)

بهتر است وقتي استفاده شود که کفش شما نو است و هنوز استفاده نشده است. سيليکون بافت را خراب نمي‎کند و رنگ چرم را تغيير نمي‎دهد. از نظر تنفسي براي چرم بهتر از واکس است، اما تأثير آن نيز کمتر است.

واکسهايي که محتوي سيليکون هستند، از نظر ضدآب بودن بيشتر دافع آب هستند و تنفس بهتري دارند، اما براي بافتهاي زبر و ترکيبي و جير مناسب نيستند و رنگ آنها را تغيير مي‎دهند.

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

مايعات شيميايي Fluoro Chemical

مانند اسپري هستند و داخل يک کپسول به صورت مايع هستند و در صورت خارج شدن به حالت پودري در مي‎آيند. براي تمامي پوتين‎ها و کفشها قابل استفاده‎اند، بخصوص بافتهاي جير و ترکيبي.

ترکيب مواد شيميايي + سيليکون مي‎تواند خاصيتهاي بيشتري داشته باشد.

(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

روغن Oil

روغن چرم، صابون چرم و روغنهاي ديگر چرم را کش مي‎دهند و انعطاف‎پذيري چرم را از بين مي برند. فقط به درد دستکش بيس بال مي‎خورند.

 

مراقبت از کفش سنگ نوردی:

 

۱- هر چه بیشتر مراقبت نمایید کفش بیشتر عمر می کند.

۲- در تعمیرات دور کفش باید کف کفش نیز عوض شود چون تناسب جنس دور و کف کفش از بین می رود (کفش تعمیر شده بیشتر در تمرینات استفاده می شود)

۳- برای دستیابی به بهترین کارایی، کف و دور کفش، پیش از هر بار استفاده با مسواک و یا فرچه کاملا تمیز شود. سپس با کمی آب شسته و خشک شود تا تمیز و عاری از گرد و خاک باشد.

۴- در طی صعود یک مسیر طولانی عمل تمیز کردن کفش را می توان باهمراه داشتن کمی آب و یک عدد مسواک و یک تکه پارچه چندین مرتبه تکرار کرد.

۵- اگرکفش سنگ نوردی با آب دریا خیس شود باید آنرا با آب شیرین کاملا شست تا هر نوع نمک و مواد دریایی که سبب پوسیدگی و خوردگی درزهای دوخته شده و سوراخ های بند کفش می شود از آن خارج شود.

۶- همیشه کیسه ای مناسب برای حمل کفش سنگ نوردی تهیه شود.

۷- اگر کفش فاقد سوراخ فلزی در محل عبور بند کفش است باید ازبند کفش های پهن استفاده شود تا از پاره شدن محل بند کفش جلوگیری شود.

۸- در بندکشی کفش دقت شود آنها به نوبت از پایین به بالا کشیده شوند طوری که کفش تمامی قسمت های پا را احاطه کند.

(مراقبت و نگهداری از کفش های کوهنوردی)

منابع:

کراگس من (کوهنورد)

نشاط کوهستان – پرویز ستوده

گروه کوهنوردی کوهسار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.