عکاسی در طبیعت و کوهستان (عکاسی کوهستان)

ثبت خاطرات مهم ترین اصل شرکت در برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی می باشد.در این مقاله سعی می کنیم مباحث کاربردی در مورد عکاسی در طبیعت و کوهستان را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

نکاتی برای عکاسی در طبیعت

 

هر کسی که به طبیعت علاقه مند است مطمئناً کوهنوردی را تجربه کرده است و زیبایی های کوه او را تحت تاثیر قرار داده است. کوهها شکوه و عظمت خاص خود را دارند. شاید فکر کنید عکاسی از کوهها کار نسبتا ساده ای باشد. اما من به تجربه دریافته ام که عکاسی از کوهها بخاطر اندازه ، زیبایی ، شکوه و جلالی که دارند آنقدر ها هم ساده نیست و عکس گرفتن از آنها یکی از فنی ترین انواع عکاسی از طبیعت است. اما چرا اینگونه است؟ و چگونه یک عکاس آماتور با یک دوربین دیجیتال که حداقل امکانات را دارد می تواند بر این مشکل غلبه کند؟

 

چالش منحصر به فرد عکاسی در طبیعت

 

عکاسی نقاشی با نور است. بنابراین کاملا قابل درک خواهد بود اگر بگوییم مهم ترین عامل برای به تصویر کشیدن زیبایی ها در یک عکس داشتن نور کافی و مناسب است، و طبیعتاً عکاسی از کوهها هم از این قائده مستثنی نخواهد بود. در ارتفاعات نور خورشید به صورت یکنواخت توریع نشده است. مناطقی هست که سایه های تاریک وجود دارد و مناطقی هم درخشندگی بیش از حد. تشعشعات ماوراء بنفش بیشتر وجود دارند که سبب بوجود آمدن آبی کم رنگ در عکس ها می شود. و آب و هوا ممکن است از آفتابی به ابری تغییر یابد ممکن است با باران یا حتی برف روبرو شوید و همه اینها می تواند در چند دقیقه اتفاق بیفتد. و نیازی به یاد آوری نیست که در این شرایط نور محیط تغییرات شدیدی خواهد کرد.

اینها چالش هایی هستند که عکاسی از کوهها و در میان آنها را تبدیل به کاری جالب کرده اند، و دقیقاً به همین دلیل است که عکاسان آماتور از عکس های خود نا امید می شوند و فکر می کنند برای گرفتن عکس های زیبا از کوهها به تجهیزات عکاسی پیشرفته و گرانقیمت نیاز دارند.

البته شکی نیست که با دوربین ها و تجهیزات پیشرفته می توان عکس های فوق العاده ای گرفت، اما با توجه به برخی موارد می توان با بیشتر دوربین های دیجیتال عکس های زیبایی از طبیعت کوه خلق کرد. در ادامه به تعدادی از نکاتی که در گرفتن عکس هایی زیبا از کوهها کمک می کنند اشاره می کنیم.

OB82O20

در ساعات رویایی عکس بگیرید بعد از طلوع یا قبل از غروب آفتاب!

 

همه می دانیم که بهترین نور برای عکاسی نور صبح یا نور بعد از ظهر زمانی است که نور افتاب آنقدر شدت ندارد که سایه های تاریک در سوژه ایجاد کند. این قانون بیشتر مواقع صادق است اما در مورد عکاسی از کوه ها اثر آن بیشتر است.  در اواسط روز نور خورشید می تواند واقعا درخشنده باشد که این درخشندگی زیاد تاثیر منفی در عکس خواهد داشت.

 

نکته دیگر این که صبح زود یا بعد از ظهر ها هوا صاف تر است. گرمای وسط روز هاله ای ایجاد می کند که سبب می شود آسمان آبی به سمت تیرگی و رنگ خاکستری متمایل شود. کو های هیمالیا که من بیشتر عکس های خود را آنجا گرفته ام گرد و غبار زیادی دارد و این گرد و غبار در میانه روز بیشتر می شود.

(عکاسی در طبیعت و کوهستان)

برای عکاسی در طبیعت از یک فیلتر استفاده کنید

 

از یک فیلتر  ND (مخفف Neutral Density ) یا یک فیلتر Grand ND (مخفف Graduated Neutral Density ) استفاده کنید. این فیلتر ها به شما کمک می کنند در موقعیت هایی که با کنتراست بالا روبرو می شوید مانند زمانی که آسمان روشن پشت یک جلو زمینه تاریک (کوه) قرار می گیرد عکس های واضح تری بگیرید. به این ترتیب جلو زمینه واضح تری در عکس خواهید داشت در حالیکه طیف رنگ آسمان را هم خیلی از دست نداده اید. بهتر است از این فیلتر ها استفاده کنید تا تفاوت آن را خودتان ملاحظه نمایید.

استفاده از یک فیلتر پلارایزر کمک می کند تا در عکس شما ابر ها خود را از آسمان متمایز تر باشند یا اصطلاحاً خود را از آسمان بکند و آبی اشباعی از آسمان به نمایش می گذارد که تصویر شگفت انگیزی خواهد ساخت. می توانید فیلتر پلارایز را بچرخانید تا جاییکه بهترین نتیجه را در تصویر بگیرید.

عکاسی در طبیعت و کوهستان

از یک سه پایه استفاده کنید(عکاسی در طبیعت و کوهستان)

 

استفاده از سه پایه در عکاسی از کوهها دو فایده دارد اول اینکه چون شما در ساعات اولیه روز یا قبل از غروب آفتاب عکس می گیرید دریچه لنز زمان بیشتری باز می ماند و اگر دوربین ثابت نباشد عکس شما تار خواهد شد بنابراین استفاده از سه پایه واجب است! دوم اینکه با استفاده از سه پایه مناسب می توانید از زوایایی عکس بگیرید که وقتی دوربین در دستان شماست این کار امکان پذیر نیست.

 

به چشم انداز و ترکیب تصویر توجه نمایید

 

بعد از نور دومین چیزی که برای عکاسی در کوه باید به آن توجه کنید چشم انداز و ترکیب عکس است. اگر خیلی زوم کنید و فقط از کوه عکس بگیرید به احتمال زیاد عکسی کسل کننده خواهید داشت. سعی کنید چیزی از جلو زمینه به منظره اضافه نمایید تا به تصویر خود بُعد را اضافه نمایید و همچنین عظمت کوهی را که آن دور دست ها قرار گرفته است به تصویر بکشید. به این ترتیب به عکس خود احساس و زندگی می بخشید. (عکاسی در طبیعت و کوهستان)

 

تغییر تنظیمات Aperture (عکاسی در طبیعت و کوهستان)

 

یک قانون کلی در عکاسی در طبیعت و کوهستان وجود دارد و آن این است که باید پشت زمینه و جلوزمینه تصویر، شفاف و با جزئیات نمایش داده شوند. بنابراین باید دوربین خود را بسته به قابلیت های آن روی بالاترین مقدار از F8-F22 تنظیم نمایید.

(عکاسی در طبیعت و کوهستان)

همیشه دنبال آب و هوای آرام نباشید!

البته من توصیه نمی کنم که در آب و هوای طوفانی یا در مسیر بهمن عکاسی کنید تا عکسی ارزشمند یا گرانقیمت بگیرید اما سعی کنید کسی باشید که در حد معقول خطر می کند ماجراجویی را به راحت طلبی ترجیح می دهد. اگر می خواهید عکس ماندگاری از کوهها بگیرید باید حرکت کنید راه بروید از کوه و تپه بالا بروید و دره ها را پشت سر بگذارید! و البته احتیاجی به سفارش ندارد که برای این منظور باید تجهیزات حفاظتی برای خود و دوربین خود داشته باشید. آب و هوای بارانی و ابر های تیره عکس های زیبایی به شما پاداش می دهند! عکاسی از کوه ها در هوای بارانی و برفی می تواند واقعاً تجربه خوبی است عکس هایی زیبایی می توان در این شرایط گرفت به خصوص اگر روی نوک قله هم پوشیده شده باشد از برف! به خاطر داشته باشید حتما برای دوربین خود چیزی برای حفاظت در برابر آب داشته باشید اگر کیف دوربین ضد اب ندارید اشکال ندارد می توانید کیف دوربین را داخل یک نایلون محکم بپیچید.

عکاسی در طبیعت و کوهستان

از عکس های شبانه غافل نشوید

 

و در نهایت نکته آخر که مورد علاقه خودم است عکاسی از کوه ها در شبانگاه است. شب هنگام وقتی که چشم ما نمی تواند چیزی را ببیند دوربین را روی سه پایه قرار دهید و آنرا طوری تنظیم کنید که دهانه لنز مدت طولانه باز بماند ( یک دقیقه یا بیشتر ) و عکس بگیرید. وقتی عکس های خود را که به این شکل گرفته اید برای اولین بار می بینید متوجه می شوید این کوه ها در شب چقدر می توانند زیبا باشند و بی شک شگفت زده خواهید شد. باید توجه داشته باشید که زمانیکه از ماه عکس می گیرید اگر دهانه لنز خیلی طولانی باز بماند (بیش از ۱۵ دقیقه ) و از لنزی بلند تر از ۵۰ میلیمتر استفاده می کنید احتمالا تصویر ماه مات خواهد بود. اگر می خواهید سطح ماه در تصویر واضح باشد باید کمی با تنظیمات زمان باز بودن دهانه لنز بازی کنید تا بهترین نتیجه را به تجربه دریابید.

(عکاسی در طبیعت و کوهستان)

 

شما از چه تکنیک هایی برای عکاسی در طبیعت استفاده می کنید؟ تجربیات خود را در عکاسی از طبیعت و کوهستان با ما و دیگر اعضای خانواده سلوچ به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.