سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی را بهتر بشناسیم +ویدئو

تریگر پوینت (سندروم درد میوفاسیال) که به آن سندروم نقاط ماشه ای نیز گفته می شود، عارضه ای دردناک است که روی عضلات و پوشش های بافتی (به نام فاسیا) که عضلات را در برگرفته اند، تأثیر میگذارد. سندروم تریگر پوینت می تواند یک عضله یا گروهی ازعضلات را درگیر کند.
اگر از درد عضلات، حساسیت نسبت به لمس و اسپاسم های عضلانی رنج می برید و یا اخیراً پزشک تشخیص داده است که به سندروم تریگر پوینت (MPS) دچار هستید و تمایل دارید که با روش های محافظه کارانه درمان شوید؛ باید به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی بر این باورند که دردهای حاد و مزمن را باید بدون مصرف داروهای ضد درد اعتیادآور و عمل جراحی، درمان کرد. با سلوچ همراه باشید. (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)

تریگرپوینت یا نقاط دردناک عضلانی

سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی چیست؟

سندروم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای به درد و التهاب بافت های نرم یا عضلات بدن اشاره دارد. سندروم نقاط ماشه ای ممکن است یک عضله و یا گروهی از عضلات را در برگیرد. در برخی موارد، ممکن است مناطقی که در آنها فرد احساس درد می کند، مناطقی نباشند که نقاط ماشه ای در آن واقع شده اند. کارشناسان معتقدند که نقاط واقعی آسیب دیده یا تحت فشار، شروع درد تریگر پوینت را تسریع می کنند که این به نوبه ی خود باعث بروز درد در سایر مناطق می شود. این وضعیت به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود. (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)
چه عواملی باعث بروز سندروم تریگر پوینت می شوند؟
هیچکس مطمئن نیست که دقیقاً چه عواملی باعث بروز سندروم تریگر پوینت می شوند. این عارضه ممکن است به دلیل وارد آمدن آسیب به یک عضله یا ناشی از وارد آمدن فشار بیش از حد به یک عضله خاص یا گروهی از عضلات، رباط ها و یا تاندون ها باشد. علل دیگر عبارتند از:
آسیب دیدن دیسک های بین مهره ها
خستگی های معمولی
حرکت های تکراری
عارضه های پزشکی (ازجمله حمله قلبی، التهاب معده)
عدم فعالیت (مانند بازوی شکسته ای که در آتل قرار دارد)
عوامل مکانیکی مانند:
بلند بودن یکی از پاها نسبت به دیگری
نامطلوب بودن وضعیت قرارگیری بدن
وارد آمدن فشار
استفاده بیش از حد از عضلات
ورزش کردن یا انجام فعالیت های کاری با تکنیک های نادرست میتواند فشار زیادی را به عضلات وارد کند و منجر به سندروم تریگر پوینت شود. علاوه بر این، اضطراب و افسردگی نیز میتواند باعث افزایش تنش عضلانی و در نتیجه بروز تریگر پوینت شود. ممکن است نقاط ماشه ای به واسطه ی کار زیاد، خستگی، وارد آمدن ضربه ی مستقیم و یا سرما فعال شوند.

 (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای چیست؟

این ویدئو توضیحات بسیار کاربردی در مورد مکانیسم ایجاد تریگر پوینت ها ،الگوهای درد ارجایی و روش های درمان تریگر پوینت ارائه می دهد.

علائم و نشانه های سندروم تریگر پوینت چیست؟
از برجسته ترین ویژگی های سندروم تریگر پوینت، حضور نقاط ماشه ای است. نقاط ماشه ای مناطقی بسیار حساس در درون عضلاتی هستند که نسبت به لمس کردن حساس اند و باعث دردی می شوند که می تواند در سایر مناطق بدن نیز احساس شود؛ به این درد، درد ارجاعی گفته می شود.
علائم تریگر پوینت معمولاً شامل درد عضلانی در نقاط حساس یا ماشه ای می شود. درد می تواند با فعالیت کردن و استرس داشتن بدتر شود. افراد مبتلا به سندروم تریگر پوینت، علاوه بر درد موضعی یا ناحیه ای ناشی از این عارضه؛ از افسردگی، خستگی و اختلالات رفتاری نیز رنج میبرند.
سایر علائم مربوط به سندروم تریگر پوینت عبارتند از: احساس ضعف عضلانی، بیحسی یا سوزن سوزن شدن عضلات و خشکی آنها.
به طور خلاصه علائم سندروم نقاط ماشه ای عبارتند از:
دردی که همچنان ادامه دارد و یا بدتر می شود
سردرد، درد پایین کمر ، درد فک ، درد لگن ، درد بازوها و پا درد
وجود درد عمیق در عضلات
مشکل در خوابیدن به علت وجود درد
وجود یک گره یا نقطه ی حساس در عضله
خستگی، افسردگی و یا اختلال در خلقوخوی
آیا سندروم تریگر پوینت چیزی شبیه به سندروم فیبرومیالژیا است؟
ممکن است سندروم تریگر پوینت شبیه به سندروم فیبرومیالژیا (FMS) باشد و گاهی اوقات به عنوان یک «فیبرومیالژیای منطقهای» شناخته شود. هر دو اختلال با دارا بودن «نقاط حساس در عضلات» شناخته شده اند. با این حال اعتقاد بر این است که سندروم تریگر پوینت، یک اختلال عضلانی ناشی از خود عضلات است؛ در حالی که سندروم فیبرومیالژیا اختلالی است که از راه سیگنال های درد ناشی از پردازش های مغزی به وجود میآید. سندروم فیبرومیالژیا معمولاً با درد گسترده تری همراه است و علائمی دارد که عضلات را تحت تأثیر قرار نمی دهند؛ ازجمله این علائم عبارتند از: اختلال در خواب، سندروم روده تحریک پذیر، خستگی در سرتاسر بدن و سردرد.
سندروم تریگر پوینت چقدر رواج دارد؟
دردی که از عضلات و فاسیا (پوشش عضلات) سرچشمه گرفته باشد، بسیار رایج است. تقریباً هرکسی در برخی از نقاط بدن خود این نوع درد را تجربه کرده است. این درد با نام میالژیا فسیتیس (myalgia fasciitis) یا میوفسیتیس (myofascitis) شناخته می شود. اما سندروم تریگر پوینت شامل دردی مزمن یا طولانی مدت است و در نقاط ماشه ای خاصی رخ می دهد.
سندروم تریگر پوینت اغلب در افراد بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد. این عارضه مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد.
سندروم تریگر پوینت چگونه تشخیص داده می شود؟
تشخیص این سندروم به درک دقیق نقاط ماشه ای بدن نیاز دارد. در تشخیص سندروم تریگر پوینت می توان چهار نوع نقطهی ماشه ای را از هم متمایز کرد:
نقطه ی ماشه ای فعال؛ ناحیه ای دارای حساسیت نسبت به لمس شدید که معمولاً درون ساختار اسکلتی عضلانی واقع شده و با درد موضعی یا منطقه ای همراه است.
نقطه ی ماشه ی نهفته؛ ناحیه ای غیرفعال و ساکت است که این پتانسیل را دارد که مانند نقطه ی ماشه ای عمل کند.
نقطه ی ماشه ای ثانویه؛ نقطه ای بسیار تحریک پذیر در عضلات است که می تواند به دلیل یک نقطه ی ماشه ای و بار اضافی عضلانی در سایر عضلات، فعال شود.
نقطه ی ماشه ای ماهواره ای؛ نقطه ای بسیار تحریک پذیر در یک عضله که به دلیل اینکه آن عضله در ناحیه نقطه ی ماشه ای دیگری قرار دارد، غیرفعال می شود.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی معمولاً کار خود را با یک معاینه فیزیکی و اطلاع از تاریخچه پزشکی بیمار ازجمله بررسی علائم او آغاز می کند. متخصص به احتمال زیاد یک معاینه دقیق روی عضلات آسیب دیده انجام می دهد؛ ازجمله بررسی قدرت عضلات و دامنه حرکات آنها. او نقاط ماشه‎ ای مشکوک را مالش می دهد تا متوجه شود که آیا عضلات واکنش نشان می دهند، منقبض می شوند و یا باعث بروز درد در ناحیه ی خاصی می شوند یا خیر. (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)
گاهی اوقات آزمایش خون انجام خواهد شد تا علل پزشکی دردهای عضلانی مانند کمبود ویتامین D یا کم ‎کاری تیروئید نیز مورد بررسی قرار گیرند.
سندروم تریگر پوینت چگونه درمان می شود؟
گزینه های درمانی شامل موارد زیر هستند:
دارو
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

تریگرپوینت یا نقاط دردناک عضلانی
تزریق

تزریق، شکل دیگری از درمان است. در این روش داروی ضد درد (بیحسی موضعی) به صورت مستقیم به نقاط ماشه ای تزریق می شود.
ماساژ تراپی

تریگرپوینت یا نقاط دردناک عضلانی

درمان دستیو ماساژ تراپی ، روش های دیگری برای درمان تریگر پوینت هستند که می توانند عضلات را از سفتی و خشکی درآورند و گرفتگی یا اسپاسم آنها را تسکین دهند.
این روش ها برای تمام سنین و رفع بسیاری از مشکلات مناسب هستند. درمان دستی و ماساژ تراپی همچنین گردش جریان خون را افزایش می دهند و به عضلات کمک می کنند تا عملکردهای خود را به صورت کامل بازیابند. این روش های درمانی و توانبخشی دستی، نتایج سریع و پایداری ارائه می دهند.
ممکن است هنگامی که تحت درمان های دستی قرار می گیرید، با اعمال فشار توسط درمانگر احساس درد کنید؛ اما به طور کلی این یک تجربه درمانی است و شما بعد از اعمال فشار، احساس آرامش و تسکین درد می کنید و نقاط ماشه ای از بین می روند. (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)

تریگرپوینت یا نقاط دردناک عضلانی
درمان فیزیکی

روش های درمان فیزیکی به عنوان بهترین روش های درمانی برای سندروم تریگر پوینت در نظر گرفته شده اند. یک برنامه درمانی شامل تمرینات کششی، وضعیتی و تقویتی است.
درمان دیگر، تکنیک «کشش و اسپری» است که در آن عضله ی دارای نقطه ی ماشه ای، در امتداد طولی اش با یک مایع سردکننده اسپری می شود و سپس به آرامی تحت کشش قرار می گیرد. (سندروم تریگر پوینت یا نقاط دردناک عضلانی)
الکتروتراپی
ممکن است فیزیوتراپیست از اولتراسونداستفاده کند تا روند بهبودی نقاط ماشه ای را ارتقاء بخشد؛ قدرت اولتراسوند با توجه به شدت نقطه ی ماشه ای متفاوت است. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست برای رسیدن به نتایج مشابه از دستگاه TENSیا سایر ماشین‎ های الکتریکی مانند لیزر تراپی و شاک ویو تراپیاستفاده کند.
برای درمان برخی از موارد مزمن سندروم تریگر پوینت، ترکیبی از درمان های فیزیکی، تزریق ها و ماساژ موردنیاز است. برای درمان این عارضه، لازم است تمامی عواملی که درد ناشی از سندروم تریگر پوینت را شدت می بخشند (مانند حالت قرارگیری نامطلوب بدن، ارگونومی محل کار یا مشکلات مکانیکی)، برطرف شوند.
پیشگیری
ممکن است راهنمایی های زیر به کاهش وقوع سندروم تریگر پوینت و تسریع روند بهبودی آن کمک کنند:
وضعیت قرارگیری بدن خود را بهبود دهید.
وزن خود را کاهش دهید.
به طور منظم ورزش کنید.
یک رژیم غذایی سالم و متعادل انتخاب کنید.
تکنیک های مدیریت استرس را یاد بگیرید.
در محل کار و در حین ورزش و بازی کردن از تکنیک های صحیح استفاده کنید.

منبع

سپاس از توجه شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *