راهنمای بازدید از کوه بیرمی و منطقه خاییز

راهنمای بازدید از کوه بیرمی و منطقه خاییز

آشنایی:

اگر علاقمند به آشنایی با این کوه شگفت انگیز هستید در ادامه این مطلب با سلوچ همراه شوید.در ابتدا بد نیست کمی در مورد جغرافیای این کوه بخوانیم(راهنمای بازدید از کوه بیرمی):

اگر برای بازدید از این این کوه زیبا نیاز به راهنمای محلی دارید می توانید با این شماره (09179249859 سروستانی) تماس بگیرید.

” کوه بیرمی با ارتفاع قله ۱۹۵۰ متر  بلند ترین نقطه استان بوشهر است . این کوه در حدود  شمال شهرستان خورموج( تنگستان) از توابع استان بوشهر و بعد از شهرستان برازجان واقع است . با توجه به آب و هوای منطقه که جزء مناطق گرمسیری است و دمای آن در فصل تابستان به حدود 55 درجه می رسد و فصلهای بدون باران زیادی دارد این کوه در گروه کوه های خشک قرار دارد که صعود به آن در ماه های سرد سال و بارشهای فصلی امکان پذیر است .

این کوه با شیب زیاد  از نوع سنگی است که به ندرت در آن خاک قابل مشاهده است . با توجه به شیب و نوع سنگ کوه صعود معمولا در دو مرحله انجام میشود . بلندترين کوه استان بوشهر، داراي سه چشمه آب و درختان بادام کوهي يکي از هفت کوه شگفت انگيز از لحاظ جاذبه هاي طبيعي کشور معرفي شده است.”

منبع: (وبلاگ انجمن کوهنوردی دانشگاه خلیج فارس بوشهر)

تفاوت کوه بیرمی(راهنمای بازدید از کوه بیرمی):

حالا که کمی با کوه بیرمی آشنا شدید بهتر می تونیم در مورد این کوه اظهار نظر کنیم.

همه ما در زندگیمون از  مناطق طبیعی زیادی بازدید کردیم و شاید از کوههای زیادی هم بالا رفته باشیم اما همیشه بعضی از مناظر هستن که با بقیه متفاوتن و احساس متفاوتی رو در ما ایجاد می کنن.

کوه بیرمی همیشه در من احساس غریبی ایجاد می کرده و شاید همین باعث شده پنج سال از دوران حرفه ای کوهنوردیم رو صرف پیمایش مسیر های مختلف صعود به اون و بازدید از زیبایی های تنگه ها و دره های این کوه کنم .

در ادامه بیشتر در مورد این کوه شگفت انگیز با هم صحبت می کنیم.

زمان طلایی برای بازدید از کوه بیرمی(راهنمای بازدید از کوه بیرمی):

کوه بیرمی در استان بوشهر واقع گردیده است و در مناطق گرمسیری پاییز در اواسط آبان ماه می خزد و بهار پیش از موعد مققرر یعنی در اسفندماه در می رسد لذا زمان  برای استفاده از هوای مطبوع بیرمی  را باید مغتنم شمرد. به نظر نگارنده زمان طلایی برای بازدید از این کوه از 15 آبان ماه و پس از اولین بارش پاییزی در این مناطق آغاز می گردد و تا اواسط فروردین ماه ادامه می یابد.

زمانی که دیگر مناطق و ارتفاعات کشور همگی سفید پوش و لرزان بارش برف پاییزی و زمستانی هستند ، کوه بیرمی و منطقه خاییز تجربه هوای بهاری و مطبوع رو به ما می دهد. نگارنده بارها پس از به قله بیرمی در چشمه سارهای زیبای پای کوه شنا کرده ام و از هوای بهاری آن لذت برده ام .هر بار از یک مسیر صعود نموده و هر بار در یک تنگه به استراحت پرداخته ام. لذا فراموش نکنید زمان طلایی بازدید از این منطقه هرسال از اواسط آبان ماه و پس از اولین بارش باران پاییزی آغاز می گردد…

مسیر های دسترسی به کوه بیرمی(راهنمای بازدید از کوه بیرمی):

اگر شما از استان های مرکزی و شمالی  قصد بازدید  از این منطقه را دارید باید از شهر شیراز به سمت بوشهر حرکت نمایید و پس از گذشت از شهر برازجان و قبل از رسیدن به منطقه چغادک و بوشهر از روی پل هوایی به سمت شهرستان اهرم تغییر مسیر دهید.

پس از گذشت از شهرستان اهرم و شروع اتوبان اهرم به خورموج مسیر را به مدت ده دقیقه ادامه دهید تا در سمت راست جاده با تابلو “دِمِ روباهدان، Deme robahdaan” مواجه شوید ، سپس باید سرعت را کم کنید و از اولین دور برگردان دور زده و دوست متر در جهت مخالف حرکت نموده و سپس وارد مسیر آسفالته سمت راست خود شوید.

“متاسفانه این بخش از مسیر خبری از اتوبان و جاده استاندارد نیست  و البته این مسئله نتایج خوبی هم در پی داشته . خوشبختانه این منطقه به مانند بسیاری از دیگر مناظر طبیعی کشور گرفتار معضل آلودگی و تخریب چشمگیر نشده و همچنان آغوش بکر خود را برای عاشقان طبیعت و محیط زیست گشوده نگه داشته است. ”

مسیر جاده آسفالته را ادامه دهید و پنج کیلومتر پایین تر به یک دوراهی مواجه می شوید و دوراهی را به سمت راست رفته و پس از طی چند کیلومتر وارد منطقه خاییز می شوید.

اگر از جنوب استان قصد بازدید از این منطقه را دارید می بایست از شهرستان خورموج به سمت اهرم حرکت کنید و چند کیلومتر مانده به شهرستان اهرم سمت راست جاده وارد فرعی “دِمِ روباهدان” شوید.

روستاهای منطقه خاییز:

منطقه خاییز شامل چهار روستا به ترتیب به نام های بنیون ،گشی،یخ و آشی می باشد.

راهنمای بازدید از کوه بیرمی

هرکدام از روستا ها در امتداد مسیر حرکت یکی از چشمه های منطقه به همان نام روستاها شکل گرفته است.

روستای بنیون در امتداد مسیر آب تنگ بنیون و رو روستای گشی در امتداد مسیر آب چشمه های تنگه گشی و به همین ترتیب روستای یخ و روستای آشی نام گذاری شده اند. البته این منطقه شامل دو تنگه دیگر به نام های تنگ مخدون و تنگ روان  می باشد که هرکدام به یک سرچشمه در دامنه کوه بیرمی  منتهی می شوند.

اگر برای دیدن مناظر طبیعی و بکر منطقه خاییز آمدید بازدید از تنگه های بنیون و روان و مخدان را از دست ندهید.

برای جلوگیری از خستگی خوانندگان مطالب را به صورت چند پست مرتبط در آورده ایم.

راهنمای بازدید از کوه بیرمی

 

راهنمای بازدید از کوه بیرمی

 

ویدئو زیبا “سفر به بهشتی در دل کویر”

در این ویدئو با تعدادی طبیعت گرد همراه می شویم و به تماشای یکی از بکرترین و زیباترین تنگه های کشور واقع در استان بوشهر می نشینیم. این تنگه زیبا به نام تنگ بَنیون در منطقه خاییز از توابع شهرستان اهرم واقع شده است. در فصل پاییز و زمستان که هوای اکثر نقاط کشور سرد است منطقه خاییز بوشهر با هوای بهاری خود به استقبال طبیعت گردان می رود.

 

با سلوچ همراه باشید…

 

یک دیدگاه در “راهنمای بازدید از کوه بیرمی و منطقه خاییز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.