تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان

دیباچه

مصرف الکل در ارتفاع، می تواند عوارض جدی در کوهنورد ایجاد کند. مصرف الکل در ارتفاع و در شرایط کمبود اکسیژن یعنی در ارتفاع بالاتر از ۲۷۰۰ متر از سطح دریا که علائم بیماری های ارتفاع نظیر بیماری حاد کوهستان، اِدِم ریوی و اِدِم مغزی بوجود می آید، می تواند عوارض جدی در کوهنورد ایجاد کند. در ادامه با سلوچ همراه باشید.

الکل بر چه بخش هایی از بدن تاثیر می گذارد؟

اثرات مصرف الکل در انسان بیشتر ناشی از اثرات آن در سیستم مغزی-عصبی می باشد، همچنین الکل در سایر سیستمهای بدن انسان از جمله سیستم گوارشی و کلیه و مجاری ادرار اثرات سوئی دارد. (تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان)

مصرف الکل در انسان با اثر بر سیستم مغزی عصبی باعث کاهش تمرکز و هوشیاری می گردد. این اثر در ارتفاع بالا که فرد نیاز به هوشیاری و تمرکز بیشتر دارد باعث اختلال در تصمیم گیری و قضاوت می گردد و می تواند شرایط خطرناکی را برای فرد بوجود آورد.

عدم تعادل و توجه از اثرات دیگر الکل در ارتفاع است. این شرایط می تواند در هنگام صعود و فرود بسیار خطرناک باشد و در مواقعی که نیاز به توجه بیشتر را می‌طلبد باعث سقوط فرد گردد.

مصرف الکل می تواند باعث افت فشار خون در فرد گردد. این افت فشار خون به حدی است که فرد بسختی می تواند صعود نماید و در مواقعی در فرود نیز فرد احساس ناتوانی می کند.

(تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان)

 

مشکلات مصرف الکل بر کوهنوردان

الکل باعث افت قابل توجه قند خون می شود. در چنین مواردی نیز فرد احساس خستگی مفرط می کند. همراهی افت فشار خون با افت میزان قند خون فرد باعث احساس ناتوانی در صعود و حتی در فرود در فرد می شود.

الکل ماده ای دیورتیک یعنی ادرارآور است این اثر در فرد می تواند باعث دفع مایعات بدن و در نتیجه کم آبی مفرط در کوهنورد شود که خصوصا در صعودهای زمستانی می تواند بسیار خطرناک باشد که می تواند زمینه ساز حوادث جدی نظیر سرمازدگی، هیپوترمی، یخ زدگی اندانها و افزایش غلظت خون و خطرات بروز لخته های خونی در بافت های حساس فرد گردد.

مصرف الکل در ساعت یا ساعتهای اول باعث ایجاد گرما در فرد می شود، ولی بعد از گذشت ۲ تا ۳ ساعت برعکس با بروز انبساط عروقی باعث ازدست دادن گرمای بدن و در نتیجه افت دمای بدن شده و فرد را مستعد هیپوترمی می نماید که چنین شرایطی در فصل زمستان می تواند بسیار خطرناک باشد.

(تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان)

p1020006

 

 

مصرف الکل در کوهستان

در گذشته از الکل جهت امدادرسانی به کوهنوردان گرفتار در سرما در اروپا استفاده می شد ولی امروزه با توجه به مضراتی که در بالا بیان شد چنین چیزی رواج ندارد.

در هنگام مصرف الکل فرد بطور ناخودآگاه دچار فراموشی موقت می شود که به آن بلاک اوت می گویند. در این مرحله فرد چیزی بیاد نمی آورد و بعد از پایان اثرات الکل فرد صحنه ها و شرایطی که داشته را فراموش می کند. این مرحله می تواند در وضعیت قضاوت و تصمیم گیری منطقی فرد خصوصا در شرایط خطرناک آب و هوایی بطور مستقیم تاثیر گذاشته و خطرآفرین باشد. (تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان)

الکل می تواند با اثراتی که در سیستم مغزی – عصبی انسان می گذارد باعث اختلال در سیستم بینایی و شنوایی فرد شده و باعث بروز توهم هایی در فرد گردد که در شرایط حساس کوهنورد که نیاز به هوشیاری کامل دارد می تواند بسیار خطرناک باشد.

الکل بعلت اثرات سوء آن روی سیستم مغزی – عصبی باعث کاهش تعداد تنفس و کاهش اکسیژن گیری در ارتفاع و تشدید ارتفاع زدگی در کوهنورد می شود.

در نتیجه مصرف الکل در ارتفاع و حتی در شب قبل از اجرای برنامه های کوهنوردی(در ارتفاع پایین) به هر دلیل و عنوان ممنوع می باشد. (تاثیر مصرف الکل بر کوهنوردان)

به نظر شما مصرف الکل چه تاثیراتی بر بدن کوهنوردان می گذارد؟ به نظر شما چرا نباید در برنامه های کوهنوردی الکل مصرف نمود؟ تجربیات خود را با ما و دیگر سلوچی ها در میان بگذارید.

انجمن پزشکی کوهستان ایران(دکتر حمید مساعیان). دیگر منابع

صعود و سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.